Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Ректорите на университетите в България против отмяната на таксите за студенти

Акад. Лъчезар Трайков
Снимка: БТА/Христо Касабов

Съветът на ректорите се обяви против предложението на правителството да отмени таксите за обучение на студентите по държавна поръчка. Днес председателят му акад. Лъчезар Трайков разпространи критичното становище на колективния орган, който обединява ръководствата на всички висши училища в България, след като на 29 януари министър-председателят Николай Денков оповести предложението с уверението, че то било е съгласувано със Съвета на ректорите.

Въведеният преди 25 години механизъм е базов за формирането на бюджетите на държавните висши училища, а студентските такси са основният източник на собствени приходи - посочва в становището акад. Трайков. Промяната на модела би била фундаментална и би означавала ревизия на цялата държавна политика във висшето образование.

"Предвид горното, би следвало осъществяването на подобни промени да бъде предвидено в стратегически документи, осигуряващи приемственост и предвидимост в законодателната политика на държавата" - отбелязва акад. Трайков, но допълва, че в Стратегията за висшето образование "подобна промяна не само не е предвидена, но за нея няма индикации и в свързаните с нея други политики, заложени цели и мерки по осъществяването им".

Непосредствено след публичното оповестяване на намерението за отмяна на таксите Министерството на образованието и науката публикува прессъобщение, в което твърди, че съгласуване със Съвета на ректорите е имало. Акад. Трайков отрича това чрез становището с думите, че "предложеният законопроект идва изненадващо и неочаквано".

"Голямото опасение на академичната общност е, че предложеният законопроект съдържа твърде много въпроси, на които не се дава ясен отговор, което пречи иначе похвалните намерения, които го подкрепят, да могат да бъдат реално осъществени".

Въпроси без отговори

"На първо място, принципното възражение на Съвета на ректорите е, че предложеният законопроект има за предмет частично палиативно решаване на въпроси, свързани с модела на финансиране на висшите училища. Едновременно в Народното събрание между първо и второ четене се обсъжда друг законопроект, регламентиращ концептуална промяна на начина на формиране на другото основно перо - това на разходната част на бюджетите на висшите училища, какъвто е размерът на работните заплати на академичния състав", се казва в становището. Става въпрос за законопроекта, който предвижда обвързване на асистентските заплати с минималната работна заплата за страната.

Георги Стойчев: При тези образователни неравенства у нас отпадането на таксите е нужна мярка

"Съветът на ректорите последователно в рамките на последните близо две години е поставял въпроса за цялостната промяна на модела на финансиране на висшите училища, който сме определяли като морално остарял и неефективен. Това обаче може и следва да стане единствено след обединяване и съвместно разглеждане на всички въпроси, както свързани с начина на формиране на приходите на университетите, така и на нормативната регулация на разходите им. Всеки друг подход може да бъде определен като еклектичен, нефокусиран и създаващ предпоставки за дълбоко разстройство в принципите на функциониране на системата, която би станала обект на неоправдани управленски експерименти", посочва акад. Трайков и призовава правителството и Народното събрание на дебат с академичната общност.

"На второ място - пише още той - огромно притеснение у нас буди фактът, че фиксиран на законово ниво ключов приходоизточник, служещ и като базов гарант за академичната автономия на висшите училища от политически конструираната изпълнителна власт, какъвто са таксите на студентите, се заменя с механизъм за компенсация, който няма определени в закона параметри и ще се определя на годишна база от внесения от изпълнителната власт Закон за държавния бюджет."

Подобна трансформация според ректорите не съответства нито на принципите, заложени в Закона за висшето образование, така и на залегналите в Конституцията на Република България, а също и в "редица добри практики на европейските институции и международни организации, следящи взаимоотношенията между държавата и автономните висши училища".

За да остават гимназистите в България, ще премахнат студентските такси

"Липсата на правила, по които да се осъществи предвидената компенсаторна калкулация, ще създаде огромни проблеми на висшите училища при редица специфични за всяко едно от тях ситуации, възникващи във връзка с обучението на студентите - опасяват се ректорите. - Не е ясно например как ще се компенсират училища, при които е налице обучение на един студент едновременно в две различни специалности, при съвместни обучения в две и повече висши училища, по какъв начин ще се вземе базата за изчисляване на компенсацията в различните висши училища, обучаващи в едно и също професионално направление, при които размерът на таксите варира, как ще се компенсират таксите на студенти, обучаващи се в т.нар. „облекчен режим“, как ще се отчитат инфлационните процеси и ред други въпроси."

Промяната на модела на споделено финансиране - от една страна, с държавна субсидия и, от друга, със студентски такси - "де факто слага край на ред политики, при които освобождаването от държавни такси беше основен мотивационен фактор за студентите", аргументират се ректорите. Такива са така наречените приоритетни професионални направления и защитени специалности. В тях се обучават кадри с очакван голям бъдещ недостиг на кадри, но към които няма голям интерес. Именно студентите в тях сега са освободени от такси. Тази политика беше въведена по времето на министъра на образованието Красимир Вълчев - сега председател на комисията по образование в Народното събрание - и вече дава добри резултати. Например студентите в педагогическите специалности се увеличиха много - резултат, постигнат и паралелно с друга политика - за увеличаване на заплатите в сектора.

Студентските съвети нямат еднозначен отговор за семестриалните такси

Напълно се обезсмисля и Наредбата за условията и реда за заплащането на разходите за обучението на студенти със сключен договор с работодател - изтъкват ректорите. Договорът осигурява безплатно обучение на студента, а на работодателя - гарантиран бъдещ служител.

"Макар и косвено, освобождаването от такси ще повлияе върху цялостната пазарна ситуация на търсене на висше образование у нас, което ще рефлектира върху работата на частните висши училища", се казва още в становището.

"Поставянето на всички студенти под общ режим, каквато мярка се явява предлаганото освобождаване от такси на общо основание не е социална мярка, както се твърди в мотивите на законопроекта. Това е така, защото въвеждането й облагодетелства в еднаква степен и социално обезпечените с финансови възможности младежи, желаещи да продължат обучението си, за които поемането на студентските такси не е проблем. Обратното, социалната политика се изразява в даване на подходящи стимули в увеличен размер, на лица в затруднено финансово положение. В този смисъл, увеличаване на кръга студенти и докторанти, получаващи помощ от страна на държавата чрез механизма на стипендиите и допълнително подпомагане на политиката на повишаване на заплатите не само на академичния, но и на неакадемичния състав на висшите училища би улеснило постигането в много по-голяма степен на целения с проектозакона краен резултат. Подобни идеи се съдържат в становището на синдикатите и следва да бъдат задължително обсъдени, защото без да нарушават модела на споделено финансиране, постигат идентичен и дори по-добър ефект.

Това би било и действително добра държавна политика по стимулиране на качеството на обучение, осигурена по подходящ начин", пишат ректорите.

В заключение те предлагат законопроектът да бъде "видоизменен чрез намирането на много по-добри и целенасочени нормативни решения, като мерките за социална подкрепа, каквито се явяват освобождаването от такси, да бъдат модифицирани в мерки за целево подпомагане, с цел покриването им от страна на широки категории социално уязвими студенти и докторанти. Не бива при провеждане на политиките в сектора от страна на законодателната и изпълнителната власт да се забравя, че механизмът на държавна регулация винаги следва да бъде допълван и коригиран от този на пазарна ориентираност и конкуренция, за което настоящият модел се явява много по-добра гаранция".



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Бургас

Обсъждат в Бургас развитието на системата за осигуряване на качествено висше образование

Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) организира в Бургас поредица от събития, свързани с осигуряването и повишаването качеството на предлаганото от висшите училища образование, както и със стандартите и насоките за осигуряване на качеството в европейското пространство за висше образование. На 10 септември експерти на Европейската..

публикувано на 10.09.25 в 10:30
Михаил Ненов

Михаил Ненов: Някои ученици носят и по 3 телефона на училище, но правилата трябва да се спазват

На прага на новата учебна година се въвеждат няколко промени в образователните институции – една от тях е забраната за ползване на мобилни телефони в училищата. Законодателните промени ще бъдат гласувани допълнително от Народното събрание. През това време започва подготовката на учебните заведения, за да бъдат те готови. Забраната за телефони..

публикувано на 10.09.25 в 09:30

Боляровските училища посрещат 30 първокласници

Близо 30 ще са първокласниците тази година в крайграничната община  Болярово. Основно ремонтирани са училищните сгради, всички обявени свободни места за учители вече са заети. Вече приключва основният ремонт на средното училище „Д-р Петър Берон“, който започна през октомври миналата година. По Плана за възстановяване и устойчивост за дейностите по..

публикувано на 10.09.25 в 07:50

СБУ подкрепя идеята за интегрирани задачи в националното външно оценяване

Синдиката на Българските учители подкрепя идеята за интегрирани задачи в националното външно оценяване. Според председателят на регионалния синдикат в Бургас Константин Янков, учениците ще имат стимул да учат от 5 до 7 клас и по другите учебни предмети, а не само математика и български както е сега. 1/3 от задачите в изпита по математика..

публикувано на 09.09.25 в 14:00

В училищата в община Тунджа приключват ремонтите преди първия учебен ден

До началото на новата учебна година община Тунджа ще приключи ремонтът на детската градина в с. Веселиново за 1 млн. лв. и построяването на физкултурния салон на училището в сeло Скалица. За да се осъществи проектът за физкултурния салон, който е от 1986 г., когато са положени основите на сградата, Министерството на образованието е отпуснало 1,5 млн лв,..

публикувано на 08.09.25 в 09:40

Проф. Сотир Сотиров официално пое ректорския пост на Бургаския държавен университет

Проф. д-р Сотир Сотиров официално встъпи в длъжността „ректор“ на Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Това стана днес, след като подписа договор с министъра на образованието и науката. Сотиров беше избран в надпревара с още трима кандидати. Той е учен с международно признание в областта на изкуствения интелект и има активна..

публикувано на 05.09.25 в 16:30

1/3 от задачите в изпита по математика след 7. клас ще изискват познания по природни науки

В изпита по математика след 7. клас около 1/3 от задачите ще изискват познания по природни науки, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев.  Целта на промените в този изпит от Националното външно оценяване е да се спре наизустяването на формули и да се подобрят уменията на учениците да решават практически задачи.  Според Вълчев промените в..

публикувано на 03.09.25 в 17:30