Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богомил Николов, "Активни потребители":

Не съм оптимист за кампанията "Достъпно за вас"

Инициативата за по-ниски цени на 50 базисни стоки тръгва от днес

Кампанията на Министерството на икономиката и индустрията „Достъпно за вас“ тръгва от днес. Целта е цените на минимум петдесет хранителни стоки в големите търговски вериги, които са се включили, да бъдат по-ниски. Те ще бъдат брандирани с логото на кампанията. 

Достъпните цени на 50 стоки от малката потребителска е целта на Министерството на икономиката, а в по-далечен план замисълът на ведомството е да се създава конкурентна среда, която да постигне трайно ниски цени на продуктите от първа необходимост. Всеки един търговски обект, който се е включил в кампанията, ще ползва логото на инициативата "Достъпно за вас". То ще бъде позиционирано до стоката, която е предложена в конкретната седмица и в брошурите на търговеца. Цената трябва да е най-ниската, на която могат да предложат съответния артикул. 

С особено мнение за кампанията са от асоциация "Активни потребители". Богомил Николов коментира:

"Смятам, че държавата не трябва да се меси в цените. Ако иска да подпомогне хората с ниски доходи, би трябвало да го прави през социалната политика. Подобни примери има в много държави. Някъде се раздават помощи в натура, другаде целеви, които са предназначени само за определени стоки. Всяко едно такова вмешателство в свободното ценообразуване ще дефектира в някоя друга посока-дали веригите ще си приспаднат това намаление в цените на другите стоки, или по някакъв друг начин-то някъде ще бъде компенсирано. Затова смятаме, че подобни усилия са ненужни и загуба на време. Веригите си правят промоции. Всичко изглежда, че това е една кампания с държавен печат. Не съм голям оптимист, че хората ще усетят нещо. "

Проверяваме на практика как стартира кампанията. Логото в светлозелен цвят се забелязва трудно в изобилието от стоки. Не е стикер,  а картонче, което е поставено до съответния продукт, избран от търговеца.


В една от търговските вериги в Бургас откриваме с логото на кампанията охладено пилешко бутче, което от 5.99 за килограм се продава за 5.39, кисело мляко 2% от 1.15 на 1.03 стотинки, както и лук, намален от 99 стотинки за килограм на 69. Коментарът на потребителите:

"Слушам, че от днес намаление щяло да има, ама не мога да разбера. Кисело мляко гледам и си взех. Добре е, разбира се, защото ние пенсионерите гледаме най-евтиничкото."

"Минах покрай тях. Мисля, че няма да има много полза. Цените вероятно са били малко надути, съответно падат надолу, което е миже да те лъже."

"Чух за кампанията, но не потърсих стикера, защото идвам за нещо конкретно. Много хора биха се възползвали."

На седмична база в Министерството на икономиката и индустрията ще се прави анализ, за да се следи динамиката на цените, поясняват оттам. В следващ етап на сайта на ведомството потребителите ще могат да намерят намалението на продукта и ще видят откъде могат да го закупят.

Инициативата „Достъпно за вас“ трябваше да започне в началото на месеца, но се изчакваше становище на Комисията за защита на конкуренцията, които първоначално се обявиха против кампанията с мотива, че ще наруши ценовата конкуренция между търговците. 

Повече чуйте в звуковия файл. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Обзор преговарят със собственици на земи за изграждане на буферни паркинги

Обзор посрещна първите туристи. Част от тях са настанени в хотели, а други са в къщи за гости, обясни кметът Христо Янев. Заетостта все още е частична. Градът е подготвен за предстоящия летен сезон. Отворени са всички обекти.  Четирите плажа под концесия са почистени, а един от тях - Обзор -Централен, получи тази година "Син флаг." Това е оценка за..

публикувано на 12.06.25 в 14:14

Бургас се включва в кампанията „Климатичните курорти на България“

Община Бургас официално се присъедини към Националната кампания „Климатичните курорти на България“, организирана от Българската асоциация за климатолечение и здравен туризъм. Инициативата цели да информира обществеността и местната власт за значението на статута „климатичен курорт“ и да популяризира България като дестинация за климатолечение и здравен..

публикувано на 12.06.25 в 12:00

Започва прибирането на зърнената реколта в Ямболско

Започва прибирането на зърнената реколта в Ямболска област. Традиционно зажънването на ечемика е в община Тунджа, която разполага с близо1 млн. декара обработваема земя.  Очакванията на от региона  са за по- ниски добиви в сравнение с миналата година, както при зърнените, така и при техническите култури. Като основни причини се посочват падналите..

публикувано на 12.06.25 в 07:35

Синята зона влиза в сила в Поморие от 16 юни

Юридическите казуси относно платеното преференциално паркиране в Поморие са приключили в полза на общината. Така новите промени в Наредба № 23 са вече в сила, съобщи кметът Иван Алексиев. Информация за паркоместата  и разпределението им започва от 16 юни, обясни кметът Иван Алексиев днес по време на изявление в YouTube канала си: "Надявам се..

публикувано на 11.06.25 в 18:13
Румен Драганов

Турист №1 на България е българският турист, чакаме ръст и на чужди летовници

Ръст на чуждите летовници у нас и над 25 млн. пътувания на българи в България очакваме у нас по данни на Института за анализи и прогнози в туризма. В интервю за БНР Бургас председателят му проф. Румен Драганов посочи, че въвеждането на еврото няма да доведе до затруднения в бранша. "Турист №1 на България е българският турист. Тази година..

обновено на 11.06.25 в 14:14
„Зажънване“, архив

Утре започва жътвената кампания в община Тунджа

В масивите на село Търнава, община Тунджа, ще се проведе утре (12 юни) официалното откриване на тазгодишната жътвена кампания с традиционния обичай „Зажънване“.  Началото ще бъде дадено в 11 часа.  Организатори на събитието са община Тунджа и  „Пеликан Агро“.

публикувано на 11.06.25 в 09:30

Над 15 млрд. лева икономически ефект от дейността на модерната търговия през 2024 година

Съвкупният ефект от компаниите в сферата на модерната търговия в България е достигнал 15,5 млрд. лева за икономиката през 2024 година. Това сочат данни от проучване на Института за пазарна икономика (ИПИ) за ролята и социално-икономическия принос на сектора в страната. То е направено по искане на Сдружението за модерна търговия (СМТ)...

публикувано на 10.06.25 в 08:15