На 21 май православната църква почита паметта на светите равноапостолни царе Константин и Елена. В Странджа този ден се свързва с нестинарските игри, които се организират по стар стил на 3 юни в Българи.В навечерието на празника Сливенският митрополит Арсений отправи архипастирско послание до православните християни, в които ги призова да не участват в подобни ритуали. То е публикувано на сайта на Сливенската митрополия. Предшественикът му дядо Йоаникий също на няколко пъти имаше подобни изявления.
В посланието на митрополит Арсений се казва:
"Известно е и многократно е обръщано внимание, че в «ходенето по жарава» няма нищо оригинално българско, което да представлява някаква наша «самобитна традиция». Въпросното ходене по жарава е познато от дълбока древност, като за такива практики още в Древна Гърция свидетелствуват например поетът Вегилий, историкът Плиний, географът Страбон и философът Ямблих, които ги свързват с култа към различни езически божества като Аполон и Артемида. На специалистите по китайска древност е известно, че празник „подновяване на огъня, състоящ се в газене на жарава“ е бил познат в Китай още в третото хилядолетие преди Христа. Описани са с подробности подобни китайски обичаи, в които са участвали жреци, магьосници и други. Ходенето в огън на жреци, облечени в бели дрехи, е познато и в Япония, а аналогични практики са характерни за някои странни култови общества в Индия. Тоест, пак подчертаваме, че в този „обичай“ няма нищо оригинално, което да сочи на някаква специфична българска традиция, а има едно ординерно плагиатство и подражателство на езически култове от Далечния Изток.
Светата Православна Църква, опирайки се на здравата скала на Свещеното писание, Свещеното предание и Правилата на Едната Света Вселенска и Апостолска Църква, отколе е изразила ясното си и категорично отношение към езическите практики и обичаи. В книгата Второзаконие четем: „Не бива да се намира у тебе такъв, който прекарва сина си или дъщеря си през огън (както е при нестинарите), предсказвач, гадател, вражач, магьосник; омайник (в смисъл на хипнотизатор), ни който извиква духове, ... нито който пита мъртви; защото всеки, който върши това, е гнусен пред Господа“ (Второзак. 18:10-12).
Много категорични указания как следва да се отнасяме към такива езически практики се съдържат в 71-во Апостолско правило, 83-то правило на Св. Василий Велики, в тълкувания на еп. Никодим и др. С две думи, в духовно-нравствен аспект нестинарството няма и не може да има нищо общо с православно-християнската нравственост. По-скоро можем да кажем, че начинът по който то се практикува у нас е формален, външен израз на култови практики, характерни за някои източни тоталитарни секти. Донякъде утешително е, че нашето „нестинарство“ не стига до тези плашещи дълбочини, а остава на повърхността на комерсиализираните развлечения за отегчени туристи.
Работата е там, че при така наречените „нестинарски танци“ лукаво се използват православните икони и други свещени реликви, с което незапознатите наши съграждани биват въвеждани в заблуждение, че въпросните танци имат нещо общо с православната християнска обредност и мистика. За да се избягва всяко такова заблуждение, аз, в качеството си на ваш митрополит, ви моля, скъпи братя и сестри, с думите на Апостола: „Стойте и дръжте преданията, които научихте било чрез наше слово, било чрез наше послание!" (2 Сол. 2:15). Странете от езическите обичаи и практики и постъпете по християнски, като посъветвате веднъж и дваж онези, които участват или организират тези езически ритуали – нестинарските игри, и им обърнете внимание, че те грешат и сами осъждат себе си (срв. Тит 3:10-11). Не ги презирайте, нито мразете, а с търпение се молете за тяхното вразумяване.
Не бива да бъдем двоедушни и да правим какъвто и да е компромис с вярата ни: или сме православни, или сме езичници;. „Защото какво общуване има между правда и беззаконие? Какво общо има между светлина и тъмнина?... Или какво общо има верният с неверния? Каква прилика между Божия храм и идолите? Защото вие сте храм на живия бог, както е казал Бог: „ще се поселя в тях и ще ходя между тях; ще им бъда Бог, а те ще бъдат Мой народ" (2 Кор. 6:14-17).
Задължаваме целия свещенически клир и всички православни християни да не присъстват и да не участват по никакъв начин в нестинарските игри.
Забраняваме нестинарските игри да почват от православен храм и да се предоставят свети икони за тези кощунствени ритуали.
Обръщаме се с отеческа молба към организаторите и участниците в такива развлечения, ако не могат да се откажат напълно от тях, то поне да не ползват православни икони и други християнски символи и да спрат да заблуждават и себе си, и наблюдаващите този езически ритуал, че той има нещо общо с християнството, защото няма. Като ги молим също така да чуят и запомнят, че Бог поругаван не бива и ги молим да обърнат внимание на една закономерност, а именно, че в живота, като правило, когато се нарушават Негови закони рано или късно следва санкция. Това е така, защото законите, по които се ръководи Църквата не са измислени от нас, а са постановени от Самия Бог, Който следи за тяхното спазване по Своите неведоми пътища."
На днешния празник Сливенският митрополит Арсений ще възглави литургия от 9:00 часа в храм “Св. Константин и Елена” в ямболското село Тенево.
Липсата на вода се дължи предимно на климатичните промени и заради неадекватно управление на водния сектор. Инфраструктурата е собственост на няколко министерства, а МОСВ контролира подземните води - имаме Министерство на енергетиката, Министерство на икономиката, напоителна система, посочи в интервю пред БНР министърът на екологията Манол..
От 9 часа на 9 септември /вторник/ за два месеца се затваря за движение на автомобили вътрешна улица в промишлена зона "Юг - Запад" в участъка от ул. "Търговска" до път I-9 Бургас – Малко Търново, съобщават от общината. Причината е изпълнение на строително-монтажни работи за обект: „Изграждане на улици и техническа инфраструктура в границите..
Приключват археологическите разкопки в местността „Червен баир“ край Ямбол. Проучени са три надгробни могили от различни епохи. Разкопките в района на бившето военно поделение започнаха през пролетта, обясни д-р Тодор Вълчев от Регионалния исторически музей в Ямбол. „През месец май проучихме една надгробна могила, която се отнася към тракийската..
Прилагането на секционен контрол за измерване на средната скорост на движение по определени участъци от републиканската пътна мрежа започва от днес. Мярката бе сред разписаните от държавата за ефективен контрол в подкрепа на пътната безопасност. Чрез камери в началото и в края на всеки участък ще се отчита времето, за което едно превозно..
Пристанище Бургас ще бъде домакин на съвместното учение „Аспарух 2025“, насочено към действия при морски аварийно-спасителни операции. Сценарият ще се разиграе на 9 септември от 9:00 ч. на 7-мо корабно място. Ще бъдат проиграни сценарии за спасяване на бедстващи хора в открито море и овладяване на последствията от морски инцидент. Учението се..
Камено отбеляза 140-та годишнина от Съединението на България. Празникът започна със света литургия в храм „Свети Георги Победоносец“. След това литийно шествие събра жителите и гостите на града и ги поведе към централния площад, където беше отслужен молебен за здраве и благоденствие. „Нека заедно си припомним истинския смисъл на думите..
Кметът на Бургас Димитър Николов поздрави жителите на общината по повод Деня на Съединението. Той подчерта, че датата 6 септември 1885 г. остава сред най-светлите страници в българската история. „На 6 септември 1885 година нашите предци извършват едно героично дело, с което недвусмислено показват, че българският народ няма да се примири с..
Пристанище Бургас ще бъде домакин на съвместното учение „Аспарух 2025“, насочено към действия при морски аварийно-спасителни операции. Сценарият ще се..
Прилагането на секционен контрол за измерване на средната скорост на движение по определени участъци от републиканската пътна мрежа започва от днес...
С тържествена програма Бургас отбеляза 140 години от Съединението на Княжество България с Източна Румелия. С военен ритуал на представителни части на..