Английската дума funk означава (по принцип) паника, страх, но американският смисъл на funk е „чувствено“, „емоционално“, „секси“… „А като музикално понятие думата се използва още в средата на миналия век и като стилово понятие терминът funk е свързан с т.н. хард боп, заради музиканти като Хоръс Силвър, Сони Ролинс, Арт Блейки…“ – така пише Йордан Рупчев в своята енциклопедия „Изборът на Рупи“. В нея четем още, че двайсетина години по-късно с тази дума се обозначава поредното звено на американската черна музика, без пряка връзка с предишното значение. Музиката е с танцов, чувствен характер, има сложна полиритмична структура, т.е. първостепенно значение има ритъмът.
Благодарение на това музикално направление (фънк) музикантите създадоха и развиха специфичен маниер при свирене на новия за своето време електрически клавишен инструмент Хонер клавинет – модел „Д“ (HohnerClavinet – D). Но най-характерната черта при това „издание“ на течението фънк е нарасналата роля на бас китарата, с която се изпълняват сложни мелодични и ритмични фигури със специална техника и маниер на звукоизвличането (fingerslap). Един от пионерите в тази област е Лари Греъм (Larry Graham) от групата Sly and the Family Stone – герои от фестивала Woodstock, 1969 година.
В третата, посветена на явлението „фънк“ среща в „Джаз клуб“ имате възможност да слушате пиеси и изпълнения на музикантите от датската формация „Зап Зап“ (ZapZap) и на техните американски колеги и учители: Луи Джонсън (LouisJohnson), Лари Греъм (LarryGraham), Джордж Дюк (GeorgeDuke), Хърби Хенкок (HerbieHancock), Пол Джаксън (PaulJackson), Майк Кларк (MikeClark), както и инструменталните групи Били Кобъм бенд (BillyCobhamBand) и „Хедхънтърс“ (Headhunters) с вокалите на „Пойнтър Систърс“ (PointerSisters)…
Четвъртък, 14 февруари, от 23.00 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
Международният театрален фестивал "Дивадло" в Пилзен e един от най-престижните фестивали, посветени на театралното изкуство в Европа. Фестивалът представя..
Точка Илиева е артист на свободна практика с дълбок интерес към уличното изкуство, което използва като платформа за социални и екологични послания. Нейни..
Как достъпът до точна и проверена информация влияе на социалното приобщаване и благосъстояние? Може ли да бъде причина за маргинализация и как..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg