Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Празнично настроение в Брюксел с „Дон Паскуале“ на Доницети

БНР Новини
6
Снимка: Baus De Munt / La Monnaie

В допълнение към коледното и новогодишно настроение театър „Ла Моне“ в Брюксел и Операта в Лиеж предложиха на оперните любители две великолепни комични опери на бележити белкантови майстори. В столицата се игра „Дон Паскуале“ на Гаетано Доницети, а в най-големия град от френско говорещата област Валония бе представена „Граф Ори“ на Джоакино Росини.
Новата постановка в Брюксел е на известния френски режисьор Лоран Пели, който е и автор на костюмите. Постановъчният екип включва още сценографката Шантал Томас. Режисьорът разделя спектакъла на две части - преди и след брака на Паскуале с Норина. Декорът в първите две действия е поовехтяла, оскъдно обзаведена всекидневна в дома на ергена. От двете страни на къщата се виждат фасадите на околните сгради на типичен стар квартал в италиански град. Пенсионерът, загърнат в топъл халат седи в удобен кожен фотьойл и чете вестник. Тапетите на стаята са поизтъркани, сиви, а на тавана виси огромен полилей. По всичко личи, че действието е ситуирано през 50-те години на ХХ век. Въртящият се декор ни пренася лесно в стаята на вдовицата Норина, пълна с множество кутии с обувки, луксозни списания, евтини любовни романи. Младата жена съвсем не излъчва добродушие - тя пие, пуши и никак не си дава сметка за болката, която причинява с постъпките си. Ернесто е представен като разглезен мързелив безделник, стремящ се към богатството на чичо си. Доктор Малатеста е облечен в безупречен, елегантен костюм, зад който се крие изкусният обигран интригант. След паузата, когато Норина нахлува в живота на Дон Паксуале, всичко в дома му буквално се преобръща с краката нагоре – това рефлектира и в декора, завъртян на 180 градуса. Бракът има и положителен ефект и къщата се поосвежава, младата булка й придава цвят с луксозни мебели и разкошни букети с ярки цветя. Но спокойната атмосфера изчезва - блъскат се врати, тропа се с крак, чуват се и викове. Продукцията на Лоран Пели е елегантна, стилна, светла, на високи обороти, изпълнена с деликатен хумор и лека меланхолия. Зрителят изпитва искрена симпатия към Паскуале: в стремежа му да изглежда по-млад той дори прави лицеви опори и покрива оголено си теме с перука. От друга страна, младежта е по-скоро самонадеяна, егоистична и брутална. Движенията на солистите и хора са великолепно режисирани от Пели в синхрон с литературния и музикален текст.
Впечатленията ми от музикалните постижения са от спектакъла на 14 декември, в който се изяви първият екип. В главната роля блесна именитият бас Микеле Пертузи. Завършен певец-актьор, италианецът сътвори изключително ярък образ с великолепен белкантов стил и нюансирана, богата на цвят вокална линия. Речитативите бяха много детайлно изработени, а италианският текст на момента можеше да се запише. Певецът създаде добродушен, искрен и симпатичен старец. Микеле Пертузи е образец за благороден, лиричен бас. Миналото лято певецът бе удостоен с престижната белкантова награда „Родолфо Челети“ на фестивала в италианския град Мартина Франка. Преди началото бе съобщено, че Даниел де Нийз е болна и ролята на Норина ще изпълни  белгийското сопрано Ан-Катрин Жиле от втория състав. Какво удоволствие бе да се наблюдава изявата на тази толкова талантлива певица. Жиле създаде запомнящ се образ с леещ се, звънтящ глас, воден от певицата с голям вкус и музикалност, сигурна бравурна техника, кристално чиста интонация. В трънливата партия на Ернесто, тестваща безмилостно най-високия теноров регистър, се изяви израсналият в Пуерто Рико испанец Жоел Прието. Млад певец със стройна фигура, притежаващ лек, лиричен глас, обагрен от красив тембър. Тенорът пя с хубава линия, при все че високият му регистър бе малко стегнат. Вокалния квартет допълни белгийският баритон Лионел Лоте - стабилен, релефен, динамичен Малатеста. Запомнящ се бе ефектният дует на героя с Паскуале в трето действие. Бих искал да спомена и изпълнителя на Малатеста от втория състав - великолепния лиричен баритон Родион Погосов, притежаващ глас с изразителен тембър. Руснакът показа перфектна дикция и ярък комичен талант. Оркестърът на Ла Моне под палката на главния му диригент Ален Айтиноглу насити изпълнението с голяма енергия. Балансът със солистите бе чудесен, а ансамблите брилянтни. Открои се и инструменталното соло на тромпета в арията на Ернесто.

Снимки в галерията: Baus De Munt / La Monnaie


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.

Галерия

ВИЖТЕ ОЩЕ
Иван Маринов

Дирижира Иван Маринов

"Нямах намерение да ставам професионален музикант. Майка ми не искаше да тръгвам по този път. Когато бях студент в Юридическия факултет, аз се занимавах тайно от нея с композиция. Парашкев Хаджиев, Панчо Владигеров и Веселин Стоянов я убедиха, че има смисъл да се посветя професионално на изкуството… Присъствието на авторитетни личности около теб, когато..

публикувано на 11.10.25 в 08:15

Def Leppard получиха звезда на Холивудската алея на славата

Британската рок група Def Leppard получи звезда на Холивудската алея на славата, предаде испанската агенция EFE . На церемонията присъства и американският изпълнител Джон Бон Джоуви , с когото ги свързва приятелство още от 1986 година. В изказването си той изтъкна, че е техен фен още преди да се запознаят и че тяхното влияние върху..

публикувано на 10.10.25 в 14:18

"Радиодеца" откриват сезона с песен и усмивка

В рубриката "Културният ни компас" отправяме една покана за събитие на Българско национално радио . Вокалната група "Радиодеца" ще открие сезона с много песни и настроение днес от 19 часа в Първо студио на БНР . В програмата ще прозвучат познати и незабравими детски песни като "Зайченцето бяло" и "Есен в гората" на Петър Ступел ,..

обновено на 10.10.25 в 10:32

Иван Сусанин (Живот за царя) - опера в 4 действия с пролог и епилог от Михаил Глинка

Музика: Михаил Глинка Либрето : барон Георгий фон Розен, редакция Сергей Городецки Първо изпълнение : 9 декември 1836 г., Санкт Петербург Първо изпълнение в България: 27 ноември 1940 г., София Място и време на действието : Русия, с. Домнино, Москва и Полша, от есента на 1612 г. до зимата на 1613 г.  Действащи лица: • Иван Сусанин, селянин от..

публикувано на 10.10.25 в 09:45

Cantenac Dagar и Масацугу Хатори в София

"Една уста, едно банджо, един стол, двама души"  – така започва описанието на примитивното рокендрол/индъстриъл фолк/musique brute дуо Cantenac Dagar  от Тулуза, Франция, създадено през 2013г. от Стефан Бараскюд (банджо) и Емрик Ено (бийтбокс, вокали, касетки, хармоника, чанове и звънци). Но това е само скромното и минималистично въведение,..

обновено на 08.10.25 в 21:31