Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

ЕК: България е готова да приеме еврото от 1 януари 2026 г.

Очаквано в огласения днес конвергентен доклад от Еврокомисията за България се казва, че страната ни е готова да приеме еврото от 1 януари 2026 г. , тъй като вече изпълнява всички критерии, в т.ч. и за инфлацията.  Усреднената инфлация у нас е била 2,7 на сто, което е под референтната стойност от 2,8 на сто. Така България ще стане 21-ата държава..

публикувано на 04.06.25 в 14:18
Петър Русев

Петър Русев - младите не желаят да стават водни спасители

От тази седмица за летовниците по плажовете на Черноморието вече се грижат водни спасители. До началото на юли пунктовете ще работят с разреден състав, като поетапно ще се учеличават, казва Петър Русев, дългогодишен спасител на северния плаж в града – „В момента на северния плаж в Бургас работят 4 поста, като спасителите имат ново работно време..

публикувано на 04.06.25 в 12:40

Ускоряват митническата обработка на контейнерите на пристанище Бургас

Концепция за ускоряване на митническата обработка на контейнери през Пристанище „Бургас“ разработва Агенция „Митници“. Тя е основана на автоматична обработка на митническото деклариране и анализ на риска. Пристанищният терминал с оператор „БМФ Порт Бургас“  ще бъде първата гранична точка, от която ще стартира новият дигитален подход в работата на..

обновено на 04.06.25 в 09:56

В очакване на конвергентните доклади: Готови ли сме да въведем еврото?

Конвергентните доклади за готовността на България за въвеждане на еврото от догодина се очакват да бъдат публикувани по-късно през деня. Оценките за изпълнението на номиналните критерии се извършват от Европейската централна банка и от Европейската комисия. Ако становището и в двата доклада е, че страната ни е готова да замени лева с еврото, има..

публикувано на 04.06.25 в 08:59
Oстров Свети Кирик

Остров "Свети Кирик и Юлита" ще е водеща туристическа атракция в Черноморския басейн

Министерството на културата ще търси начини на финансиране за укрепителните дейности по сградата на бившето морско училище на остров „Свети Кирик и Юлита“ край Созопол, каза на форум в Созопол заместник.-министърът на културата Георги Султанов.  При археологически проучвания част от разкопките са достигнали и до основите на сградата на бившата..

публикувано на 04.06.25 в 08:00

Сезонът в Слънчев бряг: 4 лева на час за синя зона и нова инфраструктура

В Слънчев бряг обявиха началото на летния сезон. В най-големия курорт в страната и нфраструктурата е подготвена, а организацията на движение и достъп, както всяка година са въведени с цел гарантиране на сигурността на туристите и бизнес операторите. От едноименното дружество съобщават, че ремонтите по централната пешеходна алея, мостика, както..

публикувано на 03.06.25 в 09:45

КЗК ще проучва за картелни практики от страна на "Лукойл Нефтохим Бургас" и "Лукойл България"

Комисията за защита на конкуренцията съобщи, че ще направи задълбочено проучване на сигнала на лидера на "ДПС-Ново начало" Делян Пеевски за картелни практики от страна на "Лукойл Нефтохим Бургас" и "Лукойл България". Делян Пеевски е сезирал КЗК за потенциален картел на "Лукойл" с горива За тази цел КЗК ще изиска данни от компетентните държавни..

публикувано на 02.06.25 в 21:26