Връщането на ученик изисква много повече от прилагането на регламентираните мерки: осигуряването на безплатна закуска и безплатни учебници и тетрадки, разказва пред БНР - Бургас директорката Магдалена Япаджиева. На практика, учителите и медиаторите обгрижват учениците си и често заместват семействата, в които понякога и двамата родители са далеч – работят в чужбина и децата отглеждат баби, лели, по-големи братя и сестри. С колегите си Япаджиева носи дори дрехи и обувки от своите деца, защото има ученици, чиито семейства не ги пускат, защото не могат да ги облекат и обуят. Отделно всичко в училище е безплатно: закуска, учебници, тетрадки.
Магдалена Япаджиева
Всеки учебен ден призори директорката и четиримата образователни медиатори проверяват кои деца не са на училище, питат класните кои са болни и тръгват да търсят останалите из ромската махала. Педагозите не се притесняват да обикалят улиците сами. Някои от тях работят в училището от десетилетия. Хората ги познават и уважават. Но има проблем - пуснатите свободно кучета. „Моля някой съсед да ми помогне – кучетата ги познават“, обяснява медиаторът Георгина Димитрова. Тя работи в квартала от 20 години, преди е била учителка по руски в същото училище. Преди дни намерила отсъстващ петокласник спящ на пода у дома.
"Сутринта отидох, събудих въпросния Андрей от пети "В" клас. Взех го от леглото. Не е правилно да кажа "взех го от леглото", защото всъщност той спеше на земята. Събудих го. Минахме на първата закусвалня в квартала. Казах му да си избере закуска. Нахраних го и го доведох в училище" - разказва Димитрова, за която този случай не е изолиран. Друг път се налага разговор със семействата, които я познават отлично, но не винаги разбират защо му е на детето образованието. Нали и те не са учили?
Георгина Димитрова
Разковничето е в изградената доверителна връзка между двете страни и в постоянството. „Ключът е постоянната работа. Не се отказваме. Не става с магическа пръчка, не става от един път. Ако при тези семейства отиде някой, когото те не познават, и тръгне с лошото, няма да се случат нещата“ – казва директорката и пояснява, че под „лошото“ има предвид заплахи и писане на актове за административни нарушения.
Що се отнася до образователните резултати, педагозите се борят, на първо място, учениците им да са грамотни, а след това - да повишат резултата на учениците си националните външни оценявания.
„Отлепихме се от дъното. Миналата година резултатите – аз съм реален човек – не бяха добри, но бяха обнадеждаващи. Имахме по-голям процент средни оценки, тройки. Нямаме шестици тук, но си спомням един експерт от министерството, който каза: „Вашите тройки може би се равняват на шестиците на децата от математическа гимназия“. Защото за да научиш това дете и да изкара средна и добра оценка, защото имахме и четворки, значи е положена – повярвайте – доста сериозна подготовка“, коментира Япаджиева.
За ограмотяването помага фактът, че към училището има помещения за предучилищни групи, където записват деца от 5-, а вече и от 4-годишна възраст. Основната задача на възпитателите е децата да научат български език, който за тях е на практика чужд. През 2016 г. по Българо-швейцарската програма се изгражда пристройка към училището, където се помещават по четири групи петгодишни и четири групи шестгодишни. "Оттогава се вижда, че има по-сериозно дръпване по отношение на ранното детско развитие. И когато те са в групите две години, вече и 4-годишни записваме, идват, без да знаят езика, но в първи клас вече имат познания. И на колегите, съответно, им е по-лесно в този процес на ограмотяване", казва Япаджиева. От втория учебен срок училището започва и подготовката на своя програма по ограмотяването с фокус върху българския език в партньорство с Бургаския свободен университет, който ще осигури квалификация на началните учители, свързана с ограмотяването на децата.
Светлана Атанасова
Но има момчета и момичета, които не са минали предучилищна и не знаят езика. Например са били в чужбина с родителите си, връщат се на по-голяма възраст и започват отначало. Такъв е Жеко, който е на 16 години, но е шестокласник. Пред БНР – Бургас той споделя, че иска да продължи да учи, да вземе книжка и да стане шофьор на автобус. Ходи редовно на училище – даже няма закъснение, потвърждава класната му и учителка по френски език Светлана Атанасова. За нея работата с класа била много, много трудна: много лоша дисциплина, никакъв колектив, всеки с всеки е на контра, споделя тя. В крайна сметка успели да се сработят.
16-годишният Жеко.
Именно защото много ромски деца не знаят български, директорката и учителите настояват да работят с по-малки класове. Да се работи, както в чуждоезикова паралелка – до 12 ученици в група. Сега обаче паралелките им стигат и до 27 деца и овладяването на часа не е лесна задача.
Инциденти в училището има, но не и случаи на тежка агресия – категорична е директорката Япаджиева. За осигуряването на реда и безопасността на учители и ученици се грижат охраната, отдел „Закрила на детето“ и полицията. На екран в директорския кабинет се излъчва в реално време какво се случва във всяка класна стая. „Ако нещо се е случило, родителите идват да разговаряме, но много бързо разбират, че трябва да има дисциплина и правила. Моментално реагираме“, допълва тя.
Училището е основно, до 7. клас. Всички завършват – уверява директорката. Оттам нататък се насочват към близките училища на територията на квартала. Много често се записват в Професионалната техническа гимназия. Има случаи, в които момичетата „изчезват“ – признава директорката, но не иска да говори за ранни бракове. Не събираме такива данни, казва тя.
Тази година в ОУ "Христо Ботев" са записани 755 ученици. 23-ма самостоятелна форма - възрастни, които искат да вземат диплома, останалите са в дневна форма. 175 са децата в предучилищните групи.
Разговора чуйте в звуковия файл.
Около 400 са децата, които посещават неделното училище в бургаския храм „Св. Николай Чудотворец“ в ж.к. „Меден рудник“ . Това посочи отец Емилиан, свещеник в църковния комплекс, който е единственият по рода си в страната. Защо на децата е нужна подготовка по „Вероизповедание“? По какъв начин става тяхното обучение? „Към всеки..
2 и 5 май са обявени за неучебни дни в училищата на територията на град Поморие със заповед на кмета Иван Алексиев. Така с официалните празници около Гергьовден почивните дни за учениците ще бъдат шест – от 1 до 6 май включително. В учебните заведения в града – ОУ „Христо Ботев“, СУ „Иван Вазов“ и ПГТ „Алеко Константинов“ – занятията ще бъдат подновени..
Бургас ще посрещне финалния етап на националното училищно състезание по театър на немски език „Завесата се вдига за немски език“, което ще се проведе на 25 април от 10:00 до 18:00 ч. в голямата зала на Военния клуб. Събитието е с вход свободен и ще събере осем финалисти от цялата страна, които ще представят оригинални постановки по темата „Абсурдите на..
Опасностите във виртуалното пространство и отражението им в реалния живот бяха във фокуса на среща между ученици от ОУ „Константин Петканов“ и инспектора по превенция Цветелина Рандева. Младите участници научиха за рискове като заразяване с компютърни вируси, дистанционно управление на устройства, кражба на лични данни и онлайн изнудване с провокативни..
В 08.00 часа електронната система за прием в ясла, детска градина и полудневни подготвителни групи към училища в Бургас / https://www.dzburgas.org/ ще бъде активирана в режим за кандидатстване , съобщават от общината. Най-много точки при кандидатстване носи адресната регистрация на детето . Ако детето е живяло повече от 2 години на декларирания..
Бургас ще бъде домакин на първия „Буки Фест: На вълната на знанието“ – образователен фестивал, посветен на технологиите и иновациите в обучението. Фестивалът се организира от „Училищна Телерик Академия“ и платформата Буки с подкрепата на Община Бургас. В него ще участват над 70 ученически екипа от цялата страна, които ще демонстрират проекти,..
Изкуственият интелект и технологиите могат да бъдат използвани за насърчаване на социална ангажираност и отговорност в сферата на образованието. Това беше една от темите по време на панелната дискусия от двудневния образователен форум, който се провежда в Конгресния център в Бургас. Друг акцент беше поставен върху ролята на родители и учители за..