Не много отдавна на света се появи пореден документален запис (Live) на европейския квартет на Кийт Джарет (Keith Jarrett) заедно с Ян Гарбарек (Jan Garbarek), Йон Кристенсен (Jon Christensen), Пале Даниелсон (Palle Danielson). 33 години, след като концертът им се е състоял. Закъснение с повече от три десетилетия! Все пак, става дума за Джарет. Знайно е, че голяма част от изявите на четиримата музиканти (заедно и поотделно) станаха възможни и известни на света, поради техния безспорен талант, но и благодарение на Манфред Айхер (Manfred Eicher). Отговорен към музикалното наследство, с дарбата на откривател на бъдещи знаменитости, самият той стана в знаменитост в световната култура. Роден в Германия, класически музикант, контрабасист, с чувство за мисия спрямо класическата и съвременна академична музика и джаза Манфред Айхер през 1969 година създава звукозаписната и издателска компания ЕСМ (И Си Ем). За няколко десетилетия ЕСМ се превърна в животворен извор на музикално изкуство, белег на модерността. Изкуство, развило се върху традициите, отъждествимо с новото време. Edition of Contemporary Music (Издание за съвременна музика) - това е смисълът на тази буквена триада. Трите букви „на доверието“ оказват влияние на все повече хора – музиканти и слушатели по света; музиката, на която ЕСМ е неотменен знак, става все по-разностранна, екзотична, загадъчно-предизвекателна, но… винаги провокираща мисъл и чувство. В първите грамофонни плочи на създадената в Мюнхен компания ЕСМ срещаме младите Кийт Джарет, Чик Кърия (Chick Corea), Гари Бъртън (Gary Burton), Джак Де Жонет (Jack DeJohnette), малко по-късно – Ян Гарбарек, Ануар Брахем (Anouar Brahem), Пат Метини (Pat Metheny), Ралф Таунър (Ralph Towner), Джон Ейбъркромби (John Abbercrombie). В по-ново време изданията на ЕСМ се обогатиха с изкуството на Арво Пярт (Arvo Pärt), Гиорги Куртаг (György Kurtág), Алфред Шнитке (Alfred Schnittke), Хайнц Холигер (Heinz Holliger), Хелмут Лахенман (Helmut Lachenmann), Стив Райх (Steve Reich), Гия Канчели (Giya Kancheli), Валентин Силвестров, Хилиърд ансамбъл (The Hilliard Ensemble), Гидон Кремер (Gidon Kremer)… Обръщайки поглед назад, всеки може да узнае и/или да се подсети, че тъкмо благодарение на ЕСМ и Манфред Айхер спонтанните пианистични копнежи на Кийт Джарет докоснаха мнозина хора по Планетата. Но бе необходимо търпение, докато тези откровения на Джарет бъдат разпознати, почувствани, приети от другата страна на Атлантическия океан от сънародниците на Кийт Джарет в САЩ, откъдето е родом пианистът с европейски (унгарски и британски) корени. Интересен факт е, че през 2012 година бе издаден двоен албум на ЕСМ, находчиво наречен Sleeper – спящ човек, сънливец. Той съдържа концертни изпълнения на Belonging Quartet на Кийт Джарет и Ян Гарбарек, с изява в Япония през далечната 1979 година. Защо е била нужна тази „генерална пауза“? Вероятно, заради прецизна репертоарна стратегия. Животът на ЕСМ показва, че компанията продължава да се ръководи от хора с мъдрост.
През десетилетията ЕСМ продължи да следва своята философия в звукозаписа, с различен подход в постигането (изобретяването?!) на съвременен тип звукова среда, без досадното (понякога) усещане за дигитален звук. Вслушвайки се в звукоинженерната работа в продукциите на ЕСМ твърдя, че класически прийоми и подход наблюдаваме не само в музикалното изпълнителско и композиторско изкуство, но и в творческото умение на тонрежисьора и неговия екип. И в изначално заложените норми от Манфред Айхер още от създаването, зараждането на ЕСМ през магичната 1969 година. Да се прави звукозапис на „Музика, в която тишината и гласът на тембъра са точно толкова важни, колкото всичко друго.”
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
"Душата ми е стон" е историческа беседа, която ще пресъздаде духа на отминала София 111 години след последната вечер на Пейо Яворов и Лора Каравелова. T..
Дора Давидова – учителка, медицинска сестра и православна християнка – продължава своя вълнуващ разказ за пътуването по легендарния поклоннически път..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg