Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Една трета от жалбите в ЕПЦ са свързани с проблеми при авиопревозвачите

2
Снимка: БГНЕС

Една трета от всички постъпили жалби в Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България са свързани с проблеми при въздушните превозвачи. Това са най-често загубен багаж, отменени или закъснели полети. След тях следват сигналите за некоректни доставки от онлайн търговци, в това число и от България, каза за БНР Бургас Соня Спасова, директор на ЕПЦ:

„Европейският потребителски център в България съществува от началото на 2008 година, като задължение на всяка една страна членка на ЕС. Ние сме мрежа от подобни центрове и в Исландия, и Норвегия, на този етап все още работим и с колегите от центъра във Великобритания, като той вече е прекръстен на Международен потребителски център.  Съществуваме като мрежа и сме проект на ЕК и сме съфинансирани от нея, а в България от Комисията за защита на потребителите. 


При нас жалбите и оплакванията, които се получават са трансгранични. За да може да бъде в нашата компетентност едно оплакване има няколко условия. Потребителят трябва да живее в България, независимо от неговата националност.  Второто условие е да жалба или проблем с търговец, който да е извън България, в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Този проблем трябва да бъде насочен към търговец, който съществува. 

Около 1/3 от жалбите са свързани със закъснели или отменени полети, проблеми с багажа. Други са свързани с доставки, неполучени или неотговарящи на поръчката. Потребителя като върне стоката се оказва, че не е получил парите си обратно. Тогава съдействаме. 

10-15 процента от всички жалби през годината са от хора, които живеят в други държави в ЕС, но са имали проблем с български търговци. След това н
а базата на закона и на преговорите, се договаряме с търговеца за съдействие на потребителя, защото има права, които той трябва да спазва, 

Всеки потребител, който иска да подаде жалба в Европейския потребителски център, трябва да знае, че са нужни доказателства срещу некоректните търговци като кореспонденция с онлайн продавача, разписката или фактура, както и при пътуване в Европа. 



Ние нямаме контролни функции и не можем да санкционираме търговците. Когато подаде жалба потребител при нас в рамките на няколко дни ние отговаряме. Искаме да има и доказателства към сигнала, защото те ще бъдат в полза на самия потребител. Когато се купува някаква стока или услуга трябва да пазим документите, може и кореспонденция в писмен вид между потребителя и търговеца, може да бъде и разписка, фактура, но не и запис на разговор по телефона, защото това не е доказателство. 

Сигналите могат да постъпят чрез имейл, могат да ни намерят и в социалните мрежи. 
Много често правим информационни кампании, с изнесени лекции на живо или онлайн в училища или университети в страната, включително и в Бургас, за да се знаят правата нито когато пътуваме в Европа.“ Това коментира директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

АПИ в готовност за обработка на настилките

Във високопланинските райони дъждът преминава в сняг. Сняг вали на прохода „Петрохан“, където трасето се обработва от снегопочистващи машини, за да се осигури безопасността на пътуващите. Метеоролозите прогнозират обилни валежи от дъжд, които в планинските проходи може да преминават в сняг. Шофьорите трябва да се движат с подходящи гуми, внимателно и..

публикувано на 02.10.25 в 20:00

Осигуряването във втория стълб да не е задължително

Сдружение „Солидарна България“ стартира поредица от срещи с граждани и национална подписка под надслов „Не залагайте на хазарт старините ни!“, която ще бъде внесена в Народното събрание. Председателят Ваня Григорова се срещна с бургазлии, за да изложи основните идеи на сдружението как пенсионната система да стане по-устойчива и справедлива...

публикувано на 02.10.25 в 18:50
Александър Миланов

В Ямбол обсъдиха проблемите на приемната грижа

Липсата на приемни семейства в цялата страна е драстична и това е дългогодишен проблем на Асоциацията за приемна грижа. Една от причините за слабия интерес е негативното отношението на обществото към приемните родители. Днес в Ямбол от Асоциацията организираха дискусия по проблемите, свързани с приемната грижа.  Най- големият проблем е..

публикувано на 02.10.25 в 18:30
Изображението е илюстративно

Срокът за общите устройствени планове се удължава до 2028 г.

Срокът за изготвяне на общи устройствени планове от общините се удължава с две години. Така крайният срок вече е до края на 2028 г. вместо до края на 2026 според промените в Закона за устройство на територията, които бяха окончателно бяха приети от народните представители.  От парламентарната група на "Възраждане" съобщиха, че 60 общини още не са..

публикувано на 02.10.25 в 18:00

В МВР обсъдиха готовността на институциите да реагират при опасност от наводнения

Готовността на институциите да реагират при евентуални проблеми заради очакваните обилни валежи беше обсъдена на съвещание в МВР.  Според данните, представени от Министерството на околната среда и водите, при проверки са открити 507 места в речните корита с нарушена проводимост. Тази информация ще бъде предоставена на структурите на Пожарната, които..

публикувано на 02.10.25 в 17:00

Граничен полицай от Бургас се нуждае спешно от средства за лечение

Граничен полицай от Бургас се нуждае спешно от средства за лечение. Мариян Тенчев е диагностициран в края на миналата година с рак на кардия в областта между стомаха и хранопровода. От януари 2025 г. започва лечение с химиотерапия в Пловдив. Насрочена е и операция, но за съжаление по време на хирургичната интервенция се оказва, че туморът е..

публикувано на 02.10.25 в 16:30
Снимката е илюстративна.

Земетресение в Западна Турция усетено и в България

В 14:55 ч. българско време е регистрирано земетресение на 38 км югоизточно от Текирдаг, Република Турция.  От Дирекция за управление при бедствия и извънредни ситуации (AFAD) обявиха, че трусът е бил с магнитуд 5,0 по Рихтер на дълбочина 6,7 км в Мраморно море в района на Мармара Ереглиси. Същият магнитуд отчита и Европейският средиземноморски..

публикувано на 02.10.25 в 15:05