Преди седмица (17.01) в юбилейния сезон на Софийската филхармония на пулта застана диригента Стилиян Киров – непознато име за музикантите и публика, въпреки че през 2016 г. дирижира концерт на Нов симфоничен оркестър. В програмата бяха включени увертюра „Леонора“ №3 от Лудвиг ван Бетовен, концерт за пиано и оркестър №2 от Ференц Лист със солистка Петра Погади от Словакия и Симфония №4 от Йоханес Брамс.
Връщаме се към младежките години на Стилиян, когато е изпълнил клавирен концерт на Бах с ансамбъл „Оркестрал“ под диригентството на Бедрос Папазян, както и към един концерт при завършването на музикалното училище, когато изпълнява своя композиция като пианист и диригент. Кога решава да изостави пианото и да застане на пулта? „Още като ученик в музикалното училище и моят първи учител Деян Павлов, който освен стабилна основа ми даде и възможност да дирижирам оркестъра на музикалното училище“. След това продължава в Музикалната академия с Ивайло Кринчев в Париж при Доминик Руиц и след това в „Джулиард“ с Джеймс ДеПрийст. Участвал е в майсторски класове на Курт Мазур, Майкъл Тилсон Томас, Джанлуиджи Джелмети.
В Париж завършва и бакалавърска степен по композиция. „Това го направих, за да разбера какво е за един композитор да пише, да погледна как са нещата от другата страна. Но за сега дирижирането ми е основната професия. Някой ден това може да се промени“.
През 2001 г. печели първа награда на международния конкурс за пианисти на името на Клод Каан в Париж. Би ли седнал да свири пред публика? „Не, не, освен ако не е чардашът на Монти, но с някой много добър цигулар, защото акомпаниментът е елементарен. Пианото ми помага при разчитането на партитурите“.
Среща ли българи в съставите, с които работи? „Да, срещам много българи. Дори в момента в оркестъра има българин цигулар Камен Вачев. Диляна Златинова е друга цигуларка, с която се познаваме още от музикалното училище. Има много българи“.
Как се работи с три състава, как се правят програмите? „Да, сложно е. Мисля програми, които биха харесали и на публиката в съответния град, кои програми оркестрите са изпълнявали по-наскоро. Процесът е дълъг и има доста работа“.
В момента Стилиян Киров дели времето си между Чикаго, Калифорния и Ню Джърси. Той е музикален директор на Илинойската филхармония, на оркестъра на Бейкърсфийлд и на оркестър Symphony in C.
От къде идва името на този състав? „Ние свирим в Камдън (Camden) или Симфония в Камдън, от там идва „C“. По времето на Росен Миланов стана преименуването на оркестъра. Той беше там и е изградил състава на едно много високо ниво“.
Как е подготвил първия си сезон в Илинойс. „Програмата трябва да е разнообразна. Изпълнявали сме и произведения на Панчо Владигеров. Дори и в Сиатъл, където бях асистент“. Може би в следващ сезон ще планира концерт с изцяло българска програма.
От този сезон към оркестъра в Илинойс се назначава щатен композитор – за една година, като негово задължение ще бъде да напише три, четири пиеси. Избира се с конкурс. „Защото искаме да дадем възможност на млади американски композитори да се развиват с нас“.
След почти 40 години най-мащабната опера на Джузепе Верди "Аида" се завръща на сцената на Метрополитън опера - Ню Йорк. Интересът към тази творба не намалява, дори след внушителните почти 1200 представления, осъществени от оперната къща през годините. Музикалният директор Яник Незе-Сеген заема подиума за новогодишната премиера на грандиозната нова..
На 14 декември 2024 кавалджията, аранжор и автор на музика Костадин Генчев навърши 55 години. Това бе повод в едно от изданията на предаването "Портрети" да се потопим в красивия му музикален свят и да поговорим за творческия му път. А той е богат и както самият Костадин се изразява доста "шарен": "Роден съм в Габрово и всъщност първо започнах не..
"Светоглас" е първата българска мъжка вокална формация за старинна полифонична музика. Основана е през 2009 година, като нейната цел е многогласно пресъздаване на българската фолклорна и църковна музика. Изпълненията на формацията винаги будят възхищение и удивление в слушателите, но наравно с това, те са и еталон за майсторско музициране.
Първият клезмер оркестър в България има богат опит в различни музикални стилове, но страстта на музикантите към традиционната клезмер музика (музиката на ашкеназките евреи от Източна Европа) е онова, което ги обединява. Създадена през септември 2022 г., групата прави първите си концерти на различни култови места в града и така се превръща в първата..
Боян Виденов е роден в София, в семейство на музиканти. Напуска родината съвсем малък и получава завидно европейско музикално образование. На 23 години основава Манхаймската филхармония – оркестър за обучение на млади професионалисти от цяла Европа, които искат да продължат кариерата си в престижните оркестри. През 2019 основава платформата за..
Село Бърдарски геран, разположено в сърцето на България, е известно като културен център на банатските българи. Със своята уникална история, архитектура..
Защо фашистките и нацистките настроения стават все по-приемливи и често са бъркани с "консерватизъм" и как войната срещу реалността се задълбочава,..
Младежкият театър "Николай Бинев" отбелязва 80 години от своето създаване с премиера на куклената постановка "Вълшебната флейта" по операта на В. А...
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg