Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Директорът на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма:

Очакваме над 13 милиона чужди туристи в България през 2024 г. и ръст с 5 до 7%

Подемът е в градовете с културен туризъм, а не на морето - там много хотели нямат добри сайтове, нито обратна връзка с клиентите. Просто стоят и ги чакат да дойдат, отбелязва доц. Румен Драганов

| обновено на 05.08.24 в 16:57
Доц. д-р Румен Драганов
Снимка: БТА

Стабилен туристически сезон в България и връщане до нивата от преди пандемията и дори надхвърлянето им прогнозира директорът на Института за анализи и прогнози на информационната среда в туризма доц. д-р Румен Драганов в интервю за БНР Бургас.

„Общо взето, стабилен туристически сезон. Постигнали сме някаква степен на устойчивост, която ни приближава към числата от 2019 година. Тогава общо в България са влезли 12,5 млн. чуждестранни посетители, а тази година очакваме ръст с около 5 до 7%, което означава, че ще надхвърлим 13 милиона“, каза той.

Но има и негативен момент и той е свързан именно с морския туризъм, стана ясно от думите на доц. Драганов, който преди седмица каза директно пред тв "Bulgaria ON AIR", че "морето дърпа туризма ни надолу":

„Имаме много висок процент увеличение по отношение на чуждестранните пристигания – между 25 и 30% за първите три месеца на годината, а за юни имаме спад с близо 4% спрямо предпандемичната 2019-а.
Когато анализираме каква е причината за него, виждаме, че става въпрос за началото на летния туристически сезон, тоест морските хотели. И когато търсим разликата между градските хотели в градовете с културен туризъм в градска историческа среда - като София, Пловдив, Казанлък, Велико Търново - и морските хотели, виждаме изоставане по отношение на предлагането на продукти, свързани с дигитализацията на туристическия продукт. Има изоставане по отношение оптимизацията на търсачките на голяма част от морските хотели. От друга страна, нямаме опимизация и на маркетинга с тези търсачки, ако вече веднъж сме ги оптимизирали".

Затова от института предлагат да се насърчи маркетинговото съдържание и, съответно, автоматизацията на съдържанието, както и засилване позиционирането в социалните медии.

"В един момент по-големите хотели в големите градове разбраха силата на това за голяма част от хората информацията да се намира в джоба им, тоест в техния телефон. Но голяма част от морските хотели не разполагат с добри сайтове, с добра комуникация, с добра обратна връзка със своите клиенти. Някак си те стоят и чакат туристите да дойдат, а туристите отиват там, за където веднага могат да намерят информация в джоба си, тоест в телефона си", посочи той.

Бургас

Попитан как се позиционират град Бургас и бургаският регион на туристическата карта, доц. Драганов отговори:

"Големият проблем на Бургас е, че ни липсва местният туристически гений. Тоест ние не виждаме местните туристически гилдии да имат активно отношение за маркетинговите кампании, за електронната търговия, за маркетинга в социалните медии. Общината – отделено от бизнеса - и общините в целия бургаски регион, кметовете се бяха събрали и бяха решили да правят авиокомпания: нещо, което е много далече от организацията и търговията в туризма
В същото време, нямаме местните гилдии, нямаме камара на хотелиерите, на ресторантьорите в град Бургас, която да забранява или да регулира безразборното строителство и застрояването, и непрекъснатото появяване на нови и нови легла на пазара. Това руинира самия пазар и води до намаляване на средната цена, на средната заетост и на средния приход от налична стая за региона. 
А в онези общини, с които се конкурираме, местната гилдия е тази, която дава или не дава съгласие за разрешение за строителство. Тук имаме само някакви потупвания по рамото, които практически не водят до никакъв резултат".

Цялото интервю може да чуете в звуковия файл.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

НСИ: Заплатите в Бургас растат, но остават под средните за страната

Заплатите в Бургас се покачват, но остават под средното за страната: 2 048 лв. срещу 2 572 лв. за България. По този показател областта е на 11-о място.  Най-висока средна работна заплата получават наетите в столицата - 3 489 лв., а най-ниското месечно заплащане е   в областите Кюстендил - 1 779 лв., Смолян - 1 801 лв. и Видин - 1 818 лева...

публикувано на 19.08.25 в 13:00

Как незрящите у нас ще се ориентират при приемането на еврото?

Незрящите хора у нас ще се ориентират по специална матрица при въвеждането на еврото.  Това обясни пред БНР Васил Долапчиев, председател на Съюза на слепите в България. Има разлика в размера на банкнотите в лева и евро и матрицата ще улеснява разпознаването им. Разработен е и макет с отвори на монетите. Разликата в дължините на някои от..

публикувано на 18.08.25 в 12:00

ИАРА на среща в Малта: Предстои да се изгради у нас демонстрационен център за аквакултури

На работна среща в Малта са обсъдени основните приоритети в Програмата за морско дело и рибарство, която е за периода до 2027 година. Това каза за БНР Бургас изпълнителният директор на ИАРА д-р Николай Георгиев, след срещата в морската държава.  Специален акцент в разговорите в Ла Валета, между зам.-министъра Стефан Бурджев и ресорният министър на..

публикувано на 18.08.25 в 11:10

Половин милион туристи са посетили остров "Св. Анастасия" за последните 11 години

Около половин милион туристи са посетили остров „Св. Анастасия“ за 11-те години от съществуването на комплекса там. На Успение Богородично островът празнува, както и храмът, разположен на късчето земя край Бургас. Поради силното вълнение на морето и вятъра, обаче, тържествената програма за днес е отменена, съобщиха във Фейсбук страницата си от..

публикувано на 15.08.25 в 10:00

Експерт: Цените на бензина остават сравнително ниски, въпреки липсата на биоетанол

Вероятност от фалити на малки бензиностанции поради липса на добавката биоетанол. Това прогнозира Росинка Бъчварова от сдружението на малките търговци на горива. От март месец тази година има задължителна директива, че бензина в Европейския съюз трябва да съдържа поне 10% от специфичната добавка. Тя се произвежда от житни култури, което е и една..

публикувано на 13.08.25 в 13:31

Андрей Велчев: Магазин за хората - прекрасна мярка, ако бъде ефективно употребена

Четири организации през зимата призоваваха за бойкот на големите търговски вериги и настояваха за промени в ценообразуването, наличието на български продукти в търговските обекти и апелираха потребителите да избират малките квартални магазинчета.Сега управляващите предлагат промени от една страна - в закон, с който да се регулират българските..

публикувано на 12.08.25 в 14:00
Архив

Бойко Синапов: Таван на надценката за всички храни, внос - само при нужда

100% от месото, млечните продукти, зеленчуците, предлагани в големите търговски вериги у нас да са българско производство. За това настояват производители. Асоциация "Обединени български животновъди“ ще защитава и искането си за таван на търговските надценки на всички храни. Към момента това не е залегнало в законопроекта за веригата на доставки..

публикувано на 11.08.25 в 08:20