Горе-долу 100 години е дълъг отрязъкът от време, който този фичър „реставрира“ и „реанимира“ по своя замисъл. С оглед на общото течене и изтичане на времето това е мини прашинка и тотална илюзия, че можеш да обхванеш последователността на толкова много богати и бурни събития и толкова сложни и непредсказуеми криволици на живота на няколко поколения. С оглед на индивидуалното усещане за времето обаче, връщането назад и издирването на оцелелите късове история, памет и непосредствените конкретни малки свидетелства е сериозно и вълнуващо предизвикателство. Кой е живял преди мен, какво го е вълнувало, кое от всичко това продължава в мен, кой съм аз. Тук реставрацията и реанимацията, която аудио документалистиката предполага, е не само цел, но и път за постигане на една друга, по-скрита, но и по-съществена цел, а именно проследяването в развитие и естествено придружаващото това развитие осмисляне и задълбочаване. Историята на митарствата на Гърневи стана факт благодарение на любопитството и упоритите дългогодишни издирвания на един от тях, Иван Гърнев, който не се поколеба да ме направи съучастник и свидетел тях. Пред очите и пред микрофона ми се получи нещо респектиращо и уникално – българска родова история, която може да бъде проследена от 1827 година насам, при това българска родова история, която „прескача“ в Латинска Америка още преди 90 години и там следите й се губят. Бяха се загубили още през 50-те и историята за необикновените странствания и губернаторската кариера на Радой, Радой Гърнев, беше започнала да звучи като приказно-легендарна. Обаче правенето на фичъри не е само запис и монтаж. Понякога е благословено дълго и напоително ровене. И в интернет. Понякога ровенето в интернет е дълго и напоително, без да бъде благословено. Това обаче беше и когато случайно попаднах на официален еквадорски регистър от 30-те години на миналия век и текст на заповед за произвеждане в по-горен чин на висш офицер, носещ име Р. Гърнев, тази митологично-фантастична приказка изведнъж придоби плът и кръв. Зад нея изплуваха нови имена, поколения, сложни съдби. Когато към това успяхме да прибавим и десетки снимки на картини от списъците на европейски и световни аукциони и класации на художник, носещ името Кочо Гърнев, още една крехка и ефемерна нишка на тази история за странстванията на хората в пространството и времето стана плътна и осезаема. И така „Митарствата на Гърневи в материалния свят“ е шанс да възстановим и вдъхнем живот на отдавна случили се неща и отдавна живели хора. За Иван Гърнев този фичър беше шанс да намери пътеката към един цял еквадорско - американско - тешевско - мюнхенски гърневски свят, който е избуял през тези 100 години.
И последвалото дълго сценарно - монтажно сглобяване на парченцата от процеса в една нова последователност, в една нова дишаща и плътна действителност се приближава до аудио-писането на роман. Нашата сага обаче е реално случила се, истинска.
Приятно слушане.
Ч.И.П.С. – Частен изследовател на паранормални събития е детска радиопиеса, която изследва побеждаването на страха и създаването на нови приятелства. Историята на пиесата ни среща с малкия паяк Ай, по време на поредния запис на неговото радиопредаване. Ай е частен изследовател на паранормални събития или Ч.И.П.С. Поредната паранормална случка отвежда..
Юджийн О'Нийл пише "Дългият път на деня към нощта" през 1940 година, само четири години преди това, през 1936-та, той става Нобелов лауреат като драматург. В "Дългият път на деня към нощта" О'Нийл разказва историята на своето семейство. Всички конфликти и ситуации, съответстват на мъчителните, изстрадани мигове, изживяни през годините в неговия дом...
Отиде си вълшебницата на музикалното оформление Валя Бояджиева. Професионалният ѝ път премина в БНР. Работи за различни редакции в програма "Христо Ботев". За късмет на Радиотеатъра, тя прекара дълги години като музикален оформител на радиопиесите. Остави толкова много след себе си, че ще трябва продължително да ѝ благодарим. Фин човек. Прекрасен..
Словото се умори и капна. Капна до такава степен, че ми е съвестно да прибягвам до услугите му. То е като кон, коленичил кон. Камшик, камшик трябва! Единственият камшик – това е смехът! Смейте се, гадове, на мъките на падналото слово. Виктор Ерофеев, "Три срещи" "Орфей" на Кокто е модернистична и ексцентрична интерпретация на една класическа..
Историята на "Монетата" започва през 2020 г., когато е отличена като победител в конкурса за нова пиеса на Нов български университет. На 20 януари 2021 г. се състоя премиерата ѝ на сцената на Младежки театър "Николай Бинев". В началото на 2025 г. пък слушателите на програма "Христо Ботев" ще могат да чуят премиера на аудио "Монетата" – от 16 часа на..
Този текст не е за птиците на Сакар, но името му, освен че звучи прекрасно поетично, отдалеч ни насочва към меката златна светлина на южния Сакар, където,..
Евангелското четиво от неделята преди Кръстовден разкрива пълнотата на тази любов: "Защото Бог толкоз обикна света, че отдаде Своя Единороден Син, та..
Днес (на 8 септември) приключва "Буна 3" – третото издание Международния форум за съвременно изкуство. Най-голямата платформа за съвременно изкуство с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg