Ново изследване на Института за пазарна икономика показва, че 10% от зрелостниците постигат резултат под "среден 3" на матурата по български език и литература.
Анализът използва данни за последните три години, от които става ясно, че за около 22% от училищата в страната проблемът е системен.
Зрелостниците от повече от 200 училища в страната за трета поред година постигат среден резултат под 3.00 на Държавния изпит по български език и литература, а в близо 20 училища всички зрелостници получават кръгли двойки.
Анализът проследява и представянето на същите училища две години по-рано, когато тези ученици са били в 10 клас. Тогава резултатите им на Националното външно оценяване също са много ниски. В нито едно от 20-те най-големи слаби училища средният резултат не надхвърля една трета от максималния брой точки, посочи през БНР Зорница Славова от Института за пазарна икономика:
"Учениците не ходят на училище. Те имат огромния проблем, че не могат да пишат и да четат, тоест нямат базовата грамотност. В 12 клас, ако не можеш да пишеш и да четеш, няма как, дори да имаш някакви познания, да го покажеш".
Училища с неграмотни ученици има не само в малките и отдалечени населени места, но и в София, и в други големи градове, а неграмотността не е само сред малцинствените групи, отбеляза Славова:
"Доста голяма част са, и в средни училища, не всички са професионални, повечето са професионални. Между другото, много е показателно, че от 11 професионални училища, за които няма нито един кандидат за директор, 9 са такива училища - със слаби резултати. Никой не иска да е директор".
Експертите предлагат:
"Въвеждане на повече гъвкавост и консултации по български. Ако имаме задължително присъствие и индивидуална работа с учениците, а не работа само по държавните образователни стандарти, само по тази програма и всеки час какво трябва да се вземе, това би елиминирало поне половината от тези случаи".
Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ и Националното училище за музикално и сценично изкуство „Проф. Панчо Владигеров“ – Бургас подписаха споразумение за сътрудничество, насочено към подкрепа и развитие на младите музикални таланти. Церемонията постави началото на ново партньорство, което ще създаде възможности за съвместни..
Децата от група „Моряче“ към филиала на детска градина „Делфинче“ в село Атия започнаха занятия в изцяло обновената сграда на детското заведение. Официалното откриване се състоя днес в присъствието на жители и гости на селото, сред които бяха кметът на Община Созопол Тихомир Янакиев, председателят на общинския съвет Станимир Андонов, заместник-кметовете..
Ученическият комитет на Община Бургас организира първото издание на младежкия поетичен конкурс „Бургас вдъхновява“. Инициативата насърчава младите хора да изразят своята творческа енергия и емоционална връзка с града чрез поезия. Участниците трябва да създадат стихотворение, вдъхновено от цитат на бургаски поет. Цитатът се посочва само в..
Бургаският държавен университет започва изграждане на Център за иновации в химичните изследвания и образованието . Той ще бъде ползван от млади учени и студенти в специалностите химия, медицина, фармация, биотехнологии и екология. Това ще се случи по проект за близо 2,5 млн. лева, спечелен от ВУЗ-а по Програма „Развитие на..
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев ще предложи обществено обсъждане на идеята за забраната за използване на социални мрежи от деца под 15 години. Това съобщи той пред журналисти в Силистра. Вълчев коментира и нуждата от промени в Националното външно оценяване. Според него то трябва да включва повече отворени задачи с..
Демо уроци по роботика за деца на възраст от 5 до 12 години ще се проведат в два поредни уикенда в Бургас. Ателиетата се организират от школа „Търсачите“ и ще се провеждат на две места – Международен младежки център в ж.к. „Меден рудник“ и Регионална библиотека „Пейо Яворов“. Демо уроците ще бъдат по график за различни възрастови групи. Те са..
Търговската гимназия в Бургас отбеляза 120-годишен юбилей с поредица от събития. Президентът Румен Радев връчи на училището възпоменателен плакет „Св.св. Кирил и Методий“ и изпрати поздравителен адрес, в който изрази уважение към мисията на учителите и ролята на гимназията в изграждането на предприемчивия дух на учениците. Поздравителни адреси..