Централните теми, които пиесата разглежда – миграцията, правата на жените, правото на свободен избор – поразяват с актуалността си. На сцената хорът, съставен от певци на Cantoria Hong Kong към Hong Kong Baptist University, по нищо не се различават от публиката, като изключим емоционалното им присъствие. Чрез богато нюансирана рецитация, преминаваща през едногласни и многогласни песенни епизоди, хорът обрисува събитие познато ни от всекидневните телевизионни репортажи – молбата за убежище и бягството от насилие.
2500 години по-късно, театърът на антична Гърция, продължава да е централен източник на сюжети за изпълнителските изкуства. Възроденият с Ренесанса интерес към античното ни наследство с помощта на развиващите се хуманитарни науки, спомагат за съграждането на това, което днес наричаме културна идентичност на съвременна Европа.
За разлика от други изкуства, знанията ни за музиката на антична Гърция започват да добиват по-сериозни научни очертания, едва през изминалите няколко десетилетия, благодарение на технологичния напредък в областта на археологията. Новите открития предоставят богат материал за работа на композиторите, реализиращи сценични творби.
В разговор за "Кантате Юбилате", авторът на музиката към пиесата „Молителките“ – Джон Браун, разказва за работата си над партитурата.
Джон Браун е автор на опери, музика за театър и сакрална музика. Има специално отношение към хоровата музика, като последният му проект включва работа над сборник с политически песни, засягащи актуалните теми за социална справедливост.
В работата си над продукцията на Actor Touring Company – „Молителките“, се консултира със специалисти по музикалното наследство на антична Гърция. Скорошни възстановки на древногръцки музикални инструменти му помагат да озвучи пиесата с авлос – древен духов музикален инструмент с две цеви, някога съпътствал сценични представления, ритуали и празненства. А естествената мелодична линия и метроритъм на текста, са в основата на вокализациите на хоровите и солови партии, по подобие на античните пиеси.
Част от екипа на „Молителките“ е и Барнаби Браун – изпълнител на шотландска гайда и авлос, композитор, изследовател на старинни музикални инструменти, базиран в Кеймбридж. С него разговаряме обстойно за новата наука – музикална археология. Той е участник в наскоро завършилият петгодишен Европейски проект по музикална археология, чиято цел е изследването на общите корени на европейското ни музикално наследство. В интердисциплинарния проект взимат участие музиколози, изпълнители на старинни музикални инструменти, археолози, филолози, като резултатите от изследователската им дейност са представени на по-широка публика в серия от концерти, уъркшопи и изложби.
Alarma Punk Jazz & Club Pave представят днес Рамбо Амадеус! В студиото на "Нашият ден" колегата Цветан Цветанов представи концерта, който тази вечер слушателите на програма "Христо Ботев" ще имат шанса да чуят директно от клуб "Паве" под Столична библиотека. Точно 13 години след първия си концерт у нас през далечната 2012 година господин Антоние..
O т 24 до 26 април в Националната музикална академия (НМА) в София ще се проведат Академичните пролетни четения (за петнадесети път) – едно важно събитие за музикалния свят и не само. Тази година темата е Музика и памет . За да разкаже повече, в " Метроном..
А то значи ангелогласната певица Ася Пинчева от "Мерудия", "Космическите гласове на България" и "Оратница", мултиинструменталистът Георги Маринов - Хорхе – но основно диджериду и гайда, в "Оратница", "Тъпани и гайди" и "Дъ Груувин Пайпърс", и електронният гуру, диджей, продуцент и програматор Иван Шопов, прочут още като Балкански, Куух или Дръм Кид...
В Страстната седмица маестро Григор Паликаров ще отведе публиката с "Немски реквием" от Йоханес Брамс към върховно съпреживяване на Тайната вечеря, в която Христос отправя посланието си за всемирна любов и предсказва смъртта си. Концертът е връхната точка на 24-тия Великденски музикален фестивал в морската ни столица. Григор Паликаров каза в..
16 април Свири Германският симфоничен оркестър, Берлин с диригент Стефан Денев. 3.00 часа – Пол Дюка (1865-1935), Симфонично скерцо "Чиракът магьосник". 3.13 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Концерт за пиано № 2 в до минор, оп. 18. Солист: Николай Лугански (пиано). 3.48 часа – Сергей Рахманинов (1873-1943), Етюд-картина, оп. 39 № 8. Изпълнява..
Между преводите и футбола – разговор в "Нашият ден" с Радослав Папазов , преводач от шведски и норвежки език и професионален футболен коментатор...
Преди 10 години на 22 април беше открита новата галерия "Стубел" с тринадесет картини от серията "Вертикали" изложбата на Атанас Парушев-Шока "Абстрактно"...
За три дни от днес до 26 април за четвърти път ще се проведат "Литературни срещи" на фондация "Прочети София". Темата е "Археология на паметта". Автори..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg