Индексът на съответствие на професионалното образование с профила на икономиката за страната през 2024 г. е 53,1 точки (от максимум 100 т.). Това означава, че почти половината ученици няма да работят това, за което са учили.
„Индексът показва, че за половината от учениците няма насрещно търсене в икономиката, сравнявайки разпределението на учащите по сектори и на заетите с професионална квалификация по сектори, включително на местно ниво“, каза пред Радио София Зорница Славова от ИПИ.
Тя добави, че през тази година, индексът бележи лек спад. По думите й, силно е увеличен приемът на деца, които изучават специалности, свързани с IT сектора, за сметка на хотелиерството и ресторантьорството, както и селското стопанство.
„Избрали сме шестте най-големи сектора, които обхващат повече от половината ученици в професионалното образование. Над 22 000 ученици обхващаме“, обясни Славова.
Тя уточни, че изследването обхваща шест сектора - селско стопанство, преработваща промишленост, строителство, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство и ИКТ. Резултатите от индекса показват, че вероятно над 10 хиляди от тях няма да работят това, за което за учили.
„Тези, които са с професионално образование, заетостта им е много по-висока - с над 7% от заетостта на тези, които остават със средно образование. Въпросът е, че за половината от тях няма насрещно търсене в момента. Но рейтинговата система на висшите училища в България, която се разработва от МОН показва, че и всеки трети висшист работи на позиция, която изобщо не изисква висше образование“, изтъкна Зорница Славова от Института за пазарна икономика.
От анализа става ясно още, че е нужно гъвкаво образование, дуално обучение и професионално ориентиране.
Съответствието между специалностите в професионалните гимназии и реалната заетост е най-високо в Добрич, Сливен и София.
Подробности можете да чуете в звуковия файл.
Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) организира в Бургас поредица от събития, свързани с осигуряването и повишаването качеството на предлаганото от висшите училища образование, както и със стандартите и насоките за осигуряване на качеството в европейското пространство за висше образование. На 10 септември експерти на Европейската..
На прага на новата учебна година се въвеждат няколко промени в образователните институции – една от тях е забраната за ползване на мобилни телефони в училищата. Законодателните промени ще бъдат гласувани допълнително от Народното събрание. През това време започва подготовката на учебните заведения, за да бъдат те готови. Забраната за телефони..
Близо 30 ще са първокласниците тази година в крайграничната община Болярово. Основно ремонтирани са училищните сгради, всички обявени свободни места за учители вече са заети. Вече приключва основният ремонт на средното училище „Д-р Петър Берон“, който започна през октомври миналата година. По Плана за възстановяване и устойчивост за дейностите по..
Синдиката на Българските учители подкрепя идеята за интегрирани задачи в националното външно оценяване. Според председателят на регионалния синдикат в Бургас Константин Янков, учениците ще имат стимул да учат от 5 до 7 клас и по другите учебни предмети, а не само математика и български както е сега. 1/3 от задачите в изпита по математика..
До началото на новата учебна година община Тунджа ще приключи ремонтът на детската градина в с. Веселиново за 1 млн. лв. и построяването на физкултурния салон на училището в сeло Скалица. За да се осъществи проектът за физкултурния салон, който е от 1986 г., когато са положени основите на сградата, Министерството на образованието е отпуснало 1,5 млн лв,..
Проф. д-р Сотир Сотиров официално встъпи в длъжността „ректор“ на Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Това стана днес, след като подписа договор с министъра на образованието и науката. Сотиров беше избран в надпревара с още трима кандидати. Той е учен с международно признание в областта на изкуствения интелект и има активна..
В изпита по математика след 7. клас около 1/3 от задачите ще изискват познания по природни науки, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев. Целта на промените в този изпит от Националното външно оценяване е да се спре наизустяването на формули и да се подобрят уменията на учениците да решават практически задачи. Според Вълчев промените в..
Синдиката на Българските учители подкрепя идеята за интегрирани задачи в националното външно оценяване. Според председателят на регионалния синдикат в..
Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) организира в Бургас поредица от събития, свързани с осигуряването и повишаването качеството на..
Близо 30 ще са първокласниците тази година в крайграничната община Болярово. Основно ремонтирани са училищните сгради, всички обявени свободни места за..