За да отбележи полувековния юбилей от началото на международния музикален обмен Европейският съюз за радио и телевизия (EBU) предлага излъчване на живо на специален концерт в изпълнение на Концертния оркестър на Би Би Си. Това ще се случи на 27 ноември т. г. Това е и датата на тази първа емисия преди 50 години.
Солист в концерта ще бъде брилянтният млад руски пианист Павел Колесников, избран от Би Би Си за Артист от новото поколение.
Павел харесва четири клавирни концерта, но не знае кой от тях да изпълни на 27 ноември. В избора може да му помогнат всички радиослушатели, като изберат един от тях ТУК.
Освен това в краткия формуляр (трябва да напишете само града и държавата) може да разкажете на Павел Колесников защо харесвате точно този концерт.
Срокът за гласуване е 12 юли 2017 г. Резултатите ще бъдат обявени в края на юли.
За да изберете по-лесно, в звуковите файлове може да чуете запис на фрагмент от всеки един от концертите в изпълнение на Павел Колесников (с изключение на този на Бетовен, тъй като Би Би Си не разполага с негов запис). Може да прочетете и защо ги е избрал.
1. Концерт за пиано и оркестър № 5 „Императорски“ от Лудвиг ван Бетовен
Още с първия ярък звук на Петия клавирен концерт на Бетовен светът се ражда отново. С ослепително наситените му цветове, безупречност, върховна архитектура, съвършен баланс на простота и сложност е трудно да се повярва, че тази творба е създадена от човек. Простете за прекалената поетичност, но ако има свобода и щастие, те идват заедно от звука на тази музика. Не само „Императорски“, той е „Богът“ на всички клавирни концерти.
2. Концерт за пиано и оркестър № 1 от Пьотр Илич Чайковски
Първият клавирен концерт на Чайковски е концертът, който в момента свиря най-често, но това никога не ми е достатъчно. Мисля, че това прекрасно произведение е ужасно подценявано и често се използва, за да се изтъкне чистата виртуозност. Това е изключителен концерт, драматичен, независимо от шокиращия мащаб, той остава остро човешки, дори интимен и е запазената марка на типичния за Чайковски наративен стил. Виждам го като много откровено изображение на личната борба, пречистваща и напълно съвременна в своята радост и честност.
3. Концерт за пиано и оркестър № 2 от Фредерик Шопен
Това е първият концерт, който свирих с оркестър и оттогава никога не спира да ме очарова. Винаги е трудно да говорим за музиката и е почти невъзможно да кажем нещо за тази творба, без да прозвучи банално. Как би могъл някой 20-годишен да има подобно усещане за великолепието? Как би могъл да се въплъти толкова съвършено в музиката, с толкова благородство, поезия, чистота и изтънченост? Това, което ни кара да се изчервяваме, когато го изричаме с думи, прави сърцата ни слаби, когато се изразява чрез музика. Вторият концерт на Шопен е мистерия, музикална аналогия на „Пролетта“ на Ботичели.
4. Концерт за пиано за лява ръка от Морис Равел
Голям, страшен и грандиозен – концертът за лява ръка на Равел трябва да бъде най-екзотичната творба във всеки класически концертен репертоар. За по-малко от 20 минути светът се разпада. Само Равел може да напише концерт-катастрофа... Само Равел може да произведе пиеса тъй мрачна като океанското дъно и тъй пламтяща като лъчезарна звезда, като изригваща трагедия сред „добрите думи“. Концертът е великолепно стилен и първичен. Колкото се страхувам от него, толкова и съм влюбен в него.
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
Музика: Пиетро Маскани Либрето: Луиджи Илика Премиера: 17 януари 1901 г. Пролог Актьорите и техният импресарио представят героите: • Бригела, пътуващ търговец; • д-р Грациано, юрист; • Коломбина, неговата прислужница (влюбена в Бригела); • Панталоне, богат жител; • дъщеря му Розаура (влюбена във Флориндо); • заекващия Тарталия; • капитан..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg