Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Една трета от жалбите в ЕПЦ са свързани с проблеми при авиопревозвачите

2
Снимка: БГНЕС

Една трета от всички постъпили жалби в Европейския потребителски център (ЕПЦ) в България са свързани с проблеми при въздушните превозвачи. Това са най-често загубен багаж, отменени или закъснели полети. След тях следват сигналите за некоректни доставки от онлайн търговци, в това число и от България, каза за БНР Бургас Соня Спасова, директор на ЕПЦ:

„Европейският потребителски център в България съществува от началото на 2008 година, като задължение на всяка една страна членка на ЕС. Ние сме мрежа от подобни центрове и в Исландия, и Норвегия, на този етап все още работим и с колегите от центъра във Великобритания, като той вече е прекръстен на Международен потребителски център.  Съществуваме като мрежа и сме проект на ЕК и сме съфинансирани от нея, а в България от Комисията за защита на потребителите. 


При нас жалбите и оплакванията, които се получават са трансгранични. За да може да бъде в нашата компетентност едно оплакване има няколко условия. Потребителят трябва да живее в България, независимо от неговата националност.  Второто условие е да жалба или проблем с търговец, който да е извън България, в рамките на ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Този проблем трябва да бъде насочен към търговец, който съществува. 

Около 1/3 от жалбите са свързани със закъснели или отменени полети, проблеми с багажа. Други са свързани с доставки, неполучени или неотговарящи на поръчката. Потребителя като върне стоката се оказва, че не е получил парите си обратно. Тогава съдействаме. 

10-15 процента от всички жалби през годината са от хора, които живеят в други държави в ЕС, но са имали проблем с български търговци. След това н
а базата на закона и на преговорите, се договаряме с търговеца за съдействие на потребителя, защото има права, които той трябва да спазва, 

Всеки потребител, който иска да подаде жалба в Европейския потребителски център, трябва да знае, че са нужни доказателства срещу некоректните търговци като кореспонденция с онлайн продавача, разписката или фактура, както и при пътуване в Европа. 



Ние нямаме контролни функции и не можем да санкционираме търговците. Когато подаде жалба потребител при нас в рамките на няколко дни ние отговаряме. Искаме да има и доказателства към сигнала, защото те ще бъдат в полза на самия потребител. Когато се купува някаква стока или услуга трябва да пазим документите, може и кореспонденция в писмен вид между потребителя и търговеца, може да бъде и разписка, фактура, но не и запис на разговор по телефона, защото това не е доказателство. 

Сигналите могат да постъпят чрез имейл, могат да ни намерят и в социалните мрежи. 
Много често правим информационни кампании, с изнесени лекции на живо или онлайн в училища или университети в страната, включително и в Бургас, за да се знаят правата нито когато пътуваме в Европа.“ Това коментира директорът на Европейския потребителски център Соня Спасова 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Вятър събори дърво и временно затвори пътя Ясна поляна-Ново Паничарево

Поривистият южен вятър събори дърво и временно затвори пътя между селата Ясна поляна и Ново Паничарево. Екипи на Община Приморско и РУ Приморско реагираха незабавно и възстановиха проходимостта.  От общината призовавават всички шофьори да се движат с повишено внимание.  От община Царево също предпуредиха за опасно силен вятър.  Съгласно..

обновено на 17.11.25 в 21:58

НСИ: Българите ядат по-малко хляб, сирене и зеленчуци, но повече плодове

Българите ядат по-малко хляб, сирене и зеленчуци, но повече плодове – това сочат най-новите данни на Националния статистически институт за потреблението на домакинствата през третото тримесечие на 2025г. в сравнение със същия период на миналата година. Без промяна остава консумацията на колбаси, зрял фасул и картофи. Най-големите разходи на българите са..

публикувано на 17.11.25 в 17:30

Информационната кампания на НОИ за въвеждане на еврото обхвана над 120 социални услуги за възрастни

Служители на Националния осигурителен институт са посетили над 120 социални услуги за възрастни в цялата страна - домове за стари хора, дневни центрове и други, в рамките на информационната кампания на институцията във връзка с влизането на България в еврозоната. Това съобщиха от НОИ. По време на тези посещения експертите на института са обяснили..

публикувано на 17.11.25 в 15:30
архив

В Ямбол санират още многофамилни жилищни сгради

Продължава санирането на многофамилни жилищни сгради в Ямбол със средства по националния план за възстановяване и устойчивост.  Очаква се одобрените и по втория етап на програмата за саниране да получат 100% безвъзмездна финансова помощ, а не 80%.  Общо 11 многофамилни жилищни сгради се обновяват в Ямбол, като девет от тях са с договори по първия етап..

публикувано на 17.11.25 в 11:30

Страните от GFCM, включително България, приемат нови мерки за устойчивост на аквакултурите

Двадесет и две държави и Европейският съюз засилиха своя ангажимент към устойчиви рибарство и аквакултури по време на 48-ата сесия на Генералната комисия по рибарство за Средиземно море (GFCM) към Организацията по прехрана и земеделие на ООН (FAO). Срещата, домакин на която беше Испания в Малага, беше открита от министъра на земеделието,..

публикувано на 17.11.25 в 10:55

Започва ремонт на три пешеходни моста в Ямбол

В Ямбол започва ремонт на три пешеходни моста. И трите съоръжения са в участъци с голямо ежедневно натоварване и не са ремонтирани от десетилетия. Първият обект, по който вече се работи, е мостът, свързващ Крайречния булевард с кварталите „Васил Левски“ и „Възраждане“,  вторият на „Трите вятъра“, а третият е металната пасарелка до бившето училище по..

публикувано на 17.11.25 в 10:30

През декември започва асфалтирането на сливенския квартал "Речица"

В началото на месец декември ще започне асфалтирането на главните пътни артерии в сливенския квартал "Речица". Това обяви кметът Стефан Радев. Той съобщи, че вече тече подготовката за полагането на настилката. Община Сливен вече има разрешение за строеж за възстановяване на всички улици и тротоари в "Речица", обяви градоначалникът:..

публикувано на 17.11.25 в 08:00