От 1956 до 1972 начело на Софийската филхармония е Константин Илиев, който си спомня:
„Филхармонията беше моделът, по който ние по-младите диригенти започнахме да създаваме симфонични оркестри в другите градове в страната. Ние нямахме никакъв опит и го черпехме от Софийската филхармония, от практиката на Сашо Попов, от неговите постижения, за което им дължим голяма благодарност.
От Софийската филхармония излязоха следващите големи български солисти и диригенти. Васил Стефанов беше такъв концертмайстор, че той ще остане в историята на нашето симфонично дело като може би най-големият, най-въздействащия концертмайстор. Той по-късно хвана диригентската палка и за по-младите името е свързано с диригента и работата му начело на оркестъра на радиото.
От филхармонията излязоха диригенти като Добрин Петков, който беше цигулар във филхармонията. Във филхармонията израснаха такива музиканти като кларинетиста Петко Радев, който стана соло кларинетист на Миланската Скала и когато той свири сола публиката го аплодира наравно със светилата певци на сцената. Да отбележим един обоист като Жоро Теодосиев, един концертмайстор като Боян Лечев, Георги Бадев, който също беше за малко концертмайстор, чело солистът Кирил Вапорджиев, по-младия челист Богомил Караконов, както и по-млади музиканти, които днес са славата на българската музикална култура“.
Картината допълва кларинетистът Петко Радев:
„Имах големия късмет да попадна при такива великолепни, бих казал гениални музиканти като Добрин Петков и Константин Илиев в Софийската филхармония, където също много неща ми станаха ясни и съм научил, защото пък там беше първата ми среща, първият ми сблъсък със съвременната музика. Константин Илиев обичаше, познаваше и искаше да налага тази нова музика, която беше непозната у нас“.
"Той е магия, той е мега микс от аромати, той е преживяване, той те завладява и си играе с нас, той е капризен..." Така определят "главния герой" на следващия разказ хората, които го докосват всеки ден и със страст обясняват за него, а това "той" с толкова много определения е шоколадът. Обичате ли шоколад? Не? Може би, защото не сте опитали..
Както неведнъж сме установявали в разговорите си за езика, намесата на политиката в теми, по които думата би трябвало да има единствено науката, винаги има злощастни последствия не само за научната истина, но и за отношенията между хората и държавите, за културата и духовния климат изобщо. Историята на двете славянски азбуки – глаголицата и..
"Реставрацията е любов и отдаденост, като е сравнима с любовта към семейството, но професията е наравно, а не на заден план. В моя живот така се случи, че ми е било отредено да бъда реставратор, защото, когато кандидатствах и ме приеха в такава паралелка в Пловдив, имах голямото щастие да попадна на невероятни преподаватели на които и до днес..
Една от малкото фондации, създадени в началото на прехода и запазили дейността си и до днес, е фондация "Еврика". Около 3000 стипендианти – студенти и ученици, над 1750 безвъзмездно подпомогнати млади хора да специализират в престижни научни центрове и компании, както и да участват в международни научни форуми – това е съвсем бегъл поглед към..
"От следващата година ще се върна в България. Моето заминаване в Мексико бе свързано с ликвидацията на един научен институт "За защита на металите от корозия", който по-късно прерасна и в инженерингова организация, но такива бяха времената тогава – един по един затваряха тези научноизследователски центрове." Това споделя в "Следобед за..
Жителите на троянското село Черни Осъм са обезпокоени от развитието на проекта за изграждане на язовир в близост до населеното място. В "Нашият..
Галерия-книжарница "Къща за птици" събира днес (10 декември) от 18.00 ч. на литературно четене поетите Балчо Балчев, Валери Манолов, Георги Веснаков (via..
Явор Гърдев е име, което едва ли се нуждае от представяне в културните среди на България. Театрален и кинорежисьор с дългогодишен опит, той впечатлява..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg