Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Роберто Деверьо” от Доницети в Кардиф

Снимка: wno.org.uk

В съботната вечер ще прекрачим прага на Милениум център в Кардиф. Ще надникнем в дома на Уелската национална опера, за да разберем какъв е бил отзвука от премиерните спектакли на „Роберто Деверьо” в началото на миналия сезон. Впрочем отзивите в английския печат са твърде окуражителни. На сцената в Кардиф са поставени и другите две заглавия от трилогията на Доницети за кралската династия Тюдор: „Анна Болейн” и „Мария Стюарт”. Колкото до „Роберто Деверьо” критиците изтъкват максимално изчистения режисьорски почерк на Алесандро Талеви. Сигурната ръка на диригента Даниеле Рустиони – твърде млад, но вече с опит на престижните световни сцени.
„С присъщия му темперамент, Рустиони майсторски направлява музикалната интрига и води уверено спектакъла към логична кулминация в края на операта. А бляскавата увертюра предизвика всеобщ възторг в Милениум център”, отбелязва Ричард Морисън в „Таймс”. Подобаващо внимание заслужават изпълнителите на главните роли: канадското сопрано Александра Дешортис – като могъщата, но и дълбоко ранима кралица Елизабет Първа и нейният фаворит, графът на Есекс Роберто Деверьо в сценичното превъплъщение на американския тенор с италиански корени Леонардо Капалбо.
Договорът за написването на „Роберто Деверьо”, последната опера от споменатата историческа трилогия, е от пролетта на 1837 година – една от най-мрачните в живота на Доницети. Върлува холера. Не го пускат при жена му. Умират трите им деца. Кошмарът за Доницети става неописуем.
„Как да не си говоря на сън! Иска ми се да крещя, а трябва да работя!
За какво ли? Мнозина завиждат на славата ми. Не знаят колко мъчителен е моят живот! Как ме угнетяват пристъпите... Отново мъгла обви изморения ми мозък. Когато се проясни съзнанието ми научих, че Вирджиния е починала. Остави ме, ненавършила и 30... Проклет живот! В пустиня съм... Полудявам ли?”
Покъртителна изповед на един велик творец!
Звучи невероятно, но Доницети създава по-голяма част от партитурата на „Роберто Деверьо” само месец след смъртта на съпругата си. Трудно е да се проумее как подобно великолепие е сътворено в един от най-мрачните периоди в живота на композитора. Болката сякаш изважда на показ неподозиран ресурс на рядката дарба на автора да вае прелестни мелодии със завидно разточителство. При това с верен усет за най-фина нюансировка на емоционалните изживявания. А вокалното изящество и виртуозитет са сериозно изпитание за певците. На 29 октомври 1837 г. публиката в „Театро Сан Карло” в Неапол посреща с френетични овации първото изпълнение на „Роберто Деверьо” с Джузепина Ронци в главната роля. Операта бързо обикаля театрите на Италия, а сетне я аплодират в Париж, Лондон, Санкт Петербург. Немалък дял за този успех има Салваторе Камарано. Рядко му се удавало да създаде либрето, сякаш без пукнатина. Използва няколко източника, основния от които е трагедията „Елизабет Английска” от Жак Франсоа Ансел, появила се в 1829 година. Голяма сполука за Доницети и Камарано е моделирането на образи и характери, поставени в точно определен отрязък от време – началото на 17 век, когато на английския трон е Елизабет Първа. Тя е безспорният драматургичен център в шедьовъра на Доницети. На нея принадлежи лъвският пай от партитурата. Могъщата кралица, уви е съвършено безпомощна в опитите си да задържи своя любим Роберто Деверьо. Останала сама, разкъсвана между дълга и страстта, тя се отказва от трона. Целува пръстена, който някога е подарила на своя фаворит. Уникалната реликва и днес може да се види сред вещите на великата английска кралица, които се пазят в Уестминстърското абатство.
Сопраното Александра Дешортис намята кралската мантия в спектакъла на „Роберто Деверьо” в Кардиф миналата есен. Партнират й тенорът Леонардо Капалбо в ролята на Роберто. Сара, херцогиня Нотингам е Лиа – Мериън Джоунс (мецосопрано), херцог Нотингам – Дейвид Кемпстър (баритон), лорд Сесил – Джерънт Дод (тенор), сър Уолтър Рейли – Уилям Робърт Албъни (баритон). Хор и оркестър на Уелската национална опера. На диригентския пулт – Даниеле Рустиони.

Съдържание на операта „Роберто Деверьо”



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Международен джаз фестивал "Д-р Емил Илиев" от 1 август в Боровец

В тазгодишното издание на фестивала във фокус са българските музиканти. Концепцията на музикалното събитие е да кани имена, които са желани и помнещи се от публиката, която специално се събира пред сцената до хотел "Рила", за да ги чуе. Тази година пристигат Дърти Луупс (Швеция) и Нгуен Ле "Силк&Сенд" трио (Франция). Фестивалът ще бъде открит от..

публикувано на 25.07.25 в 17:08

Легендарната група "Гънс ен' Роузес" се завръща в София

О, да! Легендарната група "Гънс ен' Роузес" обяви своето дългоочаквано завръщане в София като част от мащабното си турне през 2025 година. Вторият десант на патлаците и розите предстои отново на стадион "Васил Левски" тази вечер. Във въздуха припуква електричеството на нетърпеливото очакване за фалцетните височини на Аксел, Кавалерът на розите с..

публикувано на 21.07.25 в 14:50

Пианистката Рая Костова с първи авторски диск

В предаването "Български изпълнители" ще ви срещнем с младата българска пианистка Рая Костова. Музикант с интересен житейски и професионален път, който започва от Варна от Националното училище по изкуствата "Добри Христов", където Рая е в класа по пиано на Боян Бъчваров и я отвежда през 2009 г. в Кралската академия по музика в Лондон, с пълна..

публикувано на 20.07.25 в 08:10

H.M.S.U. канят на летен фестивал този уикенд в София

25-ото издание на летния фестивал на H.M.S.U.  е на 19 и 20 юли 2025 г. в център VIDAS Art Arena в колодрума на Борисовата градина, София. Това е най-дълго провеждащият се музикален фестивал в България и най-старият с дръм и бас насоченост на Балканите. Hard Music and Sounds United (HMSU)  е българско музикално движение, създадено през..

публикувано на 17.07.25 в 17:05

Русенската опера със седем спектакъла на Белоградчишките скали

Държавна опера - Русе за първи път взема участие във фестивала “Опера на върховете“, който се провежда за десета година на Белоградчишките скали.  Фестивалът започва на 1 август и ще продължи до 6 септември . Русенската опера ще представи седем спектакъла под открито небе. Първият, с който ще бъде отрит “Опера на върховете“, e мюзикълът “Зоро”. В..

публикувано на 17.07.25 в 16:05