В музикалното съсловие името на Йордан Дафов стои със своята значимост и тежест от десетилетия. Публиката в София го помни като дългогодишния диригент на Софийска филхармония, преди това 15-ина години работи с оркестрите във Варна и Бургас. Най- важното е, че дори и в позицията на втори диригент е следвал своя път и своя репертоарна политика. А тя винаги е била обвързана със съвременната музика, с новата българска музика и по-конкретно с популяризирането на творбите на Лазар Николов, Константин Илиев, Георги Тутев, Иван Спасов. Йордан Дафов се запознава още като ученик в музикалното училище в Пловдив с младите диригенти Добрин Петков и Константин Илиев, младежките му пориви получават ясна посока и не след дълго той е в класа по дирижиране на Константин Илиев в Музикалната Академия в София. С негова помощ получава и шанса да специализира една година в Париж, при Оливие Месиен. Затова пък със своето благородно, отзивчиво към проблемите на съмишлениците сърце и с рядката у нас способност да оцени таланта на друг, Йордан Дафов осигури в Добрич, при себе си подслон на Константин Илиев в труден за него период. И там той създаде някои забележителни произведения, именно заради приятелската атмосфера.
Добрич, тогава Толбухин е градът, който дължи много на Йордан Дафов. Създаденият от него Български камерен оркестър, който той дирижира повече от две десетилетия, показаха, че и в провинцията може да се постигат доста добри резултати, а фестивалът на камерната музика пък привлече и много изпълнители български и също и от чужбина. И на този фестивал отново с препоръката на Йордан Дафов се изпълняваха творби от съвременната музика, понякога и премиерни за България, той имаше определена физиономия и дух. Ако някой истински бе поел мисията след Константин Илиев да изпълнява публично новите творби на Лазар Николов, като премине през доста трудния репетиционен период и да сътвори събития, каквото бе изпълнението Симфония № 5 в зала „България” преди това и на Симфония № 4, това бе диригентът Йордан Дафов. Той продължи след Константин Илиев да учи оркестрите на изпълнение на нова музика, същевременно високият му професионализъм и опит като диригент бяха в полза на оркестрантите навсякъде, където го бе завела диригентската му пътека. Тя е дълга и осеяна с красиви и редки цветя, а вродената му скромност и липса на желание да изтъква себе си я поставят по-встрани от прожекторите.
Някои редки случаи като изпълнението на Симфония № 3 на Иван Спасов със СО на БНР в зала „България” през 2014 г., го поставят отново в служба на композиторите, с които е генетично свързан.
Йордан Дафов продължава да дирижира и да пише камерна музика в стила, който му е най-близък, сякаш за да запълни в себе си липсата на онези нови произведения, на които е давал живот на сцената. Ранните му творби, които познаваме под негово диригентство - „Утринна музика” и „В профил и анфас” отдавна са част от българската класика.
вторник, 24 февруари от 19.30 часа
Утре, 29 май, в бар "Петък" ще се състои официалното представяне на новия албум и видео проект, създадени от български музиканти с фокус върху темата за психичното здраве. Вокалистът и китарист на група "Последно повикване" – Цветан Андреев, сподели подробности за инициативата в ефира на Lege Artis. По думите на Цветан идеята за албума не е била..
За българската клубна сцена и живота на преминаващите през нея в "Нашият ден" разговаряме с китариста на Aliens in search of Space Nar и Flight Mode Михаил Михайлов , който е и звукорежисьор в Българското национално радио. Михаил разказва за продуцирането на съвременна българска музика и за почти приключилата си работа по късометражния..
Представете си огромен пикник с любимите си хора под звуците на световна музика и в компанията на топартисти, готвачи и със забавления за малки и големи. The Big Garden Party обещава да превърне "Арена София" на Столичния колодрум в сърце на най-големия семеен празник в града на 31 май и 1 юни. Събитието ще предложи три сцени с над..
"Тъй като писарите ще продължат, малцината читатели, които ги имаше по света, ще сменят занаята си и ще станат също писари" – това някак беше първата далечна асоциация, още докато слушах за първи път целия албум I Am The End Of The World на настоящия проект на Ангел Симитчиев Born Erased – именно микро-дистопията "Край на света на края" от..
Неделна вечер. В дъжда. Какво друго да прави човек, освен да отиде на японски психеделик рок концерт . Мястото е клуб "Паве" под Столична библиотека (вход от "Уилям Гладстон" 68), а часът – 20:00ч. В най-силната досега откъм японски авангард и ъндърграунд година за "Аларма Пънк Джаз" , след концертите на Казухиса Учихаши и Акира Саката (с..
Започва 12-ото издание на Международния филмов фестивал за ново европейско кино "Златната липа" в Стара Загора, който цели да популяризира европейското..
"Обикновено чудо" е най-новата постановка в репертоара на Театър "Възраждане". Режисьор е Бюрхан Керим, който за първи път я поставя на родна сцена. В..
47 платна от различни творчески етапи на художника Енчо Пиронков предлага изложбата "Енчо Пиронков – живопис – колекция Банови". Те са събирани от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg