В самото начало на новата 2016 година светът изгуби едно от водещите имена на тъй наречената „нова музика“. Пиер Булез – композитор, диригент и педагог, който без съмнение стои в основата на всеобщия дебат относно съвременната класическа музика от втората половина на ХХ век, почина на 5 януари на 90-годишна възраст. Със сигурност няма личност с по-сериозно и задълбочено въздействие върху музикалния живот през последните шест десетилетия от Пиер Булез – не само като композитор и диригент, но и като полемист и пророк, въпреки, че той често разгръщаше революционна реторика, настоявайки за изцяло ново начало; за изоставяне на цялата памет, за да се оформи възприятие без прецедент, отказвайки се от наследството на миналото. Но през 60-те години на ХХ век този революционер в композицията се изяви като бляскав оркестров диригент – един от водещите по световните подиуми и този факт утвърди репутацията му като движеща сила на промяната. Връзките му с най-престижните оркестри на планетата, по-специално постовете на главен диригент на Симфоничния оркестър на БиБиСи и музикален директор на Нюйоркската филхармония, му дадоха възможност да отстоява предпочитания си репертоар от автори на ХХ век като Дебюси, Равел, Малер, Стравински, Варез, Шьонберг, Берг, Веберн, Месиен. Към интерпретациите на техните творби той внесе безпрецедентна ритмична прецизност и пронизителна яснота на детайли и колорит. Партитури, смятани за безбожно трудни под неговата палка звучаха с неповторима лекота. Подходът му бе напълно лишен от сантименталност, но винаги изпълнен със страст и този подход с годините стана изключително влиятелен и вдъхновяващ. Освен като забележителен интерпретатор на авторите от ХХ век, той остана в историята с великолепни изпълнения на Бетовен, Берлиоз, Шуман и изключителни постижения като Вагнеров диригент.
Европейският Съюз за радио и телевизия веднага реагира на тъжната новина за кончината на Пиер Булез и разпрати до всички радиостанции-членки уникални документални записи, предоставени от няколко европейски обществени медии. В „Контемпо“ на 13 януари прозвучаха фрагменти от изяви на Булез в Люцерн и Виена, а в музикалната вечер „Еврорадио“ на 18 януари ще предложим на слушателите концерт от лондонската зала Барбикан, състоял се на 4 ноември 2005. 80-годишният Пиер Булез е дирижирал Симфоничния оркестър на БиБиСи. В програмата – поемата „Игри“ на Клод Дебюси, втора версия от 1965 година на „Слънцето на водите“ от Пиер Булез и цялостната партитура на балета „Дафнис и Хлоя“ от Морис Равел. Ще прозвучат и изпълнения на Пиер Булез с Нюйоркската филхармония – увертюрата към „Танхойзер“ на Вагнер и част от „Морето“ на Дебюси.
понеделник, 18 януари, от 19.30 часа
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg