Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

ECM. Три букви на доверието

Четвъртък, 12 април, от 23.00 часа

БНР Новини
Манфред Айхер

Не много отдавна на света се появи пореден документален запис (Live) на европейския квартет на Кийт Джарет (Keith Jarrett) заедно с Ян Гарбарек (Jan Garbarek), Йон Кристенсен (Jon Christensen), Пале Даниелсон (Palle Danielson). 33 години, след като концертът им се е състоял. Закъснение с повече от три десетилетия! Все пак, става дума за Джарет. Знайно е, че голяма част от изявите на четиримата музиканти (заедно и поотделно) станаха възможни и известни на света, поради техния безспорен талант, но и благодарение на Манфред Айхер (Manfred Eicher). Отговорен към музикалното наследство, с дарбата на откривател на бъдещи знаменитости, самият той стана в знаменитост в световната култура. Роден в Германия, класически музикант, контрабасист, с чувство за мисия спрямо класическата и съвременна академична музика и джаза Манфред Айхер през 1969 година създава звукозаписната и издателска компания ЕСМ (И Си Ем). За няколко десетилетия ЕСМ се превърна в животворен извор на музикално изкуство, белег на модерността. Изкуство, развило се върху традициите, отъждествимо с новото време. Edition of Contemporary Music (Издание за съвременна музика) - това е смисълът на тази буквена триада. Трите букви „на доверието“ оказват влияние на все повече хора – музиканти и слушатели по света; музиката, на която ЕСМ е неотменен знак, става все по-разностранна, екзотична, загадъчно-предизвекателна, но… винаги провокираща мисъл и чувство. В първите грамофонни плочи на създадената в Мюнхен компания ЕСМ срещаме младите Кийт Джарет, Чик Кърия (Chick Corea), Гари Бъртън (Gary Burton), Джак Де Жонет (Jack DeJohnette), малко по-късно –  Ян Гарбарек, Ануар Брахем (Anouar Brahem), Пат Метини (Pat Metheny), Ралф Таунър (Ralph Towner), Джон Ейбъркромби (John Abbercrombie). В по-ново време изданията на ЕСМ се обогатиха с изкуството на Арво Пярт (Arvo Pärt), Гиорги Куртаг (György Kurtág), Алфред Шнитке (Alfred Schnittke), Хайнц Холигер (Heinz Holliger), Хелмут Лахенман (Helmut Lachenmann), Стив Райх (Steve Reich), Гия Канчели (Giya Kancheli), Валентин Силвестров, Хилиърд ансамбъл (The Hilliard Ensemble), Гидон Кремер (Gidon Kremer)… Обръщайки поглед назад, всеки може да узнае и/или да се подсети, че тъкмо благодарение на ЕСМ и Манфред Айхер спонтанните пианистични копнежи на Кийт Джарет докоснаха мнозина хора по Планетата. Но бе необходимо търпение, докато тези откровения на Джарет бъдат разпознати, почувствани, приети от другата страна на Атлантическия океан от сънародниците на Кийт Джарет в САЩ, откъдето е родом пианистът с европейски (унгарски и британски) корени. Интересен факт е, че през 2012 година бе издаден двоен албум на ЕСМ, находчиво наречен Sleeper – спящ човек, сънливец. Той съдържа концертни изпълнения на Belonging Quartet на Кийт Джарет и Ян Гарбарек, с изява в Япония през далечната 1979 година. Защо е била нужна тази „генерална пауза“? Вероятно, заради прецизна репертоарна стратегия. Животът на ЕСМ показва, че компанията продължава да се ръководи от хора с мъдрост.
През десетилетията ЕСМ продължи да следва своята философия в звукозаписа, с различен подход в постигането (изобретяването?!) на съвременен тип звукова среда, без досадното (понякога) усещане за дигитален звук. Вслушвайки се в звукоинженерната работа в продукциите на ЕСМ твърдя, че класически прийоми и подход наблюдаваме не само в музикалното изпълнителско и композиторско изкуство, но и в творческото умение на тонрежисьора и неговия екип. И в изначално заложените норми от Манфред Айхер още от създаването, зараждането на ЕСМ през магичната 1969 година. Да се прави звукозапис на „Музика, в която тишината и гласът на тембъра са точно толкова важни, колкото всичко друго.”



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Шедьовър на Бритън на оперната сцена в Брюксел

Интригуващата, енигматична камерна опера на Бенджамин Бритън "Въртенето на винта" се игра през май в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Творбата се счита за един от шедьоврите в оперната литература, създадени след Втората световна война. Световната премиера на"Въртенето на винта" е през 1954 г. в театър "Ла Фениче" във Венеция, представена от..

публикувано на 19.05.24 в 08:15
The Crossover Trio и Теодосий Спасов

Теодосий Спасов и The Crossover Trio с нов музикален проект на българска сцена

На 18 май в рамките на SoFest Spring маестро Теодосий Спасов и гръцкото The Crossover Trio ще ни отведат на музикално пътешествие до Източното Средиземноморие и Балканите в Sofia Live Club. Виртуозният музикант превръща изпълненията си в необикновен синтез между традиционен фолклор и класически джаз, а гръцкото трио ще се включи с мелодии на..

публикувано на 18.05.24 в 08:25
Борис Христов  в ролята на хан Кончак в „Княз Игор”

Борис Христов като Галицки и Кончак в "Княз Игор" на Бородин

На 18 май преди 110 години е роден   Борис Христов . Избрахме запис от Златния фонд на БНР, който със сигурност ще изостри любопитството ви: "Княз Игор" от Бородин. Осъществен е през 1966 година в Париж с изцяло български състав. В ролите на Галицки и Кончак ще слушате Борис Христов. Това е период на върховно изпитание за великия певец. През 1964..

публикувано на 18.05.24 в 07:50
Станислав Почекански и Аделина Александрова в студиото на програма „Христо Ботев“

Станислав Почекански: Успехите на моите ученици са двигател, който ме кара да вървя напред

"Общуването с младите хора не само ме зарежда, но и ме обогатява – казва Станислав Почекански. Вече девет години той е Председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци, но освен това е и великолепен цугтромбонист и преподавател, който заслужено се гордее с постиженията на своите ученици от класа по камерна музика. – Със своя мироглед и..

публикувано на 17.05.24 в 15:45
Гергей Мадараш, гост-диригент

Томас Аунер и Гергей Мадараш в дебют със Симфоничния радиооркестър

Интригуваща и стилно подбрана програма предлага Симфоничният оркестър на Националното радио на 17 май, петък, от 19.00 часа , който ще бъде излъчен в пряко предаване на вълните на програма "Христо Ботев". Концертът в столичната зала "България" под надслов "Симфонични контрасти" под палката на унгарския гост-диригент Гергей Мадараш, който..

публикувано на 17.05.24 в 08:58