Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Какъв е опитът на ААА Construction and Development, която ще преработва нефтените утайници?

| обновено на 03.04.24 в 16:10


През февруари 2008 г. американската компания ААА Construction &Development е спечелила обществената поръчка за преработката на нефтените утайници на „Лукойл“. Впоследствие компанията е вписана в българския Търговски регистър през януари 2017 г. като клон на чуждестранен търговец на база сключения договор с нефтената рафинерия. Към днешна дата е трудно да се намери информация за дейността й, тъй като официално посоченият сайт не е активен, а фейсбук страницата не е обновявана от 2013 г. 


Акционерното дружество ААА Construction &Development е регистрирано през 2000 г. в Маями, Флорида. Тогава управител е бил Пол Шехади. Според американските регистри от тогава, като учредители са вписани Алфонсо Шехади, Соня Шехади, Пол Шехади и Фабрицио Синьорели. Последният е и управител на дружеството към днешна дата.

На общественото обсъждане на Доклада по ОВОС на проекта в Бургас присъства българският представител на компанията - Милена Димитрова. Хората я попитаха какъв е опитът на компанията до този момент. 

Тя обясни, че дружеството е разработило технология, която пречиства въздух и вода и има патент за това от 2000 г. Методът е бил предложен първоначално на министерството и би могъл да бъде приложен и към настоящия момент. 

"Първата технология, която е реализирана от фирмата е за "Shell" в Нигерия. За съжаление, инженерът, който е участвал в поръчката почина докато чака 16 години да се реализира проектът. На практика неговият син продължава в Италия да прави същите пиролизи. Тук е правена по специален начин. Ние се борим реално да почистим тези резервоари, които реално навлизат в земята и се борим с Министерството на околната среда вече колко години. Проект, който е правен 2016 г. и е приет 2018 г. - комплексният доклад, на 7 декември, няма как да бъде съобразен с директиви последно влезли през годините. Сега тази процедура, докато тече и свърши, може да бъдат вкарани нови директиви. Не зависи от фирмата. Фирмата е дала цена, която не е променяна от 2007 г. до момента", посочи тя.

На въпрос дали от 2000 г. досега фирмата е реализирала сходни проекти като този, който се предвижда за нефтените утайници на „Лукойл“, Милена Димитрова отговори:

"Точно такъв, този да е сходен, няма. Просто, защото тази инсталация е правена специално за този случай. Всеки проект е сам по себе си е различен. Според доклада, който направихме и пробите тогава - първите, още, когато е правена поръчката, имаше първи проби направени, подадени от "Лукойл" на базата, на които г-н Остин, който почина за съжаление, направи тази инсталация. Няма инсталация, която да е еднаква с друга инсталация. Фирмата е американска, италианец е управителят, тъй като двама от другите собственици починаха"

Милена Димитрова посочи, че няма пълна информация за други проекти на компанията

По време на обсъждането стана ясно, че при премахването на другите утайници, е използвана различна технология.

Главният еколог на „Лукойл“ Петър Бъчваров обясни каква е една от причините за забавянето на проекта от 2016 г. досега. "Проектът е внесен в МОСВ, Министерството на финансите и в Агенцията по приватизация за одобрение. Няколко пъти е връщана документацията. По технологичната част е имало някакви несъответствия. Първото е справяне с финансовата рамка, че проектът е излизал извън одобрената финансова рамка. Това, което имам като документация е, че връщат за доработка, но не коментират какво връщат за доработка. Фактически връщат веднъж техническата част за доработка. След това през 2019 г. те са отстранили несъответствията, техническата част е приета от МОСВ. От там нататък обаче остават проблемите с финансовата част, тъй като са излизали извън тази рамка. Те (бел.ред. фирмата -изпълнител) са дали проектно решение, което излиза сумата и са казали, че трябва да се оптимизират разходите. В тази сума влизат разходите от всякакво естество - наем на офиси, командировки, специалисти, заплати. Всичко това, не е само самата технология и реализацията на самия проект. Тънкият момент е, че тази инсталация ще се експлоатира от техен персонал и те вътре са си включили разходи за заплати", обясни той.  

Петър Бъчваров допълни, че за да се поиска допълнително финансиране от държавата, трябва да се разработи проектно – сметна документация, която да бъде внесена в междуведомствения експертен екологичен съвет към МОСВ. 




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Подновиха стария водопровод на селската чешма в Тополица

С тарата чешма пред Кметство с. Тополица отново дарява прохлада на местните жители и гости на селото. По проект на обща стойност 12 хил. лв беше изцяло подменен стария водопровод на чешмата. Това се случи с безвъзмездно финансиране по Програма „Капка по капка“, благодарение на Фондация „Бикоуз“ в помощ на благотворителността, с финансиране на JTI и..

публикувано на 27.11.25 в 17:00
Зам.-министърът на културата Георги Султанов покани протестиращите в Министерството на културата, за да обсъдят проблемите и исканията им.

Протест на организации с проекти по ПВУ пред Министерството на културата

Представители на организации от сферата на културата, които изпълняват проекти, финансирани по Плана за възстановяване и устойчивост, се събраха на протест пред Министерството на културата. Според тях е блокирано отчитането и е забавено изплащане на средства по процедурите, администрирани от Национален фонд "Култура", което ги изправя пред финансови..

публикувано на 27.11.25 в 16:20

Вдигат тарифите на таксиметровите шофьори в Ямбол от догодина

Таксиметровите услуги в Ямбол ще поскъпнат от началото на следващата година. Рамката на цените не е променяна от 2016 година. Минималният праг на дневната тарифа ще е 0,90 лв./км, а максималният – 2 лв./км, нощната тарифа ще се определя в рамките от 1 лев до 2,20 лв. за километър, уточни председателят на общинския съвет в Ямбол Антон Шиков, след..

публикувано на 27.11.25 в 14:00

Завършиха асфалтирането в участъка в ремонт на АМ „Тракия“ в област Сливен

Завършиха асфалтовите работи в платното за Бургас в участъка от АМ „Тракия“ в област Сливен, съобщават от Агенция "Пътна инфраструктура". Обновеното трасе е с дължина 11 км и е между 262-и и 273-и км. При добри метеорологични условия се предвижда до неделя да бъдат монтирани ограничителните системи. През следващата седмица, веднага след като приключи..

публикувано на 27.11.25 в 13:30

ВиК Бургас въведе в експлоатация реконструкцията на деривация "Камчия - Юг"

Две години след старта на строително-монтажните дейности от ВиК Бургас, вече е въведена в експлоатация реконструкцията на Деривация "Камчия-Юг" при айтоското село Черноград. Обектът, който първоначално е бил изграден преди повече от половин век сега подобрява водоснабдяването за десетки хиляди жители на две от бургаските общини - Айтос и Карнобат...

публикувано на 27.11.25 в 12:45

От квартал "Победа" сигнализират: "Живеем като в затвор"

Жители на бургаския квартал „Победа“ са подали молба към Общинския съвет и към Общината относно кражби и посегателства, които с времето ескалират. Според гражданите, в квартала липсват пътни знаци, полицейско присъствие и какъвто и да е контрол. Те са подавали жалби в Районното управление, но не последвала желаната от тях реакция, а именно..

публикувано на 27.11.25 в 11:10

Все още не е ясен броят на задържаните след протеста пред парламента

Към момента няма информация за броя на задържаните по време на вчерашния протест пред парламента срещу проекта за бюджет. Около полунощ група протестиращи се опитаха да преградят булевард "Дондуков" с кофи за смет и да спрат лек автомобил, който се опитваше да премине оттам. Протест срещу Бюджет 2026 в Триъгълника на властта (ОБНОВЕНА) Това..

публикувано на 27.11.25 в 09:45