Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Обичам Европа! Обичам европейските жени!“

БНР Новини
С тези изказвания Негово Превъзходителство Камек Паша не оставя място за съмнение: в оперетата на Лео Фал „Розата от Стамбул“ (за първи път поставена през 1916 г.) няма почти нищо ориенталско. Това произведение е европейско и ако човек наблюдава музикалното – типично австрийско.
Два от най-значимите австрийски вестници публикуваха критики в своите издания от края на месец юли по повод премиерата на „Розата от Стамбул“ от Лео Фал в рамките на оперетния Лехар-фестивал в Бад Ишъл, Горна Австрия.
И в двата материала журналистите Томас Хьодлмозер и Вилхелм Синкович намират хубави думи за оперетната постановка. При това Хьодлмозер прави сериозни политически паралели със съвременна Турция в критичния си текст „Турски жени мечтаят за реформи на Босфора“, публикуван в Залцбурските новини от 25-ти юли 2016 г. Залцбургският журналист определя режисурата на южно-африканеца Леонард Принслоо като останала вярна на жанра оперета. Авторът анализира в детайли изключително забавния характер на произведението и диференцирано описва двете двойки главни действащи лица: швейцарската певица Мая Боог в ролята на Кондя Гюл и румънския певец Александру Бадеа в ролята на Ахмед Бей, както и австрийската певческа двойка Иля Фирлингер в ролята на Мидили Ханум и Томас Цистерер в ролята на Фридолин. Хьодлмозер определя втората двойка като по-силна. Във втората постановка на „Розата от Стамбул“ на 28-ми юли ролята на Кондя Гюл бе изпълнена от австрийската певица Зиглинде Фелдхофер. Същата ще пее ролята на Кондя Гюл и на 11-ти август. Още при обявяването на името Зиглинде Фелдхофер преди началото на постановката в залата се чуха бурни овации. Този път двете двойки главни действащи лица бяха еднакво убедителни и изравнени по сила. Хорът, оркестърът и диригентът на фестивала получават висока оценка в материала на Хьодлмозер.
Виенският журналист Вилхелм Синкович подчертава в подзаглавието на своя материал „Един виенски Истанбул в Ишъл“, публикуван в Ди пресе от 28-ми юли 2016 г. прекрасното съживяване на оперетата на Лео Фал. Последното изпълнение на „Розата от Стамбул“ на Лехар-фестивала в Бад Ишъл е било преди 38 години. Авторът се ръководи от емоциите си и изказва задоволство от предстоящото преселване на ръководителя на фестивала д-р Михаел Лакнер в Баден до Виена. Иначе казано: свежият вятър, който вее в Бад Ишъл, би трябвало да повее и в посока изток, което да доведе до поставянето на оперети и във виенския район. Синкович намира режисурата на Принслоо за ненатрапчива и непровокативна. Музикалният критик търпеливо описва музиката на Лео Фал, която го впечатлява с прекрасните си мелодии. Александру Бадеа блести със сила, а свири и безупречно на цигулка. Споменава се за сериозните певчески рецитали на Мая Боог в Бад Ишъл и дебюта й като оперетна певица в „Розата от Стамбул“. Синкович празнува в своята критика свежата, веселата, дръзката Иля Фирлингер като откритие. Томас Цистерер е неуморим и силен на сцената.
В крайна сметка и двете критики доказват едно и също: оперетният фестивал в Бад Ишъл предлага на публиката едно изключително високо ниво. То може и трябва да бъде видяно и чуто.
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джудит Блегън в ролята на Адина и Лучано Павароти като Неморино в

Лучано Павароти в "Любовен еликсир" на Доницети

В съботната вечер (1 юни от 20 часа) ще съпреживеем емоциите на екзалтираната публика в МЕТ преди 50 години. Тогава, на 6рил се състоял спектакъл на "Любовен еликсир" от Гаетано Доницети. Погледите на всички са вперени в Лучано Павароти. Медиите го преследваха навсякъде, а той често изпреварваше поредната порция въпроси: "Най-важното за мен ли? Ами,..

публикувано на 01.06.24 в 08:15

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 юни 2024 г.

1 юни 3.00 часа – Джузепе Верди (1813-1901), "Реквием". Изпълняват Мая Першон (сопран), Туне Кумерволд (контраалт), Брор Магнус Тьоденес (тенор), Мика Карес (бас), Филхармоничния хор на Осло и Филхармонията на Осло. Диригент Хан-На Чанг. 4.29 часа – Морис Равел (1875-1937), Струнен квартет във Фа мажор. Изпълнява "Нов хелзинкски квартет". 2 юни..

публикувано на 31.05.24 в 15:41

Юджийн Чаплин пред БНР: Искам хората да знаят, че баща ми беше и музикант

Юджийн Чаплин е роден през 1953 г. в Швейцария. Той е петото от осемте деца на Чарли Чаплин и Уна О’Нийл и единственият, който не практикува актьорската професия. Навлиза в музикалния бизнес като тонинженер и участва в записите на Дейвид Боуи, "Ролинг Стоунс" и "Куин" в прочутото студио в Монтрьо. Антония Барулова разговаря с него, а п оводът е..

публикувано на 31.05.24 в 09:05

За песен час

Проектът "За песен час" по едноименната песен на Борис Тричков популяризира училищни песни, създадени през първата половина на 20 век от български композитори като Панайот Пипков, Емануил Манолов, Йосиф Чешмеджиев, Димитър Христов, Любомир Пипков, Светослав Обретенов, Филип Кутев и други. Проф. Александър Куюмджиев, създател и диригент на камерен..

публикувано на 31.05.24 в 08:10

"Любовен еликсир", опера в две действия от Гаетано Доницети

Музика: Гаетано Доницети Либрето: Фаличе Романи, който преправя вече готов текст, създаден година по-рано от Скриб за Даниел Обер. Представена за първи път : 12 май 1832 г., Милано в театър "Канобиана". Българска премиера : 28 декември 1934 г., София. Действащи лица: • Неморино – тенор • Адина – сопран • Джанетта – сопран • Белкоре – баритон •..

публикувано на 30.05.24 в 10:14