Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

„Аз съм секс, а вие апил“

БНР Новини
Момент от работата на международния симпозиум на тема: „Цветето от Хавай“ – чуждото, миграция, музикален театър“, провел се в рамките на Лехар-фестивала в Бад Ишъл
Снимка: Юлия Атцмансторфер

„Аз съм секс, а вие апил“. Разбира се, че тук става дума за една метафора. Композиторът с унгарско-австрийски произход Пал Абрахам е имал идеите, силата, енергията и таланта. Само артистите на сцената обаче са могли да превърнат тези негови идеи и качества в реалност. На 27 юли тази година в рамките на Лехар-фестивала в Бад Ишъл, Горна Австрия, бе проведен международен симпозиум на тема: „Цветето от Хавай“ – чуждото, миграция, музикален театър“. В сътрудничество с университета в Залцбург бяха подготвени доклади от музиковеди, театрални специалисти, хора на киноизкуството, драматурзи, хореографи и музиканти от немско-езичния свят, както и от други държави, които споделиха своя опит при изследването, оркестрирането и поставянето на оперетата „Цветето от Хавай“. Кметът на Бад Ишъл Ханес Хайде откри симпозиума с акцент върху „преплитането“ на биографията на Абрахам с „Цветето от Хавай“, разказа за позитивния отзвук в публиката, както и подчерта стремежа на фестивала към повече самоувереност и внимание в обществото.
Щефан Фрей от Мюнхен изнесе първия доклад на тема „Аз съм секс, а вие апил“, в който беше представен първия творчески екип на ревю-оперетата „Цветето от Хавай“ при премиерата в Метропол-театъра през 1931 година. Хенинг Хагедорн обясни особеностите на своята работа с партитурата на Абрахам и разказа за една стара театрална традиция. В специално интервю за Българското национално радио Хагедорн споделя за своя опит с оркестрацията на „Цветето от Хавай“. Агнежка Цагоцдцон говори за ориентацията на произведението към нормите на Бродуей, като направи заключението, че на остров Хавай не е имало нито повече, нито по-малко джаз, отколкото на Бродуей. Юдит Виймерс потърси американски мотиви в оперетите на Абрахам, а Матиас Пасдчиерни показа откъси от нови филми върху оперети на Абрахам, включително и много интересни, за времето си революционни черно-бели подводни филмови откъси. Каролин Щааренберг предложи сравнения между постановки на различни немски театри, а хореографът Сандра Шатердже запозна публиката с перспективи в творбата от гледната точка на една танцьорка.
В последния доклад на Нилс Грош стана въпрос за пространствата, расите и териториите в „Цветето от Хавай“. Художественият ръководител на фестивала Томас Енцингер, Леополд Керн и Щефан Копф обсъдиха в края на симпозиума актуалността на продукцията в тазгодишното издание на Лехар-фестивала в Бад Ишъл, Горна Австрия. Научната среща беше интересен обмен на мнения за всички рефериращи и занимателен, информативен ден за подбраната публика.





Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Джакомо Пучини

Три шедьовъра на Пучини на българска сцена

В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..

публикувано на 23.11.24 в 08:00

Пето издание на фестивала ТрансАрт

Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..

публикувано на 22.11.24 в 10:50
Виолончелистът Христо Танев

"Тембри и нюанси" – концерт на Симфоничния оркестър на БНР

Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..

публикувано на 22.11.24 в 07:25

"Изповед на един син" – музика, в която откриваме себе си!

"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..

публикувано на 21.11.24 в 08:35

"Кварто" и Емануил Иванов с творби на Брамс и Шостакович

Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...

публикувано на 20.11.24 в 08:45