Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Една трета от жалбите в ЕПЦ са свързани с проблеми при авиопревозвачите

2
Снимка: БГНЕС

Една трета от всички постъпили жалби в Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България са свързани с проблеми при въздушните превозвачи. Това са най-често загубен багаж, отменени или закъснели полети. След тях следват сигналите за некоректни доставки от онлайн търговци, в това число и от България, каза за БНР Бургас Соня Спасова, директор на ЕПЦ:

„Европейският потребителски център в България съществува от началото на 2008 година, като задължение на всяка една страна членка на ЕС. Ние сме мрежа от подобни центрове и в Исландия, и Норвегия, на този етап все още работим и с колегите от центъра във Великобритания, като той вече е прекръстен на Международен потребителски център.  Съществуваме като мрежа и сме проект на ЕК и сме съфинансирани от нея, а в България от Комисията за защита на потребителите. 


При нас жалбите и оплакванията, които се получават са трансгранични. За да може да бъде в нашата компетентност едно оплакване има няколко условия. Потребителят трябва да живее в България, независимо от неговата националност.  Второто условие е да жалба или проблем с търговец, който да е извън България, в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Този проблем трябва да бъде насочен към търговец, който съществува. 

Около 1/3 от жалбите са свързани със закъснели или отменени полети, проблеми с багажа. Други са свързани с доставки, неполучени или неотговарящи на поръчката. Потребителя като върне стоката се оказва, че не е получил парите си обратно. Тогава съдействаме. 

10-15 процента от всички жалби през годината са от хора, които живеят в други държави в ЕС, но са имали проблем с български търговци. След това н
а базата на закона и на преговорите, се договаряме с търговеца за съдействие на потребителя, защото има права, които той трябва да спазва, 

Всеки потребител, който иска да подаде жалба в Европейския потребителски център, трябва да знае, че са нужни доказателства срещу некоректните търговци като кореспонденция с онлайн продавача, разписката или фактура, както и при пътуване в Европа. 



Ние нямаме контролни функции и не можем да санкционираме търговците. Когато подаде жалба потребител при нас в рамките на няколко дни ние отговаряме. Искаме да има и доказателства към сигнала, защото те ще бъдат в полза на самия потребител. Когато се купува някаква стока или услуга трябва да пазим документите, може и кореспонденция в писмен вид между потребителя и търговеца, може да бъде и разписка, фактура, но не и запис на разговор по телефона, защото това не е доказателство. 

Сигналите могат да постъпят чрез имейл, могат да ни намерят и в социалните мрежи. 
Много често правим информационни кампании, с изнесени лекции на живо или онлайн в училища или университети в страната, включително и в Бургас, за да се знаят правата нито когато пътуваме в Европа.“ Това коментира директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Постепенно се нормализира ситуацията в ямболските села

Постепенно се нормализира ситуацията в ямболските села, в които по -рано смеси избухнаха пожари.  Ситуацията около село Козарево, където трикратно беше задействана системата за ранно предупреждение BG-ALERT, вече е по- спокойна.  Няколко необитаеми къщи, селскостопански постройки, стотици декари земеделски земи и горист терен са щетите към..

публикувано на 27.07.25 в 20:53

Пожарът навлезе в Козарево

Особено сериозна стана ситуацията следобед в ямболското село Козарево. Голям пожар навлезе в селото и опожари няколко къщи. Силният вятър не позволява овладяването на огъня, а населеното място е обгазено.   Токът в селото е прекъснат, което усложнява ситуацията, тъй като помпите в дворовете не работят и снабдяването с вода е изключително трудно.   По..

публикувано на 27.07.25 в 18:24

Обявено е частично бедствено положение за три ямболски села заради бързоразрастващ се пожар

Обявено е частично бедствено положение за ямболските села Козарево, Калчево и Търнава, заради бързоразрастващ се пожар в близост до населените места.  Особено сериозна стана ситуацията следобед в ямболското село Козарево. Голям пожар навлезе в селото и опожари няколко къщи. Силния вятър не позволява овладяването на огъня, а населеното място е..

публикувано на 27.07.25 в 16:47

Обявено в частично бедствено положение за ямболските села Козарево, Калчево и Търнава

Обявено в частично бедствено положение за ямболските села Козарево, Калчево и Търнава, заради бързоразрастващ се пожар в близост до населените места.  В село Козарево са предприети са действия за предупреждаване и съдействие за извеждане на хората, живеещи в крайните къщи.   Задействана е и системата BG-ALER с предупреждение за възможна..

публикувано на 27.07.25 в 16:39

Нов пожар в Ямболско - в местността Бакаджик, откъм село Чарган

Сигнал за нов пожар е постъпил в Областната дирекция на МВР – Ямбол, съобщи говорителят ѝ Татяна Павлова. Той е пламнал с местността Бакаджик край Ямбол, откъм село Чарган (община Тунджа).  Огънят е навлязъл в борова гора. Няма опасност за близкото населено място, посочват от полицията. На място са изпратени три противопожарни автомобила. Включена..

публикувано на 27.07.25 в 16:30

Червен код за жеги в 11 области, температури до 42°, край морето-32°

Червен код за горещо време издаде за днес Националният институт по метеорология и хидрология за 11 области у нас, сред тях е и Ямболска област.  За Бургас и Сливен предупредителният код е оранжев.  За Бургаска област предупреждението за опасно горещо време през BG-ALERT ще бъде в 11 и 17 часа. Очакват се и гръмотевични бури след пладне в западните..

публикувано на 27.07.25 в 08:00

МОСВ разпореди засилени проверки на депата за отпадъци заради зачестилите пожари

Министерството на околната среда и водите разпореди засилени проверки на депата за отпадъци заради зачестилите пожари и екстремно високи температури. На регионалните екоинспекции и на кметовете е разпоредено да предприемат спешни мерки, с които да намалят възможността за възникване на пожари, става ясно от информация на сайта на екоминистерството...

публикувано на 26.07.25 в 13:19