Разбира се, винаги е удоволствие да откриваш нови фестивали. Въпреки че предаването ти се занимава с това вече повече от десетилетие и си мислиш, че познаваш цялата фестивална карта на Европа (поне), фестивали, за които не си чувал по една или друга причина досега и които са (буквално) зад следващия ъгъл има. И то какви!... И така, покрай имената на Джон Кейл, Дейвид Бърн, Massive Attack, Chemical Brothers и някои интересни чешки находки като Midi Lidi от Бърно (върху тяхната музика ми обърна внимание Мартин Младенов преди години), ненадейно се озовавам на третото издание на фестивала „Метроном“ в Прага, което ще се проведе под открито небе този уикенд (от 22 до малките часове на 24 юни). Разговаряме с фестивалната директорка Барбора (Бара) Шубртова минути преди откриването. Слушайте, догодина може и на вас да ви се прииска да дойдете…
Да започнем с историята на „Метроном“ и с фестивалния му профил.
Основната ни идея, когато започнахме преди три години, беше да създадем мултижанров градски фестивал, който да осигурява на посетителите освен интересна музикална програма, още и висококачествено обслужване и атрактивна градска среда, в която да е ситуирана музиката. Ние самите сме посещавали много фестивали като Primavera Sound (в Барселона и Порто – б.а.) и Sziget (на остров Обудай в Будапеща – б.а.), които също са градски фестивали, но нашата цел не е да се опитваме да ги достигнем, превръщайки се в най-големия фестивал в Чехия илив Централна Европа. Бихме искали по-скоро да се развием като средно голям по размери фестивал, който да осигурява комфорт на посетителите си на фона на уникална музикална програма.
Как се създава публика или направо да кажем – общност?
Това ни е едва третата година, а създаването на фестивална общност не се получава за година или две. Така че смятаме да се развиваме бавно и естествено и, както споменах, да не ставаме прекалено голям фестивал. Не, ние не се състезаваме с големите фестивали и нямаме амбицията да достигнем, примерно, посещаемост от 200 хиляди души, защото това е моментът, в който публиката започва да губи комфорта си и самият пулс на един фестивал започва да се променя.
И аз точно това казвам. Наблюдавал съм как някои мои любими фестивали за съжаление губят очарованието си именно с растежа си…
Да, напълно съм съгласна. Защото е много трудно да организираш огромен фестивал и едновременно да го запазиш такъв, какъвто е бил в началото.
Забелязах, че отделяте специално внимание на чешката инди-сцена. Няколко думи за селекцията тази година. Аз вече съм си набелязал Midi Lidi, които, сигурно ще се учудите, са звучали в наши предавания по БНР…
Имаме съвсем различен подход при селекцията на местни артисти. Не избираме най-комерсиалните мейнстрийм-поп артисти, защото самата ни драматургия е малко по-друга. С всеки артист или група, които каним на нашия фестивал, ние подготвяме специално шоу, което не може да бъде видяно и чуто на други фестивали, освен на „Метроном“. Ето, примерно Midi Lidi, които споменахте, са част от едно по-голямо шоу, посветено на 30-ата годишнина на друга чешка група – Tata Bojs, които са създали програма, канейки своите любими чешки групи за кръглата си годишнина. Сред които любими групи са и Midi Lidi. Друга чешка група пък – Sexy Dancers – се събират за първи път от 20 години насам именно на нашия фестивал. И това ще е уникално шоу... Разбира се, заедно с най-големите, ние се стремим да покажем и нови чешки групи и артисти – например от новата електронна сцена. И от тази селекция и международната публика може да получи известна представа как се развива най-новата чешка сцена.
И, разбира се, съвсем неслучайно именно сцена, курирана от радиостанция, какъвто е каналът Radio Wave на Чешкото радио (на които е сътрудничил и авторът тук – б.а.)…
Да, сцената на Radio Wave на „Метроном“ представя нови местни артисти, както и световните им и европейски еквиваленти – тази година на втория фестивален ден това са датчаните Comminions и Cari Cari от Австрия, които тази година участват на почти всички по-важно шоукейс-презентации на нови групи по европейските големите фестивали.
Коя е публиката на „Метроном“?
От самото начало най-голямата ни таргет-група бяха хората, бих казала, между 30 и 40. Те познават добре 90-те, които са много важни години за музиката въобще, но познават и съвременността. Имат този богат и разнообразен опит като слушатели. И както виждате, тази година много легенди от 90-те участват на фестивала „Метроном“. Но главното е, че публиката на фестивала се състои основно от хора с широки музикални вкусове и интереси. И хора, дошли на фестивала специално за Дейвид Бърн, които обаче имат ухо и вкус и интерес и към Chemical Brothers и Massive Attack и едва ли ще ги пропуснат. Много фестивали в Чехия са доста профилирани в един жанр или в една насока, но не това е нашият случай. Хората тук на „Метроном“ са наистина отворени към различни музики. Има и съвсем млади, 20-годишни, които със сигурност са дошли за Tom Odell или за Superorganism, но в крайна сметка ще видят и за първи път в живота си на сцена Massive Attack, чието име за тях е дори още повече легендарно, защото не са ги гледали на живо. Освен това, наред с големите артисти, както всеки фестивал, и ние представяме нашите открития – тези, които се надяваме и нашите посетители да открият за себе си.
И накрая – за немузкалните програми на този иначе толкова музикален фестивал…
Имаме различни видове посетители и за всички тях ние се опитваме да създадем една комфортна не само музикална среда, където те да прекарат целия ден, а не само часовете, в които има концерти. Имаме и една специална шатра, наречена „Махалото“, която е с чилаут музика през целия ден, плюс стенд-ъп комедии, театър, дискусии... Разбира се, сътрудничим си и с множество неправителствени организации и инициативи. И на първо място тук бих споменала „Амнести Интернешънъл“, с които тази година честваме 70 години от подписването на Декларацията за правата на човека. И въпреки че са минали толкова години, те ще напомнят, че има още много какво да се желае в тази област по целия свят. И ето – тук практически ние осъществяваме срещата с представители на „Амнести Интернешънъл“ и с хора, които защитават човешките права в различни страни по света... А навсякъде из фестивалната територия има и места за релакс, фотьойли дори, за да се чувстват гостите ни като във всекидневната си, тук, на фестивала - под открито небе.
На 18 ноември в Зала 1 на НДК ще се състои премиерата на най-новия български мюзикъл "Тайната на музиката". Повече за авторския музикален спектакъл в "Нашият ден" разказват режисьорът Уест Хайлър и хореографката Ралица Мерджанова . Хайлър има зад гърба си впечатляваща бродуейска кариера, а Мерджанова е сред най-ярките ни имена в..
"Като диригент на Софийския духов оркестър, за Деня на народните будители, заедно с Общинския културен институт "Искър", ежегодно организирам концерт, в който се включва основно българска музика. Тази година, тъй като това съвпада с моя творчески юбилей, решихме отново да го организираме. В концерта включвам мои творби от различни периоди на моето..
Родителите ѝ са оперни певци, затова и музиката за нея е най-естественият път, по който може да поеме. Започва да свири на пиано, да пее, да танцува балет. В един момент обаче открива своя инструмент – цигулката. Срещата им е силна и запомняща се, по нейни думи – веднага се е усетило, че са един за друг. В момента Алма Борисова Грап кара специални..
“Нежна серенада” ще звучи в Своге и в Трявна. Концертът за флейта, сопран и пиано представя музика от жени композиторки от различни епохи в диалог с поезия на жени поетеси. Творчеството на жените композитори нерядко остава в сянка, затова и творческата колаборация има за цел да насочи вниманието към по-рядко изпълнявани творби от флейтовия и..
В годината, в която отбелязваме 200 години от рождението на Йохан Щраус-син, Плевенската филхармония ще представи два вълнуващи концерта. Концертните вечери, посветени на композитора, наречен "Кралят на валса”, превърнал Виена в символ на музиката и танца, ще бъдат на 24 и 25 октомври.. На 24 октомври концертът е в Плевен, в зала "Катя Попова", а на..
Децата и изкуственият интелект – какво е новото лице на опасностите в интернет? Нужна ли е забрана на социалните мрежи за деца? Гост на предаването..
Отнетата акредитация на журналистката Кристиана Стефанова, която в момента работи за сайта "Вестоносец", коментира в "Мрежата" по програма "Христо..
Седмицата минава под знака на 100-годишнината от рождението на художника Борис Димовски – майстор на карикатурата и илюстрацията с огромен принос за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg