Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Предимства и недостатъци в промените в Закона за движение по пътищата

Снимка: БГНЕС




Редица ограничения за новите шофьори се предвиждат в промените в Закона за движение по пътищата. Тя бяха внесени в края септември и вече преминаха на първо четене. Част от промените предвиждат в рамките на 12 месеца ограничаване на новите шофьори да карат по-мощни автомобили и през нощта между 22.00 ч. и 6.00 ч. Предложенията срещат много критики, както от депутатите, така и от Висшия адвокатски съвет.

В становище до транспортната комисия на Висшия адвокатски съвет се посочва, че предложените ограничения са „без връзка по между си“, „не почиват на технически и медицински данни“, „лишени са и от житейска, и от правна логика“. Относно мощността на автомобилите, те смятат, че тази промяна е неоправдана от икономическа гледна точка. Като пример е посочено, че новите шофьори ще бъдат принудени в рамките на 12 месеца да не управляват наличния семеен автомобил, ако той е с мощност повече от 90 kW.

Според бургаски таксиметрови шофьори обаче това ограничение е добра мярка:

„Тази машина като знае той, че е по-малко мощна и че не може да направи такава скорост за толкова кратко време, ще се съобрази с нея и иска не иска ще кара по-бавно“

„Според мен наистина би трябвало да карат по-маломощни автомобили, защото те нямат опита дори да се създаде някаква ситуация да избегнат ПТП, като няма и друг човек до тях, който да ги контролира. Според мен наистина би трябвало да има някакво ограничение към новите шофьори да не карат много мощни автомобили“

„Направо забранено. Не може да караш 3 тона автомобил. Преди 3 тона автомобил се караше с C категория за професионален водач. Сега джиповете, леки автомобили, са 2-3 тона. Качва се, няма никакви рефлекси. Поне 2 години той не трябва да се качва на такава кола“.

Новите водачи между 20 и 25 години са в рисковата група и затова трябва да има определени мерки за тях, коментира председателят на Регионалния автоинструкторски съюз Дойчо Пеев. „Ние винаги препоръчваме в началото да се шофира с опитен водач, докато се премине кризисния период. Малко според е въпросът до каква мощност и какъв вид автомобили да се управляват. Европейският съюз готви промени за шофьорите, които ще бъдат приети през 2024 г. За категория B се предлага автомобили до 1,8 тона за новите водачи. Също ще има ограничение на скоростта на магистралите – например 110 км./ч, така че и нашето законодателство ще трябва да бъде съобразено с това, което ще бъде съобразено догодина“, поясни той.  

Дойчо Пеев допълни, че в курсовете на новите шофьори към момента има предвидени часове за нощно каране. "Ако им бъде забранено обаче да шофират през този диапазон от денонощието след като вземат книжка, то кога ще натрупат опит?", попита той.

„Все пак трябва да има определен толеранс в този период, но ако има лице, което ще е с него, вече нещата по друг начин ще се случат. В другите страни действително има въведени такива ограничителни мерки. Даже има забрана за возене на други лица в определен период – 2,3 или 4 месеца. Трябва да се пипа много внимателно и да се търси баланс“, обясни Пеев.

Таксиметровите шофьори също посочват, че подобна мярка не е необходима:

„Според мен няма смисъл от такова ограничение да не карат нощно време. Кога ще се научи, при това тогава, когато няма движение?“

От Висшия адвокатски съвет също са против мярката. В становището им се посочва, че този часови диапазон „не е съобразен с трафика в рамките на денонощието, а също и с часовете, в които настъпва тъмната част на денонощието у нас“. Посочено е като пример, че през зимата се стъмнява по-рано около 18.00 ч. „Поставя се и въпросът кога новият водач ще придобива опит за управление на МПС в тъмната част на денонощието, след като законодателят го лишава принципно от такава възможност за срок от една година“, пише още в становището на юристите.

Според Михаил Попов от Института за пътна безопасност, много от предложените промени са в добра посока. „Основният проблем обаче е, че те се правят на парче и не може от тях да се очаква постоянен ефект“, коментира той.

„Специално за младите шофьори, най-добре е да се включи шофирането с придружител в началото за определен период от време. Ние ако забраним шофирането през нощта или шофирането на мощен автомобил, или други забрани, които се обсъждаха, в един момент, когато мине този период, този шофьор изведнъж ще се качи на мощен автомобил, изведнъж ще се качи на магистрала, изведнъж ще кара нощно време и той няма да е подготвен, защото няма да е шофирал“, допълни Попов.

Разнопосочни са и мненията дали трябва да се увеличат часовете на шофьорските курсове. Част от хората посочват, че те са достатъчни и винаги има възможност за по-несигурните шофьори да си доплатят за още занятия след като вземат книжка. Според Михаил Попов в изпитите трябва да се включат и такива задачи, при които изпитвания да разпознава при коя ситуация е възможно да се създаде опасност на пътя.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Българово ще си има собствена пречиствателна станция и канализация

Намерено е финансиране за пречиствателна станция и изграждане на канализация в Българово. Изградената до момента канализация там обхваща само част от града, информират от Община Бургас. Оттам напомнят, че  Българово е вторият град в общината, но все още няма своя пречиствателна станция. Изграждането на канализацията започна още..

публикувано на 06.02.25 в 16:00

Стотици безработни се включиха в трудовите борси организирани в Ямбол

Над 170 безработни се включиха в организираните от Агенцията по заетостта трудови борси в Ямбол. В момента в региона се отчита най- високата за сезона безработица.  Стълпотворение от безработни очакваха представителите на 16- те работодателски фирми, които се  се включиха в борсите:  „За работа чакаме, имам осми клас. Мога да работя в заводи, да..

публикувано на 06.02.25 в 15:31

Заради ВиК ремонт, затварят за месец част от бургаската ул. "Ивайло"

Част от бургаската ул. „Ивайло“ ще бъде затворена за ремонт за повече от месец. Там ще се извършват ремонтно-възстановителни дейности на битово-фекална канализация. Затова и о т 10:30 часа на 07.02.2025 г. /петък/ до 14.03.2025 г. се затваря за движение на автомобили участъкът от ул. „Цар Самуил“ до ул. „Христо Фотев“. Там ще бъде въведена..

публикувано на 06.02.25 в 14:00

Плакет за Радостин и Мартин, които спасиха общинския пазар в Поморие

Плакет за заслуги към общината получиха Радостин и Мартин, които спасиха общинския пазар в Поморие от изгаряне. Днес кметът Иван Алексиев награди младежите. Той ще внесе в Общински съвет и докладна записка, с която ще предложи осигуряването на парична награда за смелата постъпка на двете момчета.  Полицията в Поморие задържа мъж за палежа на..

обновено на 06.02.25 в 13:19

Бургас отбеляза тържествено 147 години от освобождението си

Бургас отбеляза 147 години от своето освобождение с празничен ритуал по полагане на венци и цветя, изложба и  фолклорен концерт. На 6 февруари 1878 година в града влиза „летящият отряд“ на полковник Александър Лермонтов и така се слага край на османското иго, продължило пет века.  Под звуците на националния химн и в присъствието на..

публикувано на 06.02.25 в 13:06

Община Поморие оттегли предложението си за подмяна на дървета в центъра на града

Община Поморие оттегли предложението си за подмяна на 63 стари дървета в центъра на града с нови. Седмица след първата среща с жителите на Поморие, на която беше представена идеята, заради създалото се напрежение Общината организира втора среща. Снощи, в новото читалище на града, кметът Иван Алексиев предложи един демократичен подход за решаването..

публикувано на 06.02.25 в 10:00
Георги Самандов

От 20 февруари изплащат компенсациите от държавата за абонатите, останали без ток по празниците

От 20 февруари ще започне изплащането на компенсациите, които държавата отпусна за абонатите, останали без ток по време на Коледните празници. Това обяви заместник-министърът на енергетиката Георги Самандов. Парламентарната комисия по енергетика изслуша и представители на КЕВР и трите ЕРП-та за авариите, оставили без електрозахранване стотици..

публикувано на 06.02.25 в 07:49