Предложеният от Министерството на туризма гаранционен фонд отваря широко вратата за сивия сектор, създава възможност за въвеждане в заблуждение на потребителите, изкривява пазара и поставя в неравностойно положение туроператорите, организатори на туристически пътувания. Около това становище се обединиха три от работодателските организации – Обединение „Бъдеще за туризма” (ОБТ), Българска асоциация на туристическите агенции (БАТА) и Сдружение „Туризъм”, чиито представители от началото на юли 2021 г. обсъждат текстовете за изменение на Закона за туризма.
Освен че сериозно се различават от дискутираното и одобрено съдържание от работната група, проектозаконът въвежда нов правен субект – туроператор Б, който не кореспондира с разпоредбите на Директива (ЕС) 2015/2302 относно пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги, посочват организациите в прессъобщение до медиите.
„Новият правен субект (туроператор Б) не е „организатор на туристически пакет” по смисъла на директивата, не е страна в правоотношението с потребителя в договора за туристически пакет и не е задължен към новата гаранционна схема за разлика от туроператор А. Въпреки това той е назован „туроператор” и това създава предпоставки потребителят да бъде заблуден”, коментира адв. Мария Кръстева, правен съветник на ОБТ и участник в работната група към министерството..
В предложения от министерството вариант липсват съществени изисквания към туроператор Б, като например офис, персонал, образователен ценз, отчетност за целите на данъчното облагане. „След пандемията именно браншът настояваше за въвеждане на гаранционна схема в синхрон с Директива (ЕС) 2015/2302, която ясно структурира пазара – организатор на туристически пътувания (туроператор) и туристически агент (комисионер). Представеният от министерството текст променя изцяло философията и духа на гаранционната схема и предполага няколко основни проблема – имиджов, финансов, пазарен и потребителски”, е мнението на председателя на ОБТ Павлина Илиева.
„Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за туризма няма нищо общо с коментираните повече от година текстове. Целта на Гаранцония фонд е да гарантира безпроблемното осъществяване на организираните пътувания на потребителите в чужбина. Оказва се, че са дописани необсъждани неща с браншовите организации от работната група, с което ние не сме съгласни”, категоричен е Одисей Спасов, председател на БАТА.
„Част от текста се разминава с договореното в работната група. Така например в предложения вариант не е отразено как ще се контролира този нов субект – туроператор Б, който трябва да работи само В2В. Ако продава пакети на крайни потребители, трябва да участва солидарно в гаранционната схема и да подлежи на контрол. Всъщност въпросът е колко са туроператорите у нас, които никога не са продавали на крайни клиенти. Вероятно са под броя на пръстите на двете ръце. В такъв случай заслужава ли си една толкова сложна схема за тях”, пита колегата му от Сдружение „Туризъм” Венцислав Кръстев.
Въвеждането на обезпечителната схема за защита на потребителите в случай на несъстоятелност на организатори на пакетни туристически услуги (туроператори) е изискване на приетата на 25 ноември 2015 г. Директива (ЕС) 2015/2302 за пакетните туристически пътувания и свързаните пътнически услуги на Европейския парламент и на Съвета. Туристическият бранш отдавна настоява за нейното въвеждане в българското законодателство, тъй като застрахователното покритие на действащите сега застраховки „Отговорност на туроператора“ е частично, страната е в наказателна процедура и рискува да плати огромна парична санкция.
Трите работодателски организации считат, че ако гаранционната схема е правилно конструирана, тя ще осъществява ефективен надзор върху пазара, адекватен мониторинг на риска и ще да ограничи сивия сектор. В този си вид предложеният проект, за съжаление, не предлага това, се уточнява в позицията на организациите.
Четири организации през зимата призоваваха за бойкот на големите търговски вериги и настояваха за промени в ценообразуването, наличието на български продукти в търговските обекти и апелираха потребителите да избират малките квартални магазинчета.Сега управляващите предлагат промени от една страна - в закон, с който да се регулират българските..
100% от месото, млечните продукти, зеленчуците, предлагани в големите търговски вериги у нас да са българско производство. За това настояват производители. Асоциация "Обединени български животновъди“ ще защитава и искането си за таван на търговските надценки на всички храни. Към момента това не е залегнало в законопроекта за веригата на доставки..
Тройно се вдига началната цена за обезщетение при отчуждаване на земеделски земи. Новите цени са определени с министерско постановление за промени в наредбата за реда за определяне на цени на частни имоти, които държавата иска за свои нужди. С промените в наредбата на практика, при отчуждаване от страна на държавата на определен имот, който е..
От 1 януари догодина в Ямбол таксата за битови отпадъци ще се определя според броя на реалните ползватели на имота, съобщиха от общината. Промяната е в изпълнение на изискванията на Закона за местните данъци и такси и цели по-справедливо разпределение на разходите за услугата. Досега таксата се изчисляваше като промил върху данъчната оценка на..
Община Камено е включена в стратегическата визия на Министерството на туризма за развитие на Южното Черноморие като туристическа дестинация с акцент върху културното наследство. Това стана ясно при посещението на министъра на туризма Мирослав Боршош в района, където той разгледа средновековния град Русокастро – обект с национално значение. Започна..
Заведение, което работи без категоризация, констатираха контролните органи при масова проверка в Созопол. Представители на пет институции - на Министерството на туризма, Комисията за защита на потребителите, Икономическа полиция, Регионалната здравна инспекция, Националната агенция за приходите и Община Созопол участват в съвместна акция за..
Правителството създаде държавно дружество "Магазин за хората". Разпореждането за образуването му беше взето на днешното заседание на кабинета. Дружеството "Магазин за хората" ще осъществява търговия с хранителни и промишлени стоки. Държавните магазини ще предлагат с приоритет продукти от първа необходимост на български производители. Целта на..
100% от месото, млечните продукти, зеленчуците, предлагани в големите търговски вериги у нас да са българско производство. За това настояват..
Четири организации през зимата призоваваха за бойкот на големите търговски вериги и настояваха за промени в ценообразуването, наличието на български..