Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Юристи не одобряват предложените промени в Конституцията

Проф.Славова: Когато една конституция се променя, когато политиците решат, това е лош знак за правото

 Научно-практическата кръгла маса се проведе в Бургаския свободен университет от Института за държавата и правото при Българската академия на науките и Центъра по юридически науки на висшето училище. Темата бе  „Теоретични възможности и практически измерения на измененията в Конституцията“. На форума присъстваха прокурор Даниела Ангелова – зам.- председател  на Асоциацията на прокурорите в България,  прокурор Йовита Григорова  - зам. апелативен прокурор в гр. Бургас, Васил Петков – председател на Окръжен съд Ямбол, Анатоли Бобоков – зам. председател на Районен съд Бургас,  проф. д-р Мария Славова, професори,  доценти и главни асистенти  от  Института  за държавата и правото при БАН, Бургаския свободен университет, Русенския университет „А. Кънчев“, Пловдивския университет „П. Хилендарски“ и др.


За БНР Бургас проф. Мария Славова, университетски преподавател, специалист по административно право и автор на десетки публикации обясни:

"Промените са възможни, въпросът е дали ще бъдат разумни и дали ще бъдат полезни.Ако те решат, мнозинството може да приеме всичко. Моята оценка е отрицателна. Правото е консервативно явление и социален регулатор, който се характеризира с това, че когато е добро, не се променя.Когато една конституция се използва за политически цели и се променя едва ли не, когато политиците решат, това е лош знак знак за правото.Ние не можем да останем безразлични."

ПОВЕЧЕ В ЗВУКОВИЯ ФАЙЛ:




 След дискусии по различни аспекти на темата, юристите на форума се обединиха около 13 предложения, публикуваме ги без редакторска намеса:

  1. 1. Приветстваме текста на новото предложено изречение в допълнение на чл. 23 от Конституцията. Оценяваме загрижеността на Народното събрание за българските образование, наука, култура и културно-историческото наследство. В този смисъл препоръчваме да се предвидят и така необходимите правни механизми и инструменти за тяхното гарантиране.
  2. 2. Категорично отхвърляме предложението за промяна в чл. 65 ал. 1 от Конституцията. Измененията рефлектират върху разпоредбата на чл. 93, ал. 1 от върховния закон, съгласно която за президент може да бъде избиран български гражданин по рождение, навършил 40 години, който отговаря на условията за избиране на народен представител и е живял последните пет години в страната. Ако бъдат приети по този начин, те ще допускат президентът да може да бъде лице с двойно или множествено гражданство.
  3. 3. По отношение на направените предложения за реформа с новата разпоредба на 91б, намираме за недопустимо този въпрос да се урежда в основния закон и препоръчваме да се прецизира терминологичния апарат с оглед изясняване на понятията за независими регулаторни и контролни органи. Считаме, че тази уредба, съдържаща ненужна казуистика, следва да е предмет на специалното законодателство. Освен това намираме, че текстът ограничава правомощията на президента и по този начин нарушава баланса на държавните органи. Потенциалното приемане на текста ще наруши разпоредби на правото на ЕС и международни задължения на България. 
  4. 4. Единодушно се противопоставяме на измененията в чл. 99, ал. 5, относно служебния кабинет. Това проекто-предложение реципира частично начина на формиране на правителство от гръцката конституционна система. Но тя е различна от установената в Република България, респективно, правното положение, закрепено в чл. 37 от Конституцията на Гърция, е неприложимо за българския модел на управление поради разлики във формата на държавно устройство и държавно управление. Предложеният текст води до несъгласуваност на конституционните норми в българската Конституция.
  5.  Считаме, че действащата формулировка на чл. 126, ал. 1 и 2 от Конституцията е релевантна и следва да бъде запазена. Разпоредбата на чл. 127, т. 5 и 6 също не следва да бъде изменяна.
  6. Категорично сме против разделянето на Висшия съдебен съвет на два отделни органа и заличаването на неговия Пленум. Противопоставяме се и на нарушаването на баланса при формиране на членския състав в съдийската и прокурорската колегии. Предложеният текст на чл. 130в, ал. 2, който предоставя компетентност на Народното събрание да избира шестот десетте членове засилва политическото влияние върху Прокурорския съвет. Намираме за целесъобразно увеличаване на професионалната квота за сметка на избраните от Парламента членове. Като цяло отбелязваме, че предложението за състава на кадровия орган на съдебната власт не съответства на стандарта на Съвета на Европа, а именно лицата да бъдат излъчени от съответните съсловия. Отделно, този въпрос следва да бъде регламентиран в Закона за съдебната власт.
  7.  Относно предложението по чл. 130а, ал. 2, намираме за демократично Висшият съдебен съвет да бъде оправомощен сам да избира своя председател според принципа primus inter pares.
  8.  Отхвърляме предложенията за разширяване на правомощията на министъра на правосъдието като нецелесъобразни. В така предложения текст на чл. 131 те нарушават принципа за разделение на властите.
  9.  Обръщаме внимание, че предложената уредба относно правното положение на Инспектората на съдебната власт следва да бъде уредена в Закона за съдебната власт. Неговото нормативно детайлизиране не може да бъде предмет на върховния закон. Намираме сега действащите правила, регламентирани в Конституцията по този въпрос, за добри. 
  10.  Обръщаме внимание относно направеното предложение, относно чл. 147, ал. 1 от Конституцията, а именно въвеждането на квалифицирано мнозинство за избора на конституционни съдии. Припомняме, че и при сегашния ред съществуватнезаети места в състава на съда. Така предложената проектонорма, ако бъде приета, ще утежни прекомерно процедурата за избор на членове на Конституционния съд.
  11.  Отхвърляме така направените предложения за промени в разпоредбите на чл. 150 от върховния закон, но приветстваме принципно направените предложения в ал. 6 и 7. Препоръчваме прецизиране на текста на ал. 7 – да бъдат установени филтри за допустимост относно индивидуалната конституционната жалба. Би могло да се възприеме установеният правен режим в полското законодателство: предмет на конституционна жалба да бъде закон, който е послужил като основание за издаване на акт, който е засегнал права и свободи на жалбоподателя.
  12. Съгласно направеното предложение, свързано с промяна в мандатите на конституционно установени органи и длъжности, те трябва внимателно да се обмислят в контекста на мотивите на решение № 3 от 2003 г. по конституционно дело № 22/2002 г. на Конституционния съд. 
  13.  Намираме, че промените в Конституцията не трябва да се обвързват с неизпълними срокове.


По публикацията работи: Десислава Златева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ

Забранени са десетки модели електрически гирлянди, как да изберем безопасни

Десетки модели електрически гирлянди са забранени за продажба заради лоша изолация на части под напрежение и риск от токов удар, съобщиха от платформата „Ние, потребителите“. При много други изтеглени от пазара артикули пък захранването не е надеждно закотвено към електронния блок или напълно осигурено срещу издърпване, механичната здравина на..

публикувано на 01.12.24 в 08:39

Остров "Св. Анастасия" очаква гости и през зимата

 Остров "Света Анастасия" ще приема гости и през зимата.Причината е проявен интерес от страна на туристи, съобщиха от община Бургас.Първото зимно пътешествие ще бъде на 7 декември.  Корабчето ще отпътува в 13,30 часа от Магазия 1.   Очаква се най-много хора да посетят острова около коледните и новогодишни празници. Корабчето ще пътува при..

публикувано на 30.11.24 в 12:34

Днес е Андреевден

Православната църква почита днес  Св. Апостол Андрей Първозвани.Той е един от тези светци, които българите са избирали в миналото за семеен покровител. Има сведения, че апостолът е проповядвал и по днешните български земи.  В българските фолклорни представи свети Андрей е свързан с мечката. Една от най-популярните легенди разказва как той се оттеглил..

публикувано на 30.11.24 в 08:21

Засаждат 2 000 фиданки край Българово днес

2 000 фиданки ще бъдат засадени край Българово днес по инициатива на местното сдружение“Бъди буден“. В засаждането ще се включат доброволци, обясни Неделчо Милчев, председател на организацията. Близо 100 души се очаква  да участват.  Дръвчетата идват от разсадник, който гарантира качеството им. Те ще бъдат засадени по нов метод в предварително..

обновено на 30.11.24 в 08:11

Изследват за чума и шарка овцете в шест села в Ямболска област

В шест села на ямболска област дребните преживни животни ще бъдат изследвани за наличието на заболяванията чума и шарка. Близо 1600 овце и кози попадат в десеткилометровата санитарна зона до възникналото огнище на шарка в сливенското село Желю Войвода, стана ясно днес на заседанието на областната епизоотична комисия в Ямбол.  Започва евтаназия на..

публикувано на 29.11.24 в 16:29

Четири декара в двора на училището в Черноморец стават младежко пространство

Активисти и доброволци са се захванали с облагородяването на дворно пространство в Черноморец, което да превърнат в място за събития, игри и отдих. Ядрото на проекта „ПарКЪТ“ е Иван Деспов. Той е на 29 години, родом от Черноморец, но прекарва повечето си време в Пловдив. Мъжът, заедно със свои приятели, е решен да превърне едно..

публикувано на 29.11.24 в 15:53

Снежина Динева: 32,4% е запълненият обем на 19-те комплексни и значими язовири

Стотици населени места са на воден режим. Потърпевши са около 200 хил. души към момента. В някои села имат вода по 2-3 часа на 5 дни. Притеснения има и в областите Сливен и Ямбол, където засега режим на водата има само в някои села.  Изпълнителният директор на "Напоителни системи" Снежина Динева отдава всичко това на атмосферните условия и липсата на..

публикувано на 29.11.24 в 15:17