Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Инвеститор иска да добива строителни материали край Каблешково

Частен инвеститор иска концесия за добив на строителни материали в местността Малка биберна-юг в землището на Каблешково. Това става ясно от писмо от Министъра на енергетиката до Община Поморие.  Заявената площ е близо 380 декара и се намира в непосредствена близост до жилищната зона и до главния довеждащ водопровод за курортния комплекс Слънчев..

публикувано на 28.10.24 в 15:58

Българският бизнес ще има нужда от близо 262 хиляди работници и специалисти

С над 4 пъти  се превишава броя на заявените потребности от работна сила в сравнение с броя на регистрираните безработни в област Бургас. Тази тенденция е в сила и във Варна и София-град. Това показват резултатите от проучването на потребностите от работна сила, което Агенцията по заетостта проведе в периода май - юли, съвместно с областните комисии по..

публикувано на 24.10.24 в 15:02

Минималната заплата е механизъмът, с който правителството влияе на работодателите

Размерът на минималната работна заплата не следва да се обвързва с необходимите, според синдикатите, средства за  месечна издръжка,  посочи социалният министър Ивайло Иванов и допълни, че в момента е в сила правилото минималното възнаграждение да е 50 на сто от средната заплата за страната. Минималната работна заплата е единственият механизъм, с..

публикувано на 24.10.24 в 14:20

КНСБ: 2616 лв. са необходими на тричленно семейство за месечна издръжка

1454 лева на месец са необходими на един работещ, за да се издържа, а за тричленно семейство от двама възрастни и едно дете сумата е 2616 лева. Това сочат най-новите данни на Института за социални и синдикални изследвания и обучение на КНСБ за третото тримесечие на годината. В сравнение със същия период на миналата година, разходите нарастват..

публикувано на 24.10.24 в 11:47

Минималната заплата става 1077 лв.

Минималната работна заплата се увеличава от 933 лв. на 1077 лв. от януари 2025 г. Това реши Министерският съвет.  Увеличението е с 15,4%. Решението на правителството е в изпълнение на промените Кодекса на труда, с които беше предвидено минималната заплата да е 50% от средната за страната. По-високият размер на минималната работна заплата ще..

публикувано на 23.10.24 в 14:41

Турция е сред най-предпочитаните дестинации за посрещане на Нова година

Турция е сред най-предпочитаните дестинации за посрещане на Нова година. Въпреки това се отчита ръст на желаещите да празнуват и в Гърция, обясни Евелина Пулева, която е заместник-председател на бургаската регионална туристическа камара. Повечето офертите са за дните от 29 декември до 1 януари. Първи се пада сряда и хората трябва да си вземат..

публикувано на 24.10.24 в 09:15

Топ 5 на дестинациите на Летище Бургас за Лято 2024

Летище Бургас отчита добър сезон. Нивата на трафик не отбелязват съществени разлики с предходното лято. Това стана ясно от отчета, направен пред туристическия бранш в Поморие. По традиция в морската община на среща за анализ и оценка канят и представител на летището. Дестинациите, които оформят Топ 5 за Бургас, за това лято са Прага,Чехия,..

обновено на 22.10.24 в 11:58