Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката 2024" на ИПИ сочи

Почти половината ученици няма да работят това, за което са учили

Автор:
Снимка: Стоян Радев

Институтът за пазарна икономика публикува анализа си за 2024 г. „Индекс на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката 2024“. Чрез индекса се измерва връзката между професионалното образование и профила на икономиката. Изчисленията позволяват да се проследи и връзката между образованието и пазара на труда на регионално ниво.

Индексът на съответствие на професионалното образование с профила на икономиката за страната през 2024 г. е 53,1 точки (от максимум 100 т.). Това означава, че почти половината ученици няма да работят това, за което са учили.

„Индексът показва, че за половината от учениците няма насрещно търсене в икономиката, сравнявайки разпределението на учащите по сектори и на заетите с професионална квалификация по сектори, включително на местно ниво“, каза пред Радио София Зорница Славова от ИПИ.

Тя добави, че през тази година, индексът бележи лек спад. По думите й, силно е увеличен приемът на деца, които изучават специалности, свързани с IT сектора, за сметка на хотелиерството и ресторантьорството, както и селското стопанство.

„Избрали сме шестте най-големи сектора, които обхващат повече от половината ученици в професионалното образование. Над 22 000 ученици обхващаме“, обясни Славова.

Тя уточни, че изследването обхваща шест сектора - селско стопанство, преработваща промишленост, строителство, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство и ИКТ. Резултатите от индекса показват, че вероятно над 10 хиляди от тях няма да работят това, за което за учили.

„Тези, които са с професионално образование, заетостта им е много по-висока - с над 7% от заетостта на тези, които остават със средно образование. Въпросът е, че за половината от тях няма насрещно търсене в момента. Но рейтинговата система на висшите училища в България, която се разработва от МОН показва, че и всеки трети висшист работи на позиция, която изобщо не изисква висше образование“, изтъкна Зорница Славова от Института за пазарна икономика.

От анализа става ясно още, че е нужно гъвкаво образование, дуално обучение и професионално ориентиране.

Съответствието между специалностите в професионалните гимназии и реалната заетост е най-високо в Добрич, Сливен и София.

Подробности можете да чуете в звуковия файл.

По публикацията работи: Полина Начева

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Бургас

Обсъждат в Бургас развитието на системата за осигуряване на качествено висше образование

Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) организира в Бургас поредица от събития, свързани с осигуряването и повишаването качеството на предлаганото от висшите училища образование, както и със стандартите и насоките за осигуряване на качеството в европейското пространство за висше образование. На 10 септември експерти на Европейската..

публикувано на 10.09.25 в 10:30
Михаил Ненов

Михаил Ненов: Някои ученици носят и по 3 телефона на училище, но правилата трябва да се спазват

На прага на новата учебна година се въвеждат няколко промени в образователните институции – една от тях е забраната за ползване на мобилни телефони в училищата. Законодателните промени ще бъдат гласувани допълнително от Народното събрание. През това време започва подготовката на учебните заведения, за да бъдат те готови. Забраната за телефони..

публикувано на 10.09.25 в 09:30

Боляровските училища посрещат 30 първокласници

Близо 30 ще са първокласниците тази година в крайграничната община  Болярово. Основно ремонтирани са училищните сгради, всички обявени свободни места за учители вече са заети. Вече приключва основният ремонт на средното училище „Д-р Петър Берон“, който започна през октомври миналата година. По Плана за възстановяване и устойчивост за дейностите по..

публикувано на 10.09.25 в 07:50

СБУ подкрепя идеята за интегрирани задачи в националното външно оценяване

Синдиката на Българските учители подкрепя идеята за интегрирани задачи в националното външно оценяване. Според председателят на регионалния синдикат в Бургас Константин Янков, учениците ще имат стимул да учат от 5 до 7 клас и по другите учебни предмети, а не само математика и български както е сега. 1/3 от задачите в изпита по математика..

публикувано на 09.09.25 в 14:00

В училищата в община Тунджа приключват ремонтите преди първия учебен ден

До началото на новата учебна година община Тунджа ще приключи ремонтът на детската градина в с. Веселиново за 1 млн. лв. и построяването на физкултурния салон на училището в сeло Скалица. За да се осъществи проектът за физкултурния салон, който е от 1986 г., когато са положени основите на сградата, Министерството на образованието е отпуснало 1,5 млн лв,..

публикувано на 08.09.25 в 09:40

Проф. Сотир Сотиров официално пое ректорския пост на Бургаския държавен университет

Проф. д-р Сотир Сотиров официално встъпи в длъжността „ректор“ на Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Това стана днес, след като подписа договор с министъра на образованието и науката. Сотиров беше избран в надпревара с още трима кандидати. Той е учен с международно признание в областта на изкуствения интелект и има активна..

публикувано на 05.09.25 в 16:30

1/3 от задачите в изпита по математика след 7. клас ще изискват познания по природни науки

В изпита по математика след 7. клас около 1/3 от задачите ще изискват познания по природни науки, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев.  Целта на промените в този изпит от Националното външно оценяване е да се спре наизустяването на формули и да се подобрят уменията на учениците да решават практически задачи.  Според Вълчев промените в..

публикувано на 03.09.25 в 17:30