Близо половината от всички 15-годишни ученици нямат умения за логическо мислене, решаване на ежедневни проблеми и не могат да четат с разбиране. Това показват последните резултати на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA). Изследването се провежда през 3 години и оценява знанията на учениците по математика, природни науки и четене.
Според Христо Симеонов – бивш депутат в Комисията по образование в Парламента и настоящ заместник-директор на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас, тези резултати не са неочаквани. Потърсихме неговото мнение за причините довели до тези резултати, както и за това - дали са нужни промени в матурите за 10 клас в годината, в която се обявяват те?
„Искам първо на 8 декември да честитя празника на бившите и настоящи студенти, на хората, които са се докоснали до академичното знание.
Питате ме за 10 клас и за реформите, но те са свързани с резултатите от тестовете PISA 2022, които не са неочаквани.
Като народен представител в 47 Народно събрание, в началото на 2022 година инициирах проучване сред педагогическите специалисти в област Бургас. То беше за проблемите в предучилищното и училищното образование, както и за даване на предложения за работещи решения. Отговарям на въпроса за матурите за 10 клас - за момента те са безсмислени и не са задължителни, а резултатите от тях не водят до нещо положително и мотивиращо в бъдещата кариера на учениците.
Предложението ни тогава беше следното за външното оценяване в 10 клас - учениците да продължат да учат в профилирана паралелка или гимназия, но според резултатите, които имат.
Защо резултатите от PISA са били очаквани. В доклада се посочва от колегите, които преподават по математика, че часовете за този предмет са намалени, а учениците не са в състояние да мислят логически и да решават адекватно съответните научни и житейски проблеми. Не случайно най-успелите хора в днешно време са базирали успеха си на математически теории.
Работя в училище, което е започнало своето развитие подкрепено от бизнеса. Продължаваме да получаваме тази подкрепа. Всички състезания, които ние организираме са резултат от това сътрудничество. Бизнесът е тук в училището, той задава проектите, създават се екипи, които работят заедно от 8 до 12 клас.
Трябва да имаме цялостна концепция в образованието. Нека да има външно оценяване, защото ние трябва да знаем нивото от знания. По този начин могат да бъдат намерени решения, които да подобряват средата.
Един от големите проблеми, който показва PISA е неграмотността. Като се започне от предучилищна възраст, после през начален етап, а след това нещата вече са неспасяеми в прогимназиален етап. Защо? От първи до 4 клас трябва да се учи четене, писане, разказване, но по начина от нашето детство. Липсват умения като писане на диктовки, преразкази и съчинения в голям обем, а вместо това се заграждат верни или неверни отговори. Това занижава развитието на фината моторика, четивната грамотност. Това води до огромни трудности в горните класове за четенето с разбиране, а оттам и на математическото моделиране. Загубва се мотивацията за учене, но поради невъзможност за справяне с по-големи обеми от информация.
Необходима е промяна в учебното съдържание и програми.
Още много информация можете да чуете в звуковия файл.
Увеличение на учителските заплати с 15% до 20% през 2025 година е поискало Министерството на образованието и науката от Министерството на финансите в рамките на обсъждания на проекта за държавен бюджет за догодина. Това съобщи министърът на образованието проф. д-р Галин Цоков в Бургас, където днес изнесе лекция на тема „Образование 5.0“..
Служебният министър на образованието и науката Галин Цоков ще изнесе лекция в Бургас на тема "Образование 5.0", с което се включва в инициативата "Един академичен час". Пред студенти от университета "Проф. д-р Асен Златаров" министърът ще представи как се развива образованието в Европа и по света, и ще коментира основни предизвикателства пред нашата..
Profesii.info е нова безплатна онлайн платформа , създадена да подпомогне кариерното ориентиране на ученици и младежи в България. Тя е проект на Фондация на бизнеса за образованието и предлага актуална и достъпна информация за различни професии и специалности, както и интерактивни инструменти, които помагат на потребителите да разпознават своите..
Над 700 абсолвенти хвърлиха своите студентски шапки на официална церемония по връчването на дипломи на Випуск 2024 в Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Събитието се състоя в спортна зала „Бойчо Брънзов“ в присъствието на роднини и приятели на дипломантите. Своето образование финализираха студенти от всички..
Основно училище „Св. св. Кирил и Методий“ в село Равда навършва 140 години. Историята на учебното заведение започва през есента на 1884 година , когато възрожденецът Лулчо Панчев, родом от Панагюрище, превръща стар турски хамбар в училище. Следва смяна на мястото, където се е намирала образователната институция. А през 1935 година..
Ученици от СУ “Христо Ботев“ в Айтос, под ръководството на своя учител по история Николай Димитров, провеждат поредица от проучвания свързани с родния си край. С помощта на Регионален исторически музей – Бургас те реализират проект "Моят роден край в семейните спомени". Децата извършват събирателска работа за селектиране на..
По повод Деня на народните будители – 1 ноември, в Бургас бяха наградени новоназначени учители. На тазгодишната церемония за първи път отличия получиха и менторите на младите педагози, които са предали своя опит. Ежегодното събитие се провежда под патронажа на кмета на община Бургас Димитър Николов. Водещи на церемонията бяха бургаските..
Увеличение на учителските заплати с 15% до 20% през 2025 година е поискало Министерството на образованието и науката от Министерството на..
Служебният министър на образованието и науката Галин Цоков ще изнесе лекция в Бургас на тема "Образование 5.0", с което се включва в инициативата "Един..
Profesii.info е нова безплатна онлайн платформа , създадена да подпомогне кариерното ориентиране на ученици и младежи в България. Тя е проект на..