Професор Иван Хлебаров е сред най-ярките имена в българската музикална наука. Ученик на проф. Михаил Друскин, той въведе – или, по-скоро, възстанови в българското музикознание и критика концептуалното мислене, аналитичната оценка на музикалните явления в исторически контекст. В годините на тотално отрицание на всичко, което носеше „буржоазно“ клеймо, това беше равностойно на културен подвиг. Часовете му по история на музиката в Музикалната академия бяха сред най-увлекателното за студентите. Те не само носеха информация; те бяха уроци по мислене, създаваха оценъчни критерии.
Като активен член на Съюза на българските композитори Иван Хлебаров участваше в процеса на създаване на музикална култура – с точни и откровени критерии за художествени стойности. Заедно с мнозина български композитори – Константин Илиев, Лазар Николов, Васил Казанджиев, Иван Спасов и други той отстояваше принципи, които отваряха пред българското музикално творчество нови хоризонти.
След оттеглянето си от активна преподавателска работа, проф. Иван Хлебаров посвети перото си на българската музикална култура, написа безценни книги, в които анализира, обобщава, събира онова, което музикалната ни историография е разпилявала във вече не съвсем кратката история на българския музикален професионализъм.
вторник, 16 юни, от 19.30 часа
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
1 декември Свири Филхармонията на Арговия с диригент Рюне Бергман 3.00 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Анри Бюсер (аранжимент), Малка сюита. 3.15 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Концерт за тромпет в Ми бемол мажор. Солист: Уле Едвард Антонсен (тромпет). 3.31 часа – Джузепе Тартини (1692-1770), Ейвинд Уестби (аранжимент), Концерт за тромпет в Ре мажор...
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре ,..
Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg