Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Солено или сладко е бъдещето на Поморийското езеро

| обновено на 16.03.23 в 17:42
12
Снимка: Свобода Атанасова

Състоянието на местообитанията на крайбрежната лагуна в Поморийското езеро е неблагоприятно лошо. Това е резултатът от последния мониторинг на Българска фондация „Биоразнообразие“, инициирала втория Консултативен съвет за тази влажна зона, който събра експерти на едно място, за да се търсят начини за решаване на проблемите му. Солодобивът е спрял от три години.

Състоянието на екосистемата на езерото коментира Спас Узунов от Българска фондация „Биоразнообразие“.


„Мониторингът и оценката на местообитанията са част от изискванията, които ние трябва да направим в изпълнение на проекта „Живот за Поморийската лагуна“, финансиран по програма LIFE на ЕК. 
През миналата година мониторингът показа, че състоянието е неблагоприятно лошо, влошаване се наблюдава в параметрите - област на разпространение площта  Това е площта на местообитанието, фрагментацията и типичните видове.“


Резултати от свое проучване представи и Лорена Сегура от френския институт за изследване на влажните зони – „Тур дьо Валат“. Проучването е проведено в района на Поморие и онлайн, с мониторинг на социално-икономическото въздействие и екосистемните услуги:


„Проучването е важно, защото така разбираме мащабите на човешкото разбиране за тези нужди и самата влажна зона, а това което направихме е да създадем много опростено изходно ниво на възприятията на гражданите на Поморие,  какви са проблемите през техните очи, каква е тяхната визия за бъдещето на Поморийското езеро.  Повечето от анкетираните хора са с висше образование и доста голям процент от тях са запознати със защитената зона и нейното опазване. Те са били местни хора, но е застъпено и проучване за интереса на посетителите на тази влажна зона.

Има няколко групи от анкетираните в проучването - основно местните хора, местната власт, екоорганизациите и туристическия бранш“, каза още Лорена Сегура. Тя сподели и опита на Тур дьо Валат за въвличането на различни заинтересовани страни в опазването на ценни влажни зони във Франция. 

Част от данните за последната година са тревожни. Изграждането на обходния път на Поморие също се оказва, че е повлиял негативно на солеността на езерото. Причината е, че в мочурище, важно за тази зона са струпани инертни материали, останали след строежа на пътя. Това коментира за БНР Бургас Димитър Попов от „Зелени Балкани“:


„Това е мочурището, което е с напис от инертни материали, има общински имот. Следващите 3 имота са станали частни междувременно през последните 2-3 години. Как са станали - това вече е въпрос към Община Поморие защо са ги продали.  2 от тях са си с начин на трайно ползване - мочурище, а един се е превърнал в урегулиран поземлен имот, в границите на защитена зона. Имотът няма нов действащ Общ устройствен план, който доказва, че цялата тая територия ще се урбанизира. Би трябвало да бъде обект на едно сериозно разследване от компетентните органи - прокуратурата, които да изяснят как са се случвали и кой ги е съгласувал, на какво основание и защото този Закон за устройство на територията казва едно, а действителността и това пейзажа около нас показва друго. 

Това е единственото мочурище в света с издадена форма, с изпъкнала част - остатък от насипа, който беше като хълм складирани временно инертни материали, с които е направен насипа за новият път. Всичкото това нещо доведе до пълно нарушение на хидроморфологията на целия терен, съответно водата вместо да остава тук и да тръгва по отводнителния канал, беше направено едно прокопаване на мястото на един стар съществуващ дюкер в северната част под пътя и водата е залостена директно в езерото. 
Какво се промени от първия Консултативен съвет, който беше през 2021 година до този момент?
Основното, което се е променило, че бяха направени 2 проверки от компетентните органи, констатирани бяха всички с тези нарушения, че са в разрез и противоречат на режимите на тази защитена зона. Установено беше, че са унищожени тези отводнителни канали. Затова сме отнесли вече случая на ниво Европейска комисия в Главна дирекция „Околна среда“. Нашия проект, в който сме партньори с Поморийски солници, с БФ „Биоразнообразие“ и е проект, финансиран от Европейската комисия. Целта на този проект беше именно да се възстановят отводнителните канали, да се рехабилитират, за да може да си подобрят условията за работа на солниците.
В такъв случай солено или сладко е бъдещето на Поморийското езеро?
Няма как да е напълно сладко, тъй като все пак Поморийско езеро винаги е било солено, но трябва да подчертаем, че за нуждите на солодобива и свързания с произтичащи от него калодобив сигурността трябва да бъде доста по-висока от нормалната соленост на Поморийско езеро, а тя се поддържа именно чрез извеждане и блокиране на тези сладки води, за които говорим. Поморийското езеро е най-ниската точка на една не много голяма водосборна област. Основната ѝ цел още преди стотици години е била да подобри условията за солодобив“, уточни Димитър Попов. 

Нужно  е всички, от които зависи бъдещето на Поморийското езеро да покажат действие, а не само реторика, коментира Ангелина Мерджанова от сдружение „Граждани на Поморие“:


„Проблемите остават неразрешени, а даже са и задълбочени. За съжаление сме стигнали до Европейската комисия, което е много тревожно. Какво всъщност е бъдещето в такъв случай, аз очаквам най-малкото да бъде организиран на местно ниво един Консултативен съвет между Община, граждани и бизнес“.

На нейни въпроси и за извозването на инертните материали,струпани 
върху мочурището, както и на други граждани отговори екологът към Община Поморие Марин Тодоров:

„Когато тръгнем да копаем ще видим дали това е чиста земна маса, 
хумус или инертни материали. Отпадъците трябва да бъдат извозени на депо. Има такива в Несебър и Бургас, в Поморие няма. 
В момента се разрушава местообитание, може и да имаме загуби на на видове, това Вие от Общината ще трябва да кажете. Да не се окаже в един момент, че край Поморие да не минава Виа Понтика.  В същото време ние 2 години не можем да отпушим канала“.

Зам.-кметът на Община Поморие Янчо Илиев посочи:


„Тези канали, които са съществували те по някакъв начин са развалени, разрушени са след възстановяването на земите. Така е нарушена цялата отводнителна система, което е станало през годините. В момента се опитваме да проектираме и да направим варианти, да насочим тези води към морето, но това не става толкова бързо, нито става с малко средства. Това е и държавна територия, защитена. Т.е. държавата не може да се оттегли от своите си ангажименти. Беше посочено, че има и затлачване с инертни материали на мочурището, там АПИ трябва да си свърши работата.“


С обобщение за направеното до момента от страна на Общината по европейски проекти за Поморийското езеро обясни Георги Петков:


„Имаше заложени средства в стратегията на Местната инициативна група, които дадоха възможност на Община Поморие да кандидатства с проект, който цялостно да използва тези средства, за частично решаване на проблемите на езерото. Го включва комплекси мерки, които видях и по презентациите, че солеността на езерото е най-големият проблем. Видях и други проблеми - замърсяването от човешката намеса. нерегламентирано ползване на ресурсите. В тази връзка проектът на Общината частично помага за отводняването. Има дейности, които превантивно решават някои от проблемите. Има поставени соларни камери по крайбрежието на езерото, които веднага дават информация за такава нерегламентирана човешка дейност. 
Разработено е и идейно решение, което е минало процедура по съгласуване в Регионалната екоинспекция в Бургас за окончателното отводняване и отвеждането им към морето през дигата, но на този проект се търси финансиране“, каза още Георги Петков.

Повече подробности ще откриете в звуковите файлове. 
Снимки: Свобода Атанасова

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Съюзът на собствениците" в Слънчев бряг с остра реакция срещу ремонта на пътя Сарафово - Бургас (ОБНОВЕНА)

В спешен порядък да се преустанови и замрази ремонта на пътя  "Сарафово" - Бургас. За това настояват от "Съюза на собствениците" в Слънчев бряг и определят дейностите по време на летния туристически сезон като "недопустими". От браншовата организация на курортния комплекс изпратиха писмо ,  адресирано до МРРБ в лицето на служебния министър Виолета..

публикувано на 14.06.24 в 12:15

Добро заплащане, но по-малко водни спасители

Заплащането на водните спасители е сравнително високо и все пак има недостиг, посочи концесионерът на плажа в Крайморие Николай Димитров. Според него, държавата натоварва с допълнителни изисквания , които са вписани в новата наредба, приета преди два месеца. След разговори между концесионери и Министерството на туризма, се стигна..

обновено на 14.06.24 в 11:55

Джаз фестивал в Лозенец и графити проект при рибарския кей

Силен старт на културната и арт програма предвиждат в Лозенец със събития през целия юни. На 21 и 22 юни ще се проведе традиционният фестивал за джаз музика "Джазче", но с нова локация и с ексклузивния участия и артисти. В първата вечер на основната сцена ще свирят група Акага, а във втората - Деси Андонова и нейните музиканти. В различните дни, извън..

публикувано на 14.06.24 в 11:43

Министър Милошев се срещна с Асоциацията на къмпингите

Перспективите пред къмпинг туризма в България обсъдиха  министърът на туризма Евтим Милошев и Асоциацията на къмпингите. „По време на обиколката си по Черноморието и страната видях и добрия, и лошия пример в развитието на този сегмент. Това е един динамично развиващ се вид туризъм – не само в България, но и по света. И заради технологиите, които..

публикувано на 14.06.24 в 11:03

Автобусите за Бургас са пълни, пускат повече линии

Още автобуси ще осигури една от големите транспортни компании, осъществяваща превоза между столицата и Южното Черноморие. Причината е увеличеният пътникопоток по направлението София – Бургас. Към момента е трудно да се намери билет в последния момент. „Смятам, че този туристически сезон категорично започва по-силно от миналогодишния, защото..

публикувано на 14.06.24 в 07:45

Първият полет за 2024 година между Бургас и Мадрид ще е на 22 юни

На 22 юни се очакват първите туристи за тази година от Мадрид да кацнат на летище Бургас. Този полет ще се изпълнява за втора година,  посочи Деница Милосавлевич, началник отдел "Авиационно бизнес развитие" на концесионера на летището: "Полетите са от юни до септември. Надяваме се да се разшири линията за бъдеще и да посрещнем повече пътници..

публикувано на 13.06.24 в 13:23

Клиентите имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат касова бележка

Клиентите имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат касова бележка, напомнят от Националната агенция за приходите. Този механизъм, който е възможен след промяна в Закона за ДДС (в сила от 1 януари 2024 г.), цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на..

публикувано на 13.06.24 в 11:37