Има опасност от екологична катастрофа в района на Атанасовското езеро заради изграждането на Северния обход на града, предупреждават от Българската фондация "Биоразнообразие". Отводняването на трасето е решено с максимална грижа към околната среда, заявиха от Агенция "Пътна инфраструктура". Според регионалната екоинспекция не е бил необходим ОВОС за проекта.
Покрай строежа на Северния обходен път, възникнаха спорове за това трябва или не да се извърши ОВОС заради близостта с Атанасовското езеро и видовете, които го обитават. РИОСВ-Бургас взеха решение да не се прави такава оценка. От Българската фондация „Биоразнообразие“ го обжалваха, тъй като искаха яснота на рисковете от строежа. БНР -Бургас поиска разяснения по темата от АПИ и РИОСВ-Бургас.
"Сега покрай строежа на пътя очакваме и много други инфраструктурни проекти - бензиностанции, жилищни сгради, складове. Това ще засили притока на води към езерото.", заяви Спас Узунов от Българска фондация "Биоразнообразие" в интервю за БНР Бургас. Относно възможността от екокатастрофа и последиците от строежа на обходния път, той коментира:
"Южният охранителен канал на езерото отвежда сладките води към морето. Този канал е в очертанията на града - кварталите Изгрев, Зорница, както и Парк "Езеро" и Морската градина. Проблемът при канала е, че той свършва при конната база, където, обаче се стеснява и продължава в един тесен технологичен канал. Вкарва се един голям обем вода в един канал, който е с малка проводимост. Три реки се вливат в този канал, както и повърхностните и дъждовните води. При голяма урбанизация, както е сега със строежа на пътя, тези води се формират много по-бързо. Това е предпоставка за неговото разрушаване, както и унищожаване на дигата на езерото. Помпите на Атанасовското езеро нямат капацитета да прехвърлят тези големи количества води, затова има опасност, както за езерото, така и за града. Може да се стигне и до наводнение на квартали като "Зорница" и "Изгрев"."
Експертът предлага няколко решения на проблема-прекратяване на допълнителното заустване на канала, осигуряване на повече място при конната база, където да се разлива канала и да се увеличи капацитета на помпите, които служат за балансиране на водния режим в езерото.
В позицията си до БНР-Бургас от агенция „Пътна инфраструктура“ заявяват, че при изготвянето на техническия проект е разработено трасе, преминаващо през земеделски земи. Поради тази причина единственият вариант за извеждането на повърхностните води е чрез окопи, тръбни колектори и линейни отводнители. По този начин водите се извеждат от трасето. Предвидени са 15 броя водостоци и напречни отводнители, включително и 3 броя сухи водостоци за преминаване на земноводни животни, както и изграждането на предпазни оградни мрежи за защита на прелитащите птици, заявяват от АПИ. Те допълват, че са предвидени 3 изпарителни басейна, които да задържат дъждовните води, да ги инфилтрират и постепенно да ги изпаряват. Решението е за монтиране и на 7 сепаратора за нефтопродукти при оттоците на всички водостоци, които се заустват в предпазния канал на Атанасовското езеро. От становището не става ясно дали мерките са вече изпълнени.
От Регионалната инспекция по околната среда и водите посочват, че се е преценило да не се прави ОВОС на проекта за обходния път, тъй като в него са предвидени необходимите мерки, които да не допуснат отрицателно въздействие на околната среда. В техническия проект са изпълнени изискванията, заложени в решението на министъра на околната среда и водите, заявяват от инспекцията. Съгласно писмо от Министерството на здравеопазването, трасето на пътя не попада в санитарно-охранителни зони на водоизточници за питейно водоснабдяване на населени места. Предвидени са мерки за недопускане вливането на повърхностни и дъждовни води от обходния път и съоръженията към него в Атанасовското езеро, поради което не се очаква отрицателно въздействие върху лечебното калонаходище, посочват от екониспекцията.
В края на 2020 година от "Черноморски солници" АД са представили идеен проект да гравитачно вливане на Южния охранителен канал в Черно море посредством изграждане на два успоредни тръбопровода с диаметър 120 мм, които да осигуряват канала срещу запушване с пясък от морските течения. Два месеца по-късно дружеството, което е стопанисвало южния охранителен канал, прехвърля хидротехническото си съоръжение на областния управител на Бургас, поясняват от регионалната инспекция. Необходимо е предприемане на спешни мерки по обезпечаване реализацията на проекта, с който ще се предотврати нарушаване на водния режим и запазване на Атанасовското езеро като един от редките и представителни типове влажни зони в Черноморсикя биогеографски район, съхраняване на най-голямото видово разнообразие на птици в България и поддържане солеността на водите му чрез технологията на традиционния солодобив, се посочва в писмото до БНР Бургас.
През тази година е предвидена проверка на обекта, за се проверят заложените условия, допълват от РИОСВ-Бургас.
Днес изтича срокът за плащане на данъка върху доходите на физическите лица с 5% отстъпка от сумата за довнасяне. Такова задължение имат хората, които не са заявили пред платеца на дохода, че искат и през четвъртото тримесечие на миналата година да им бъде удържан налогът авансово. За да се възползват от тази възможност, трябва до..
Министърът на туризма Мирослав Боршош даде заявка в Бургас, че започва работа по създаването на туристическа полиция. В морския град той се срещна с представители на институциите и кметове, за да провери подготовката на Южното Черноморие за Лято 2025. Официалното откриване на туристическия сезон за Черноморието ще бъде с плажно парти на 31 май в..
С водна арка и сувенири за спомен на бургаското летище бяха посрещнати първите чуждестранни туристи по Южното Черноморие. Самолетът беше пълен, със 183 – ма души на борда, и пристигна от полския град Краков. Сред пътниците имаше и много украински граждани. В празнична атмосфера ръководството на летище "Бургас" посрещна първите туристи по Южното..
Министърът на туризма Мирослав Боршош ще говори днес в Бургас за подготовката на предстоящия летен туристически сезон. Това съобщиха от Министерството на туризма. Изявлението ще е в 15.30 часа в сградата на общинската администрация след срещи с контролните органи по Черноморието, уточняват от ведомството. Боршош започна обиколка по Черноморието..
Смяна на технологиите е причината за започналото разследване на проекта за разширението на газохранилището в Чирен. Това каза в Бургас министърът на енергетиката Жечо Станков. Той заяви, че капацитетът на газохранилището вече е разширен с 20% с нови газови компресори. Енергийният министър на посещение в бургаското пристанище По наземната..
Линията на бедност за област Бургас през 2023 г. е била 604.70 лв. на човек месечно, като под този праг са живели 17.6% от населението. За сравнение, средната стойност за страната е била 637.92 лв., а бедността е засегнала 20.6% от населението. Данните са от анкетното проучване „Статистика на доходите и условията на живот“, което Националният..
Конференцията TravelX, посветена на иновациите в туризма, ще се проведе на 24 и 25 април в хотел „България“ в Бургас. Събитието ще събере експерти от туристическия сектор, технологиите, маркетинга и публичната администрация. Програмата включва презентации и панелни дискусии за дигитализацията в туризма, новите разплащателни методи и технологиите..
Министърът на туризма Мирослав Боршош даде заявка в Бургас, че започва работа по създаването на туристическа полиция. В морския град той се срещна с..
Днес изтича срокът за плащане на данъка върху доходите на физическите лица с 5% отстъпка от сумата за довнасяне. Такова задължение имат..
С водна арка и сувенири за спомен на бургаското летище бяха посрещнати първите чуждестранни туристи по Южното Черноморие. Самолетът беше пълен, със 183 –..