Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Метроном избра – Русенската държавна опера на софийска сцена с постановки на „Турандот“ и „Луд Гидия“

четвъртък, 23 август от 19.20 часа

Сцена от „Луд Гидия“
Снимка: ruseopera.com

На 10 май Русенската опера предложи на софийската публика - „Турандот“. Една от най-популярните и играни в света опери е поставена от режисьора Нина Найденова. Специално за това представление е поканен диригентът Марко Дзамбели, а съставът е звезден! В ролята на Турандот - Драгана Радакович, Калаф - Михеил Шешаберидзе, Лиу - Алиса Зиновиева, Тимур - Евгени Станимиров, Император Алтум – Момчил Караиванов, Пинг - Добромир Момеков, Панг - Момчил Караиванов и Понг - Александър Баранов.
На следващия ден русенци представиха и спектакъла, който е един от акцентите в програмата на театъра – „Луд Гидия“ от Парашкев Хаджиев.
Диригент е Димитър Косев, а в ролите ще чуете: Стоян Стоянджов - Радан, Андреана Николова - Раданица, Таня Радева-Лазарова - Зорница, Борис Луков - Илия, Добромир Момеков - Мечо, Петя Цонева - Куна, Момчил Миланов - Отец Матей, Александър Крунев - Осман бей, Александър Баранов - Кадия, Иван Пенчев - Тъпанар, Димитър Кюркчиев - Първи чорбаджия, Стефан Пенчев - Втори Чорбаджия, Стилян Цветков - Първи жътвар, Искрен Рибчев - Втори жътвар.
За пръв път в Дунавския град творбата е поставена през 1967 година с режисьор Борислав Дионисиев и диригент Димитър Манолов, а следващата продукция е от 1987 година с режисьор Румен Нейков и Борис Спасов на пулта. 30 години по-късно директорът на Русенската опера кани проф. Павел Герджиков и младия диригент Димитър Косев. Хореограф е Анна Пампулова, художник на декорите - Иван Токаджиев, художник на костюмите - Цветанка Петкова-Стойнова, диригент на хора е Пламен Георгиев и хормайстори Емилиян Акимов и Александър Тинков. Със специалното участие на фолклорно танцува трупа „Найден Киров“ с хореограф Богдан Донев.
Екипът работи в пълно единомислие и съгласие относно визуалната концепция на представлението. Търси се „условният реализъм“, който отдалечава от конкретиката на времето и пространството на буквализма, но изважда на показ преживяванията на героите.
Въпреки че първата оперета на Парашкев Хаджиев – „Деляна“ е грубо критикувана и дори свалена от сцената, само три години по-късно, в Музикалния театър в София е поставена втората му оперета - „Айка“. Тя има голям успех, а през 1957 отново в Музикалния театър е премиерата на първата му опера - „Имало едно време“. След нея пише и третата си оперета  „Мадам Сан-Жен“.
Иван Генов, известният автор на текстове за песни, с когото Хаджиев работи за „Айка“, предлага на композитора либрето за лирико-комична опера по сюжета на стихотворението на Пенчо Славейков – Либретистът разработва твърде свободно популярното стихотворение на Славейков – изменя и значително допълва сюжетното действие, вмъква нови действащи лица.
Парашкев Хаджиев пише бързо, напрегнато и с голямо увлечение върху тази опера, тъй като е привлечен от народностния характер, искрената лирика и комедийността. Композиторът завършва музиката в много кратък срок – само за няколко седмици. Първото представление на операта „Луд гидия“ е на 30 ноември 1959 година по време на четвъртия преглед на българското музикално творчество в Софийската народна опера. Диригент е Асен Найденов, а режисьор Драган Кърджиев.



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45