Сър Джон Елиът Гардинър има необикновен творчески път. Израства в семейството на музиканти любители, фермери в Северен Дорсет. Първите си уроци по дирижиране взима едва 15-годишен и се възхищава от кантатите на Йохан Себастиан Бах. Учи в Кембридж история и не смее да мечтае за музикантска кариера. През 1963 отива в Ливан при своя чичо, професор в Бейрут и в продължение на година Гардинър пише теза по история, свързана с Изтока и Запада. В края на следването си трябва да направи своя избор. През 1964 в Лондон събира хор и оркестър със стари инструменти и дирижира в Кралския колеж „Вечерна молитва за Дева Мария” от Клаудио Монтеверди. Това събитие в неговия живот предопределя пътя му на музикант. Завършва композиция и дирижиране в Кембридж и пиано в Париж при Надя Буланже.
Той е основател и художествен ръководител на три ансамбъла: Хор „Монтеверди”, Оркестър „Английски барокови солисти” и „Революционно-романтичен оркестър”.
Обвързвайки кариерата си с възраждането на старинната музика, той участва в редица проекти като изпълнението на кантати на Йохан Себастиан Бах по повод 250-годишнината от смъртта на композитора.
Историк и изследовател, Гардинър се стреми да представи и Симфониите на Брамс през 2008 г., използвайки някои от инструментите от времето на романтизма.
Музиката винаги е огледало на обществото, в което е създадена - пише диригента. И още: Добрата интерпретация трябва да пресъздаде времето, в което е написана творбата, и все пак да е поднесена така, че да достигне до душата на слушателя.
Сър Джон Елиът Гардинър има издадени 250 компактдиска за най-големите звукозаписни компании.
В неделната вечер по програма „Христо Ботев” под негово диригентство ще чуем „Миса Солемнис” от Бетовен и произведения от Менделсон и Шуман.
неделя, 4 октомври от 19.30 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg