Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Миша Дамев: Когато човек е музикант и артист той трябва съзнателно да знае къде са му корените и трябва да полива тези корени

Едно завръщане след 18 години

Миша Дамев
Снимка: личен архив

Поинтересувах се защо? Увлечен в новите предизвикателства, непрекъснати предложения за концерти България някак остава далеч от творческите му планове. Връщането му тук сега също е инцидентно. Намира се в Санкт Петербург и когато Валерий Гергиев уговаря турнето на своя оркестър в София му казва: „Миша, ти не може да не дойдеш с мен“. Така отлага един концерт и ето го в София. Спомените нахлуват. „Имах възможност да се разходя из града и си спомних за много, много неща, които съм виждал с баба ми, с дядо ми. И ми беше много мило, но в същия момент аз знам, че съм чужденец, че не познавам проблемите. Важното е, че искам да узная повече за България. Но аз също знам едно нещо. Че българите са много таланлив народ и има разкошни музиканти тук“.
Дори двете му дъщери коментират, че той по-често трябва да се завръща в България, за да могат и те да опознаят неговата родина.
През 90-те години на миналия век Миша Дамев често гастролира в България. В нашата фонотека се пазят няколко записа под негово диригентство, както и един моцартов клавирен концерт с Миша Дамев като солист, а на пулта дядо му – известния диригент Михаил Лефтеров.
Имало ли е случаи в концертите, които е правил да включва и български творби? „Имало е, но недостатъчно. От Иван Спасов често дирижирах някои парчета. Аз мисля, че той е един гениален композитор... Проблемът е, че човек винаги търси да се извини. За това няма извинение. Вероятно нямах този интерес или не ми удаде да търся малко повече, или Русия като огромна страна взе много от моята енергия. Но тази грешка може да се поправи“.
Миша Дамев е роден през 1963 г. в София. Първите си уроци получава от дядо си Михаил Лефтеров. Когато е на 10 години семейството се премества в Швейцария. През 1986 завършва пиано в Базел, а след това заминава за Париж. Там с Алексис Вайсенберг, както и с Никита Магалоф в Женева.
От 1990 до 1999 г. е артистичен директор на международния фестивал за млади солисти „Орфеум“ в Цюрих.
През 1991 той се отказва от кариерата си на концертиращ солист и под влияние на своя ментор Марис Янсонс отива във Виена, за да учи дирижиране с легендарния Карл Йостерайхер. Дебютира в България като диригент. Следват години, в които е асистент на Жорж Претр и Владимир Федосеев. От 1996 г. е постоянен гост диригент на Московския Симфоничен оркестър „Чайковски“, дирижирал е Руския национален оркестър, оркестър „Джузепе Верди“, Милано, оркестъра на фондация „Тосканини“, Пекински СО, Братиславската филхармония, Пражката филхармония и др.
През 2004 заедно с Жорж Претр дирижира продукцията на „Кармен“ в римската академия „Санта Чечилия“ и „Пелеас и Мелизанда“ в МС.
От 2011 година редовно гастролира в Китай.
Разбирам от разговора ни, че в края на миналата година е дирижирал Симфоничния оркестър на Би Би Си. Веднага се свързахме с колегите в Лондон и те само след седмица ни изпратиха запис от този концерт, така че в предаването ще чуете фрагменти от Симфония №1„Зимни мечти“ на Чайковски и фрагмент от Concerto d`attesa за цигулка и оркестър на Андрей Головин със солист Есте Йю.
Увлекателно запознанство, запечатано в звуковия файл.

петък, 9 юни, от 23.00 часа


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Залезът на боговете" в Брюксел – триумфален финал на Вагнеровата тетралогия в "Ла Моне"

С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...

публикувано на 16.02.25 в 08:05

Маскани звучи в Уексфорд

73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..

публикувано на 15.02.25 в 08:05

"Маските", опера в пролог и три действия от Пиетро Маскани

Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..

публикувано на 14.02.25 в 16:30

Жените в музиката

Три талантливи дами обединяват творческите си усилия, за да зарадват публиката с разнообразна програма. Надежда Цанова, Петромила Йакас и Вилиана Вълчева поставят музикален мост между България и Хърватска с концерт, озаглавен "Жените в музиката". "След първата професионална среща с Петромила решихме, че ще бъде интересно да се направи едно..

публикувано на 14.02.25 в 15:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 28 февруари 2025 г.

16 февруари Изпълнения на ансамбъл La Venexiana с Габриеле Паломба – теорба и диригент. 3.00 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Di far semper gioire (Винаги да радва хората) из "Мадригали и канцонети", книга девета от 1651. 3.03 часа – Клаудио Монтеверди (1567-1643), Ohimè dov’è il mio ben (Уви, къде ми е доброто) из Седма книга с мадригали от..

публикувано на 14.02.25 в 09:18