Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Лия Петрова и Пламен Джуров начело на радиосимфониците – петък, 18 януари, зала „България“

Концертът се излъчва директно по програма „Христо Ботев“. Начало 19.20 часа

| обновено на 18.01.19 в 17:02 БНР Новини
Снимка: архив
Първият за 2019-а година концерт от юбилейния 70-и сезон на радиосимфониците ще премине под наслов „Три епохи“. Той обещава вълнуващо музикално преживяване с двамина великолепни български музиканти: виртуозната цигуларка Лия Петрова и диригентът Пламен Джуров. В програмата са включени: „Токата“ от Димитър Ненов, Концерт за цигулка и оркестър №5 в ла мажор от Волфганг Амадеус Моцарт и Симфония в ре минор от Цезар Франк.

Един от основателите на „Дружество на българските компонисти „Съвременна музика“ (през 1933), Димитър Ненов е сред водещите личности на интелектуалния елит в България и се превръща в ключова фигура не само за българската музика, но и за цялата българска култура. Едно от най-често присъстващите произведения в репертоара на българските пианисти е Неновата „Токата“. Тя е написана за пиано през 1939 година, три години след клавирния концерт на композитора, и в нея вече се начертават характерните за стила на Ненов. Впоследствие творбата е оркестрирана за голям симфоничен състав от Лазар Николов, който е негов ученик, а в петък вечер ще я чуем за първи път в оркестрацията на Иван Стайков, който пък е последният ученик на Димитър Ненов.

Волфганг Амадеус Моцарт пише повечето от своите концерти за струнни инструменти между 1773 и 1779 година, но не е известно за кого и по какъв повод са създавани произведенията. Обозначаването на датите също е неясно. Анализирайки почерка на композитора, документите и бележките, които е оставял той върху партитурите, изследователите смятат, че датите върху петте цигулкови концерта са били променяни няколко пъти. Така например годината на създаване на петия концерт „1775“ е била задраскана и поправена на „1780“, а след това отново е написано „1775“. Любопитна подробност е, че след това Моцарт не е използвал повече тоналността ла мажор чак до написването на 12-я си клавирен концерт.
Концертът за цигулка и оркестър №5 в ла мажор, номерация по Кьохел 219, е известен още под заглавието „Турски“. Това е последният и най-знаменит концерт, написан за този инструмент от Моцарт. Изключително популярен сред изпълнителите и публиката, той задължително присъства в репертоара на всеки изявен цигулар. Неслучайно творбата е сред трите цигулкови концерта на Моцарт, които цигуларите, допуснати до втори тур на световноизвестния конкурс „Чайковски“, са длъжни да изсвирят. Произведението е създадено през 1775 година, премиерата му се е състояла по време на Коледните празници в Залцбург.
Концертът има типичната за епохата музикална структура: бърза-бавна-бърза част. Те са както следва: Allegro aperto – Adagio – Allegro aperto; Adagio; Rondeau – Tempo di minuetto.

Цезар Франк е написал две симфонии, но само една от тях е известна на публиката. Първата, юношеска, творба остава неиздадена – очевидно композиторът я определя като не особено сполучлива. След нея Франк работи много и в различни жанрове: пише симфонични поеми, клавирни и органови произведения, кантати, но мисълта за създаване на нова симфония отлага за дълго време. Вероятно защото разбира, че още не е готов да осъществи напълно симфоничния си замисъл, а към своето творчество композиторът се отнася с огромна отговорност.
В средата на 80-те години на 19-и век у Франк назрява решението да напише нова симфония. Първите ескизи на творбата се появяват през 1868 година. Работата тече бавно, тъй като композиторът е принуден да се занимава с други дейности, за да преживява. Погълнат от задълженията в Консерваторията и частните уроци по музика, а също така – работата като органист в църквата „Света Клотилд“, той няма много време за композиране. Само през летните месеци, когато е във ваканция, се уединява в скромния дом, взет под наем в покрайнините на Париж, и твори без почивка.
Симфонията в ре минор е завършена през 1888 година. Това е не само най-значителното произведение на Франк, но и едно от най-добрите творения в този жанр, което с право се смята за най-великото достижение на френския симфонизъм. Творбата се отличава с класическа стройност и стилова яснота, които по удивителен начин се съчетават с романтичните пориви и свобода на изказа. Само по себе си произведението е съвършено.
Премиерата е на 17 февруари 1889 година в Париж под диригентството на Жюл Гарсен. За съжаление, симфонията няма особен успех. Едва по-късно тя заема своето заслужено място в редицата на най-добрите произведения от този жанр.
Симфонията е в три части: Lento; Allegro ma non troppo. Allegretto; Finale: Allegro non troppo.

Лия Петрова е родена през 1990 година в София. Започва да свири на цигулка на 4-годишна възраст. На 6 г. вече излиза с оркестър на сцена, а на 8 получава медал „Моцарт“ за най-млад артист на ЮНЕСКО. През 2001 г. тя е приета в Hochschule fur Musik und Theater в Рощок при проф. Петру Мунтяну. През 2007 получава наградата „Млад музикант на годината“ в анкетата на предаването „Алегро виваче“ на Националното радио. От 2010 учи при прочутия цигулар и педагог Огюстен Дюме във Висшето училище „Кралица Елизабет“ в Брюксел, а по-късно се обучава и в музикалната академия „Ханс Айслер“ в Берлин.
Лия Петрова е носител на награди от международните конкурси „Тибор Варга“ (Сион), „Луи Шпор“ (Ваймар), Instrumenten Music Fond и др. След успешния ѝ дебют в Хамбург тя е аплодирана на големите сцени в Рим, Прага, Монако, Брюксел, Амстердам и др. Талантливата цигуларка е била солист на Брюкселската и Люксембургската филхармонии, на Камерния оркестър на Лозана, Националния оркестър на Монпелие, филхармониите на Осака и Монте Карло и много други ансамбли. Като камерен музикант участва в престижни европейски фестивали. Сред ярките й изяви е участието в проекта Марта Аргерих и приятели в Атина, където през 2011 свири заедно с Марта Аргерих, Рено Капюсон, Юри Башмет и Миша Майски. През април 2016 Лия Петрова печели Първа награда на Международния конкурс за цигулари „Карл Нилсен" в Одензе, Дания, а в края на месец септември 2018-а излезе нейният дебютен албум, включващ Първия цигулков концерт на Сергей Прокофиев и Концерта за цигулка на Карл Нилсен.
Доскоро Лия Петрова свиреше на цигулка, изработена от Giovanni Battista Guadagnini, а от две седмици музикантката има „нов“ инструмент, дело на големия италианския майстор на цигулки Карло Бергонци. В петък вечер тя ще свири на нея за първи път.

Пламен Джуров е професор по дирижиране в НМА „Проф. Панчо Владигеров“ и диригент на Камерния ансамбъл „Софийски солисти“, с който има стотици концерти в над 30 държави от Европа, Северна Америка и Азия. Като композитор и диригент е носител на много престижни награди, а негови авторски произведения са изпълнявани и записвани в цял свят: Соната за пиано (1975); „Елегия“ за оркестър (1980); „Токата“ за оркестър (1982); Фантазия за оркестър (1985); Четири Балади, концерт за саксофон (2013) и други.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36

Помните ли певеца Атанас Панайотов?

През месец април предаването "Портрети" представи творческата история на певеца Атанас Панайотов– един от популярните изпълнители на песни от Шуменско от втората половина на миналия век, концертирал с певци като Мита Стойчева, Борис Машалов, Йовчо Караиванов, Соня Кънчева и много други. Атанас Панайотов е роден е в с. Янково, област Шумен през..

публикувано на 17.06.24 в 12:41

Китарният ас Ингви Малмстийн отново у нас

Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И Чешката – с хор. "Фендер Стратокастър". Ферари. Ейприл. Пловдив, 2024 година. Пръстът на Съдбата е свързал по невероятен начин тези хора, места, събития, за да ни срещне на живо с китарния Бог, написал със златни букви Библията на неокласическия хеви метъл. Повелителят на струната нарича..

публикувано на 17.06.24 в 12:01

Монтеки и Капулети кръстосват шпаги на оперната сцена в Лиеж

Сезонът на Кралската опера на Валония в Лиеж продължи през май с белкантова музика и пет представления на "Капулети и Монтеки" на Винченцо Белини. Шестата опера на бележития сицилиански майстор вижда бял свят по време на карнавалния сезон във Венеция през 1830 г. Белини написва творбата само за шест седмици, изпълнявайки спешна поръчка на импресариото..

публикувано на 16.06.24 в 08:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 юни 2024 г.

16 юни 3.00 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Missa Solemnis (Тържествена меса) в Ре мажор, оп. 123. Изпълняват Луси Кроу (сопран), Ан Халенберг (мецосопран), Джовани Сала (тенор), Уилям Томас (бас), хор Монтеверди и Революционен и романтичен оркестър. Диригент Джон Елиът Гардинър. 4.14 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Клавирно трио в Си..

публикувано на 15.06.24 в 12:05