Шура Черкаски е гостувал многократно у нас – през 1969 г. за концерт със Софийската филхармония с диригент Асен Найденов и със солов рецитал, след това през 1981 г. и 1982 с рецитали.
В програмата на избрания концерт са били включени „Карнавал“, опус 9 на Роберт Шуман, три танца от балета „Петрушка“ на Игор Стравински, Прелюд и фуга в ми минор на Феликс Менделсон, Балада в си минор, опус 23 и Ноктюрно във фа минор, опус 55 № 1 от Фредерик Шопен. В предаването не са включени пиесите на Шопен.
Шура Черкаски е роден на 7 октомври 1911 в Одеса, умира на 27 декември 1995 г. в Лондон. Първи негов учител е майка му Лидия, която като млада свирила пред самия Чайковски в Санкт Петербург. След революцията семейството бяга от Русия и се установява в Съединените щати. Там момчето учи в института Къртис при Йозеф Хофман.
От 1940 до края на втората световна война Шура Черкаски е в Калифорния където свири под диригентството на сър Джон Барбироли и Леополд Стоковски. Там се запознава и с Игор Стравински, пред когото изпълнява три танца от „Петрушка“, и получава ценни интерпретационни съвети от самия автор.
От 1946 пианистът концертира все повече в Европа. Популярен е в Германия и Австрия, а след негов рецитал в Уигмор хол на 27 март 1957 г., се установява завинаги в Лондон.
Записите му са много и за различни фирми – за Би Би Си, „Дека“, „Дойче грамофон“, „Нимбус“, „Айвъри класикс“, „Филипс“. Много от тях са концертни изпълнения. Последния запис прави през май 1995 г., той е на 83 години – пиеси от Сергей Рахманинов.
Попаднах на една рецензия в списание „Българска музика“ по повод едно от гостуванията на Черкаски.
„Пианистът свири с голям и силно подчертан емоционален тонус, с много разнообразно тембриран тон. Интерпретацията му е богата на нюанси и крайно свободна в темпово отношение. Изключителните технически и звукови възможности на пианиста му позволяват да разгърне интерпретациите си в много посоки. Черкаски свири ефектно, сантиментално-лирично, бравурно, салонно-поетично и всички оттенъци на романтичното изпълнителство от „несъвременен тип“ у него звучат естествено и майсторски реализирани. Защото художествено-интерпретационният стил на Черкаски произтича от един огромен талант, от пределно изявена творческа индивидуалност“. (юли 1969 г.)
неделя, 10 май, от 23 часа
След почти 40 години най-мащабната опера на Джузепе Верди "Аида" се завръща на сцената на Метрополитън опера - Ню Йорк. Интересът към тази творба не намалява, дори след внушителните почти 1200 представления, осъществени от оперната къща през годините. Музикалният директор Яник Незе-Сеген заема подиума за новогодишната премиера на грандиозната нова..
На 14 декември 2024 кавалджията, аранжор и автор на музика Костадин Генчев навърши 55 години. Това бе повод в едно от изданията на предаването "Портрети" да се потопим в красивия му музикален свят и да поговорим за творческия му път. А той е богат и както самият Костадин се изразява доста "шарен": "Роден съм в Габрово и всъщност първо започнах не..
"Светоглас" е първата българска мъжка вокална формация за старинна полифонична музика. Основана е през 2009 година, като нейната цел е многогласно пресъздаване на българската фолклорна и църковна музика. Изпълненията на формацията винаги будят възхищение и удивление в слушателите, но наравно с това, те са и еталон за майсторско музициране.
Първият клезмер оркестър в България има богат опит в различни музикални стилове, но страстта на музикантите към традиционната клезмер музика (музиката на ашкеназките евреи от Източна Европа) е онова, което ги обединява. Създадена през септември 2022 г., групата прави първите си концерти на различни култови места в града и така се превръща в първата..
Боян Виденов е роден в София, в семейство на музиканти. Напуска родината съвсем малък и получава завидно европейско музикално образование. На 23 години основава Манхаймската филхармония – оркестър за обучение на млади професионалисти от цяла Европа, които искат да продължат кариерата си в престижните оркестри. През 2019 основава платформата за..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
"Когато започва война, думите стават излишни, нужни са действия", четем на корицата на "Речник на войната" – силна и трагична книга, разтърсваща, както..
Драматичният театър "Апостол Карамитев" в Димитровград възражда на сцена спектакъла "Лазарица" по прочутата пиеса на Йордан Радичков. На 27 януари..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg