Руският композитор Александър Зацепин (роден на 10 март 1926г. в град Новосибирск), станал известен с музиката си за над 120 игрални филма, (измежду които комедията „Диамантената ръка”, добре позната на българският зрител от 1968 г. на режисьора Леонид Гайдай) и над 10 анимационни (сред които „Ну, Погоди” - Епизод 2), е получил множество награди и отличия за творчеството си. Някои от тях са „Почетен артист на Руската федерация”, „Народен Артист на Русия”, Орден за „Заслуги към Отечеството”, Медал за „Трудово Отличие” и много други признания. Освен като композитор на филмова музика, е работил и с най-известните руски певци на своето време и е написал над 300 песни.
В зората на кариерата си, певицата Алла Пугачова има честта да бъде поканена от талантливия композитор да изпълни негови песни, като част от саунтрака към филмите „Центърът от небето”, „Готвачът и певицата”, „Фантазиите на Веснухин”, „Жената, която пее”, „Смелият Ширак”, „Между небето и земята”, „31 юни” и „Хвърлянето на топката или всичко започна в събота”.
Записите на тези песни са направени в периода от 1975 до 1978 година, а по-късно издадени като сборен албум.
Слушайки ги, се наслаждавам на професионализма, умереността и скромността на двамата творци.
Тя - начинаеща певица, той - вече утвърден композитор.
Богатите оркестрации на песните, в съчетание с чистият тембър и интониране на певицата, се обединяват великолепно без излишна показност и маниер.
В своята младост, тогава когато Алла Пугачова е била на 26-29 години, а гласът й е бил свеж, невинен и необременен от следите на времето, стилът й - лишен от излишни ефекти и орнаменти, бих нарекла изпълнения й забележителни, а този албум висококачествен!
За професионализма и таланта на маестро Александър Зацепин не се осмелявам да говоря и да анализирам, защото те са безспорни. Бих могла да го сравня с други филмови композитори от европейски и презокеански държави, но ще избегна сравненията умишлено.
Творческият тандем на Александър Зацепин и Алла Пугачова се нарежда в редиците на класическите образци в руската популярна музика, а защо не и в световната.
Вярвам, че този албум, който имам удоволствието да ви представя, би донесъл радост не само на русофилите, но и на останалите слушатели, а песните от него спокойно можем да наречем евъргрийни.
Защо избрах да представя точно този руски композитор? От емоционални, сантиментални подбуди и спомени.
Може би е било през 1977-78 г. когато композиторът Александър Зацепин е бил на гости вкъщи, при родителите ми. Тогава аз пет- шестгодишна, го гледах отдолу нагоре подпряна на стената в коридора, а той ми се усмихваше... единственото, което ми се е запечатало в съзнанието.
Моят баща (композитора Ангел Заберски) наричаше Саша Зацепин приятел и навярно са били. Жалко, че навремето, когато ми е разказвал подробности, не съм го слушала с внимание, а сега го няма вече, за да го попитам отново...
Но аз, от своя страна с възхищение ще споделя една малка част от голямото творчество на руския композитор с вас!
Заповядайте, заедно да чуем песните на Александър Зацепин в изпълнение на младата тогава Алла Пугачова.
четвъртък, 18 януари от 11 часа
Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..
Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..
1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Изборите в Германия приключиха и те имат своите добри и лоши страни. Със сигурност от тук нататък това, което ще се случва в Германия, от която се очаква..
Двудневна културна програма, посветена на народните обичаи – Кукеров ден и Сирни заговезни, организират в Поморие в първите дни на март. "От..
Какво представляват "бележките на общността" в социалните мрежи, защо Илон Мъск говори, че ще ги махне или ще промени начина им на действие, и има ли..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg