Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

"Ние, потребителите": Заведенията с две и повече звезди са длъжни да осигуряват безкасово плащане

Липсата на цени на стоките е най-често срещаното по морето нарушение на правата на клиентите при продажбите в постоянните и временните търговски обекти. Това съобщи основателят на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова пред БНТ, като уточни, че не става дума за масови практики.

„Първо, това е нарушение на закона, според който цената се обявява в непосредствена близост до стоката и в български лева. Второ, потребителят е поставен в неудобно положение – той е взел своето решение за покупка и е на път да го стори, но след като разбере цената, трябва да направи стъпка назад. Един от мотивите при доказване на нелоялна търговска практика е свързан с това какво се случва в момента, в който потребителят взема своето решение за покупка. В случая той не прави информиран избор, тъй като може да види стоката и нейните характеристики, но не знае колко струва, а времето от устното информиране за цената до потвърждаването от страна на потребителя ще има ли сделка или не е твърде късо и тече под напрежение.“, коментира Руменова.

От 1 март заведенията с две и повече звезди са дължи да имат ПОС терминал и да информират клиентите си за това обстоятелство с поставен на видно място в обекта надпис, припомни тя. Ако търговски обект, който предлага възможност за безкасови плащания, извън коментираните заведения, постави ограничение по отношение на сумата за покупката, то той трябва да го обяви предварително. В противен случай това може да обърка сметките на потребителя и е хипотеза за нелоялна търговска практика.“, обясни Руменова.

Бутилките на безалкохолните и алкохолните напитки в заведенията да бъдат отваряни от сервитьорите пред клиентите е друго нормативно изискване, което понякога не се спазва, посочи още тя. И разказа за случай, в който клиент си е поръчал газирана напитка заради реклама в менюто, че може да спечели награда при откриването на определен символ върху вътрешната част на капачката, но сервитьорът е донесъл бутилката без нея и човекът не е могъл да опита шанса си.

Близо 75% от включилите се в анкета на държавната телевизия споделят, че не сигнализират контролните органи при нарушения на правата им в заведение. „Когато човек отиде на заведение, обикновено е да си достави положителна емоция. Ако има проблем, си тръгва разочарован, но не иска да добави още разочарование с разправии, да губи време и усилия, да се излага пред останалите от компанията, дори понякога му е неудобно пред търговеца да предяви своята претенция. Но това не е правилно. Ние, като клиенти, сме най-добрият коректив. Контролните органи не могат да бъдат навсякъде. Да, те са длъжни да извършат проверка по всеки наш сигнал, но най-добре е сами да успяваме да отстояваме правата си и пряко да покажем на търговците нашето недоволство и нетърпимост към нарушенията, без да отричаме сезирането на институциите.

Габриела Руменова коментира и нашумелия казус с касовата бележка с такса „климатик“. Според нея той дава повод за дискусия за какви услуги може да се поиска допълнително заплащане и за какви – не. „Ако съм организатор на събитие и договарям цена на залата без и с охлаждане в топло време или отопление през зимата, подобен подход може да се приеме за разумен. Но от клиентите да се иска заплащане за климатик, не е логично. Утре може да поискат такса „забърсване на масата“ или „чиста чаша“.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Половин милион туристи са посетили остров "Св. Анастасия" за последните 11 години

Около половин милион туристи са посетили остров „Св. Анастасия“ за 11-те години от съществуването на комплекса там. На Успение Богородично островът празнува, както и храмът, разположен на късчето земя край Бургас. Поради силното вълнение на морето и вятъра, обаче, тържествената програма за днес е отменена, съобщиха във Фейсбук страницата си от..

публикувано на 15.08.25 в 10:00

Експерт: Цените на бензина остават сравнително ниски, въпреки липсата на биоетанол

Вероятност от фалити на малки бензиностанции поради липса на добавката биоетанол. Това прогнозира Росинка Бъчварова от сдружението на малките търговци на горива. От март месец тази година има задължителна директива, че бензина в Европейския съюз трябва да съдържа поне 10% от специфичната добавка. Тя се произвежда от житни култури, което е и една..

публикувано на 13.08.25 в 13:31

Андрей Велчев: Магазин за хората - прекрасна мярка, ако бъде ефективно употребена

Четири организации през зимата призоваваха за бойкот на големите търговски вериги и настояваха за промени в ценообразуването, наличието на български продукти в търговските обекти и апелираха потребителите да избират малките квартални магазинчета.Сега управляващите предлагат промени от една страна - в закон, с който да се регулират българските..

публикувано на 12.08.25 в 14:00
Архив

Бойко Синапов: Таван на надценката за всички храни, внос - само при нужда

100% от месото, млечните продукти, зеленчуците, предлагани в големите търговски вериги у нас да са българско производство. За това настояват производители. Асоциация "Обединени български животновъди“ ще защитава и искането си за таван на търговските надценки на всички храни. Към момента това не е залегнало в законопроекта за веригата на доставки..

публикувано на 11.08.25 в 08:20

Тройно се вдига началната цена за обезщетение при отчуждаване на земеделски земи

Тройно се вдига началната цена за обезщетение при отчуждаване на земеделски земи. Новите цени са определени с министерско постановление за промени в наредбата за реда за определяне на цени на частни имоти, които държавата иска за свои нужди. С промените в наредбата на практика, при отчуждаване от страна на държавата на определен имот, който е..

публикувано на 10.08.25 в 11:30

Ново изчисление на таксата за битови отпадъци в Ямбол

От 1 януари догодина в Ямбол таксата за битови отпадъци ще се определя според броя на реалните ползватели на имота, съобщиха от общината.  Промяната е в изпълнение на изискванията на Закона за местните данъци и такси и цели по-справедливо разпределение на разходите за услугата.  Досега таксата  се изчисляваше като промил върху данъчната оценка на..

публикувано на 10.08.25 в 08:24

Община Камено става част от стратегическата визия за туризма

Община Камено е включена в стратегическата визия на Министерството на туризма за развитие на Южното Черноморие като туристическа дестинация с акцент върху културното наследство. Това стана ясно при посещението на министъра на туризма Мирослав Боршош в района, където той разгледа средновековния град Русокастро – обект с национално значение. Започна..

публикувано на 07.08.25 в 14:30