На осми ноември се навърши столетие от рождението на един от големите майстори на диригентската палка. Ламберто Гардели остава в музикалната история на ХХ век с пребогатата си дискографска колекция. Трябва да се стремим към максимална доза съвършенство в студийните записи, защото по това ни оценяват. Така оставяме своята снимка за поколенията. И все пак живото изпълнение е съвършено различно от изолираната студийна среда. Когато си в театъра или на концерт сърцето бие до пръсване… Мислиш си, че контролираш всичко, но има сила способна да те изстреля в неподозирани висини. На живо е по-хубаво дори и заради грешките, твърди Ламберто Гардели завещал ни многобройни регистрации, коя от коя по-брилянтна. Специалистите са единодушни:
Силата на маестрото е и в пребогатата цветова палитра на оркестровия звук, в искреността на лиричните откровения…
А ето още от словесните откровения на Ламберто Гардели: Слушам мой запис и колкото добър да е той (според критиците, дори според мен), винаги ми се иска да го направя пак! Имам записи, които дълго не се осмелявах за чуя. Спектакълът, концертът може да се повтори, но записът остава. Това е миг! Миг, който е пределът…
Висшите постижения на Ламберто Гардели и на сцената, и в студиото са най-вече в италианския репертоар. Там според познавачите в пълна степен се разгръща стихийният му темперамент. Драматургичният усет, афинитетът към ярките противопоставяния, съчетани с лирични откровения и брилянтно изпипан оркестров звук. Изумителният перфекционизъм на Ламберто Гардели не е тайна за никого. Да не забравяме все пак, че осем години бе асистент на митичния Тулио Серафин в Римската опера. Серафин наричаше партитурите на Верди „моето Евангелие”! Преди репетиция затваряше очи, сякаш търсеше закрила, позволението на великия майстор и едва тогава потъвахме в музиката. Този ритуал стана и мой навик. Смирението е задължително, когато се докосваш до сътвореното от гения. На пулта обаче то се превръща в предателство! В този миг аз съм композиторът! Убеждението ми е толкова силно, че вече съществува само едно възможно тълкуване. Това, което осъществяваме с оркестъра и певците…, разкрива тайни от занаята Ламберто Гардели. Верди без съмнение е крайъгълен камък в интерпретаторските търсения на диригента. Най-вече що се отнася до поредицата записи на опери от великия Маестро, останали по различни причини в сянката на големите му шедьоври. През 1973 операта „Крал за един ден” е избрана за запис на годината.
В съботната вечер ще си припомним друга регистрация на Ламберто Гардели, по всеобщо мнение една от най-добрите. През 1969 излиза изданието на И ЕМ АЙ на „Силата на съдбата”. Критиците възкликват:
Гардели демонстрира висш пилотаж! Що се отнася до ясно изведените драматургични линии, контрасти, релефа на образите, брилянтните темброви нюанси, наелектризиращи темпа експресивен звук… Всичко е така зримо, все едно си на спектакъл или в киносалон! Напрежението не спада и за миг! Ами внушителните хорови сцени - запазената марка на Ламберто Гардели! Колкото до изпълнителите, те са от световна класа: Карло Бергонци, Мартина Аройо, Пиеро Капучили, Руджеро Раймонди, Бианка Мария Казони, Джерънт Евънс… Амброзиански оперен хор и Лондонската филхармония, обединени от диригентската палка на Ламберто Гардели.
Съдържание на операта „Силата на съдбата”
събота, 14 ноември от 20 часа
Вярваше в това знаменитият тенор до края на дните си. А също, че задачата на изпълнителя е да напипа нюансите в авторовия текст, които правят ролята само негова. Тамино от "Вълшебната флейта" бе една от тези роли. Казват, че има нещо ангелско в гласа на Петер Шрайер: затрогваща лирика, топлина, съвършен кристален оттенък… Какво да говорим за фантастично..
На 22 и 23 август Хисаря за първи път става домакин на джаз фестивал . Общината е поканила българския пианист, композитор и джазмен Мартин Денев да организира събитието, а той ще срещне публиката с едни от най-ярките имена на българската сцена – утвърдени артисти и млади таланти. Входът е свободен. Общината си поставя за цел да..
На 23-ти и 24-ти август ще се проведе третото издание на фестивала за съвременна музика “Мишовите звукови пейзажи“ в село Антон. Името му е посветено на покойния композитор и пианист Михаил Големинов, който пръв съзира потенциала на селото да се превърне в гостоприемно концертно пространство в непосредствена близост до природата. “Ориндж фактори”..
Мая Нешкова ще представи новите си песни от албума "Сърцето на любовта" пред публиката в Пловдив. Летният театър е сцената, на която тя и нейният съпруг Кирил Икономов, с когото работят в тандем, ще се срещнат с почитателите си. За новините на програма "Христо Ботев" Мая Нешкова каза, че я чакат още готови песни за запис и е вероятно скоро да има..
В рубриката "Мигранти с таланти" ви срещаме с Тадия Цветкович , който е от град Лесковац , съседна Сърбия. Тадия завършва гимназия с медицински профил..
В Жеравна започва Международният фестивал на фолклорната носия . Събитието се провежда по традиция в първата събота и неделя след празника Голяма..
Пред съдебните палати в Бургас, Пловдив и София се проведоха протести, организирани от сдружение "Ангели на пътя" , в подкрепа на пострадалите при..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg