Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Директно от Метрополитън опера – Ню Йорк, операта „Дон Жуан“ от Моцарт – 16 февруари, от 20.00 часа

БНР Новини
Сцена на операта „Дон Жуан“ от В. А. Моцарт на Метрополитън опера
Снимка: met.org

Сезон 2018-2019 на директните радиоматинета от Метрополитън опера – Ню Йорк продължава със спектакъл на веселата драма в две действия „Дон Жуан” („Наказаният безпътник”) от В.А. Моцарт.
Образът на Дон Жуан е един от най-привлекателните в изкуството, а легендата за неуморния покорител на женските сърца е претворявана безброй пъти. Може би първото сценична творба по темата е „Севилският съблазнител” (1630) от испанският драматург Тирсо де Молина, а по-късно творци от различни художествени направления, жанрове и епохи като Молиер, Хофман, Байрон, Мериме, Пушкин, Глук, Даргомижски, Рихард Щраус и др. се вдъхновяват и създават собствени произведения.

Моцарт също посяга към сюжета и създава своята едноименна dramma giocoso. В началото на 1787 г. той заминава на семейна почивка в Прага при своя приятел и почитател граф Тун. Това се оказва печеливш ход, защото директорът на Пражкия театър му предлага да напише опера срещу хонорар от сто дуката. Моцарт е обнадежден от пражкия успех на „Сватбата на Фигаро” и с радост приема. За помощ се обръща към придворния либретист Лоренцо да Понте, който се справя бързо със задачата като използва текста на Джовани Бертати.

От май до септември същата година Моцарт завършва цялата опера и това е повод да се носят различни анекдоти за това скоростно събиняване – например, че увертюрата е писана в деня на премиерата. На 29 октомври 1787 г. публиката в Прага приема радушно творбата, но успехът не се повтаря във Виена след половин година. Любопитен факт е, че либретистът да Понте прекарва последните 30 години от живота си в Ню Йорк и дори създава собствена трупа и поставя „Дон Жуан”.

Венецуелският бас-баритон Лука Пизарони тази вечер е в главната роля на разпуснатия и непокаял се прелъстител, руският бас Илдар Абдразаков е неговият измамен слуга, а американското сопрано Рейчъл Уилис-Соренсен е онеправданата благородничка Дона Ана. Дебютанти в директните радиоматинета са италианското сопрано Федерика Лобарди като Дона Елвира, руското сопрано Аида Гарифулина като Церлина, френския тенор Станислас дьо Барбейрак и немският диригент Корнелиус Майстер.

Действащи лица:
Дон Жуан, млад безнравствен благородник  – Лука Пизарони, бас-баритон
Командорът (Дон Педро) – Щефан Коцан, бас
Дона Анна, негова дъщеря – Рейчъл Уилис-Соренсен, сопран
Дон Отавио, годеник на Дона Анна – Станислас де Барбейрак, тенор
Дона Елвира, изоставена любима на Дон Жуан – Федерика Ломбарди, сопран
Лепорело, слуга на Дон Жуан –  Илдар Абдразаков, бас
Мазето, селски момък – Брандън Сидъл,бас
Церлина, годеница на Мазето – Аида Гарифулина,сопран
Селяни, селянки, слуги, гости, танцьори, танцьорки, музиканти.
Хор и оркестър на Метрополитън опера
Диригент – Корнелиус Майстер

Съдържание на операта „Дон Жуан”

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Епохата Константин Илиев

Той е творец, чието присъствие на музикалния ни небосклон през втората половина на XX век е определяно като поява на метеор, като изключително явление, като епоха. И това признание идва не само от почитателите, приятелите и съмишлениците, но и от онези, които влизат в открита колизия с него, независимо дали тя е на естетическа или..

публикувано на 18.06.24 в 09:36

Помните ли певеца Атанас Панайотов?

През месец април предаването "Портрети" представи творческата история на певеца Атанас Панайотов– един от популярните изпълнители на песни от Шуменско от втората половина на миналия век, концертирал с певци като Мита Стойчева, Борис Машалов, Йовчо Караиванов, Соня Кънчева и много други. Атанас Панайотов е роден е в с. Янково, област Шумен през..

публикувано на 17.06.24 в 12:41

Китарният ас Ингви Малмстийн отново у нас

Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И Чешката – с хор. "Фендер Стратокастър". Ферари. Ейприл. Пловдив, 2024 година. Пръстът на Съдбата е свързал по невероятен начин тези хора, места, събития, за да ни срещне на живо с китарния Бог, написал със златни букви Библията на неокласическия хеви метъл. Повелителят на струната нарича..

публикувано на 17.06.24 в 12:01

Монтеки и Капулети кръстосват шпаги на оперната сцена в Лиеж

Сезонът на Кралската опера на Валония в Лиеж продължи през май с белкантова музика и пет представления на "Капулети и Монтеки" на Винченцо Белини. Шестата опера на бележития сицилиански майстор вижда бял свят по време на карнавалния сезон във Венеция през 1830 г. Белини написва творбата само за шест седмици, изпълнявайки спешна поръчка на импресариото..

публикувано на 16.06.24 в 08:20

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 16 до 30 юни 2024 г.

16 юни 3.00 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Missa Solemnis (Тържествена меса) в Ре мажор, оп. 123. Изпълняват Луси Кроу (сопран), Ан Халенберг (мецосопран), Джовани Сала (тенор), Уилям Томас (бас), хор Монтеверди и Революционен и романтичен оркестър. Диригент Джон Елиът Гардинър. 4.14 часа – Лудвиг ван Бетовен (1770-1827), Клавирно трио в Си..

публикувано на 15.06.24 в 12:05