Модата, облеклото, модните атрибути и аксесоари: шалове, бижута, шапки, очила, обувки – отново е тема в „Изпята поезия”, предаването за песенна лирика, от което политат различни истории: с ироничен текст на Александър Петров чуваме Цветан „Чочо“ Владовски да пее, че понякога „И кралят ходи бос“, а Стиви Уинуд, Stevie Winwood (аристократ на британския рок) властно повелява „Сложи си обувките за танцуване”. Неговият сънародник Род Стюърт (Rod Stewart) отдава почит на класическия английски Burberry trench coat (Бърбъри тренчкот), наричайки дебютния си албум „Старият шлифер никога не те изоставя”.
Приблизително по същото време, през 1970 г., канадският поет с китара Ленърд Коен (Leonard Cohen) изпява песента си „Прочутият син шлифер”, Famous Blue Raincoat. В текста става дума за любовен триъгълник, но и за син английски шлифер, който в действителност Ленърд Коен е носил години наред и с който не е искал да се раздели. „Купих си го в Лондон през 1959 г., казва Коен, но Елизабет, жената до мене, смяташе, че приличам на паяк в него. Сигурно заради шлифера не пожела да дойде с мене в Гърция”, насмешливо добавя той и продължава: „Този боен шлифер през следващите години героично беше заздравяван с допълнителни кожени ивици по яката и ръкавите. Сега вече зная как да се обличам, но навремето не обръщах внимание на тези неща”. Всъщност, Ленърд Коен без да иска е постъпил според правилата. Класиката в английски стил показва, че да си облечен с изгладен, блестящ, изглеждащ като нов тренчкот, е признак за недотам добър вкус. По тази наследена от военното облекло дреха трябва има и оставени следи... Да носи белега на времето.
неделя, 19 май, от 17 часа
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през 1922 година. Маестро Георги Атанасов ръководи премиерния спектакъл. А ние поглеждаме към друг спектакъл на "Бохеми" от 1955, съхранен в Златния фонд на БНР. В ролята на Рудолфо публиката възторжено..
Тридневният фестивал за некомерсиална камерна съвременна музика "ТрансАрт" ще се проведе за пети път. Ще прозвучи съвременна музика от България и цял свят с авангардни композиции от последните няколко години, както и от последните петдесетилетия. Във фестивала ще вземат участие млади и утвърдени наши и чуждестранни изпълнители. В три вечери на три..
Третият концерт от настоящия сезон 2024/2025 на Симфоничния оркестър на БНР, озаглавен "Тембри и нюанси", представя композицията на Иван Спасов "Епизоди за четири групи тембри", Концерта за виолончело и оркестър в ла минор, оп.129 от Роберт Шуман и Симфония № 5 в ми минор, оп.64 от Пьотр Чайковски. В аванс ви предлагаме да чуете разговора на..
"Опитвам се да правя хубава музика и не искам да слагам някакви ограничения и знаци" – думи на пианиста, композитор, аранжор и диригент Ангел Заберски. Често се сещам за това негово твърдение, и когато слушам композициите му, и когато съм част от публиката му и проследявам вдъхновеното музициране и безспорния професионализъм. Наскоро Ангел..
Музикантите от "Кварто" (Quarto) с пианиста Емануил Иванов ще представят две емблематични творби на Йоханес Брамс и Дмитрий Шостакович – клавирни квинтети от двамата композитори. Емануил Иванов за първи път ще свири двата квинтета. В произведенията на Брамс и Шостакович се открива стремеж за духовен полет и борба за свобода на човешкия дух...
В съботната вечер (23 ноември от 20 часа) ще си припомним три спектакъла на Софийската опера. Първият досег на българската публика с "Бохеми" е през..
В "Мрежата" гостува Ирина Морозовская, която е психотерапевт, известен бард, но най-вече одеситка. Проведох разговора си с нея на 19 ноември, ден след..
Фестивалът за съвременен танц и пърформанс представя най значимите заглавия на световната сцена. С опита си и възможностите си световните и европейски..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg