Записът е от спектакъл, състоял се през 1970 г., а „Царска годеница“ - „най-виртуозната и съразмерна от всичките ми опери“, не се колебае и за миг в преценката си авторът. „Снежанка“, „Майска нощ“, „Садко“, „Кашчей“, „Предание за Китеж – невидимият град“,“Приказка за цар Салтан“,“Златното петле“…
Оперите на Римски-Корсаков, в които правилата се диктуват от предания, легенди, всевъзможни ритуали, свързани с природни явления. Но има и друг тип опери в творческото наследство на великия руски композитор –
„Псковитянка“, „Моцарт и Салиери“, „Вера Шелога“, „Пан Воевода“. Свързани са с определен исторически сюжет – основа за яростни сблъсъци, непримирими конфликти, неочаквани психологически обрати…Сред изброените заглавия палмата на първенството е отредена за „Царска годеница“. Деветата поред опера на Римски-Корсаков разказва историята за трагичната съдба на Марфа Сабакина - третата жена на руския цар Иван Грозни. Историческите документи конкретизират: „Отегчен от ролята на вдовец, Иван Грозни отдавна мечтаел да има до себе си благословена от Бога жена. Пътувал от град на град, а красотата на девойките буквално го заслепила. Избрал 24, сетне останали 12. Най-накрая височайшето благоволение осенило Марфа Сабакина – дъщеря на търговец от Новгород“. Това разказват историческите хроники от 16 век за царската годеница Марфа.
Всъщност Римски-Корсаков проявил интерес към едноименната пиеса на известния поет и драматург Лев Мей още преди да напише първата си опера „Псковитянка“ (също по сюжет на Мей). „Царска годеница“ обаче е неимоверно по-динамична от своята предшественица.
Римски-Корсаков без съмнение е наясно, че поредният опус в оперната му палитра е нов връх, нов ракурс в развитието на руския оперен театър. „Царска годеница“ е нещо ново за мен“, твърди авторът. „Учудвам се, че много от тъй наречените специалисти не го проумяват. Още не са видяли на сцената „Приказка за цар Салтан“, а вече го хвалят до небесата и противопоставят на „Царска годеница“. Сякаш са ме нарочили да си кротувам в моята „къщичка“ – фантастичните, приказните сюжети ми се отдават, а драматичните – не, така ли?
От моите опери най-много обичам „Снежанка“ и „Царска годеница“ – първата никого не обижда, а втората –няма да позволя да обиждат“, категоричен е Римски-Корсаков.
Всъщност премиерата в Москва на 22.10.1899 г. има успех.
Ето още нещо твърде важно за появата и особеностите на партитурата на „Царска годеница“ от първа ръка: „Царска годеница“ бе предшествана от кратки вокални пиеси - романси (около 50) и операта „Моцарт и Салиери“. Те в значителна степен повлияха върху стила ми на писане. А оперният стил по правило трябва да е наситен с мелодичност“, припомня Римски-Корсаков.
Впрочем напевността, кантилената са в основата на вокалния стил на композитора. Видно е във всичките му 15 опери, а „Царска годеница“ се откроява с особена красота и изразителност на мелодичните линии, които разкриват потайните кътчета на душата.
В спектакъла на Болшой театър участват сопраното Тамара Сорокина в ролята на Марфа, баритонът Алексей Иванов е Григорий Грязной, тенорът Андрей Соколов -боляринът Иван Ликов, Любаша е Валентина Левко (мецосопрано), а Бомелий – Николай Захаров (тенор), хор и оркестър на Болшой театър.
На диригентския пулт – Емин Хачатурян.
Съдържание на операта "Царска годеница"
Сборник, посветен на композитора, създал "Дунавското хоро" и озаглавен "Дико Илиев – паметта на поколенията" , беше представен днес в Оряхово в рамките на панаирните дни на града. Създаден по инициатива на Историческия музей , сборникът има за цел творчеството на Дико Илиев да бъде широко достъпно. Сборникът е подготвен с помощта на творци,..
През 2025 г. България за първи път ще има честта да посрещне един от най-значимите артисти на съвремието. След повече от четири десетилетия забележителна музикална кариера, Ник Кейв ще изнесе на 19 август в Античния театър в Пловдив своята първа интимна среща с българската публика. Австралийският музикант, артист, композитор, поет и писател пристига,..
Американската траш метъл група Megadeth обяви, че се оттегля от сцената и че предстоящият ѝ албум ще бъде последен. Групата планира прощалното си турне през 2026 г. Това съобщи в изявление основателят и фронтменът Дейв Мъстейн . Мъстейн заяви, че повечето музиканти не успяват да си тръгнат по начина, по който искат, и че точно в такава..
16 август 3.00 часа – Рейналдо Хан (1874-1947), Клавирен квинтет във фа диез минор. 3.31 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Клавирен квартет. 4.02 часа – Габриел Форе (1845-1924), Клавирен квинтет № 1 в ре минор, оп. 89. Изпълняват: квартет "Класика" и Меган Милац (пиано). 4.35 часа – Теодор Дюбоа (1837-1924), Chant Pastoral (Пастирска песен). Изпълнява..
На 23 и 24 август в подбалканското село Антон ще се проведе третото издание на фестивала за съвременна музика "Мишовите звукови пейзажи", посветено на композитора и пианиста Михаил Големинов. За тазгодишното издание на фестивала е разговорът в "Нашият ден" с Анжела Тошева , пианист, педагог и артистичен директор на фестивала. Михаил..
Насилието срещу възрастни жени е специфичен и сериозен социален проблем в световен мащаб, изискващ координиран отговор от различни организации. Сред..
През 2025 г. България за първи път ще има честта да посрещне един от най-значимите артисти на съвремието. След повече от четири десетилетия забележителна..
В това издание на предаването "И рибар съм, и ловец съм" можете да чуете Стоян Ангелов – истински енциклопедист по ловното оръжие, неговите майстори и..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg