„Преди години казах, че в истинското изкуство всеки опит да се следва поговорката: „И вълкът сит, и агнето цяло“, е обречен на неуспех. Истинското изкуство винаги е било върху обратния принцип: ”Или вълкът, или агнето”. Това пише Георги Марков в есето си „Конференцията на младите литературни творци“, прочетено по Дойче веле през далечната вече 1977 г. Да, но това, което пише Георги Марков остава валидно и до днес. И ироничното е, че и днес нещата отново се свеждат до принципа ”Или вълкът, или агнето”.
Повод да четем обаче този текст е четвъртият том с есета на Георги Марков, който излиза сега. В томчето под името „Колективният фалш“ са събрани есета, четени по радио „Дойче Веле“ и радио „Би Би Си“ в периода от 1971 до 1978 г.
„Те са разказ за човека, когато са преградени пътищата към спасението, но и за човека, поел риска да ги прехвърли, за да съхрани достойнството си“, пише Божидар Кунчев за тези текстове.
Защото както подсказва името „Колективният фалш“, Георги Марков тук е безпощаден към обществените, но и личните пороци – онова хитруване на дребно, илюзията, че страховете, компромисите и предателствата могат да останат скрити. Нищо не остава скрито, според Георги Марков.
Човек носи отговорност за действията си, независимо дали се оправдава със системата или не. Защото отделните хора правят системата. Или поне – същите тези хора обикновено поддържат системата. Защото в сборника с есета „Колективният фалш“ Георги Марков пише за писатели и артисти, за чиновници и партийни функционери, но всъщност пише не само за това как функционира онова общество, а за това как обикновеният човек прави компромиси. Или как не допуска компромиси. А това е актуална тема и днес.
В Столична библиотека, Американски център, се състоя паметна вечер по случай 110 години от рождението на писателя и кинодраматург Павел Вежинов. Премиерно бяха представени неиздаваните от преди 80 години две дебютни негови книги с разкази под авторската му редакция "Улица без паваж. Дни и вечери", деветото издание на "Нощем с белите коне" и "Павел..
Галерия "Стубел " представя избрани творби на Спартак Дерменджиев. Всъщност подбраната колекция, изградена като своеобразно работно ателие на артиста, отбелязва негова годишнина – тази година той навършва 70 години. Изложбата се нарича "Близо до сърцето" и включва портретни рисунки и колекция от скулптури на големи български интелектуалци –..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството на образованието и науката, Софийският университет "Св. Кл. Охридски" и Институтът за ядрени изследвания и ядрена енергетика към БАН организират изложба, която е посветена на настоящето и бъдещето..
"Моите истории" се наричат двата тома, които Георги Борисов представя тази вечер в Софийската градска художествена галерия. Те обхващат дълъг период от живота му – от 1973 до 2023 година. Без да нарича томовете дневник, спомени или да определя изобщо жанра им, авторът "представя непубликувани свои стихотворения, мисли и наблюдения, философски есета..
Кураторът Иво Милев и фотографът Стефан Н. Щерев започват изследователски проект, който представя творчеството на видния европейски скулптор Михайло Парашчук , посветил живота си на България. Документалната изложба "По следите на Михайло Парашчук ", с материали от Държавна агенция "Архиви" и съвременни фотографии на..
Във връзка с 70-годишния юбилей на ЦЕРН и по случай 25-ата годишнина от пълноправното членство на България във водещата научна организация, Министерството..
Ако не сте се самоизолирали от политическото ни злободневие, защото немалко от нас наистина са го направили, и сте слушали внимателно това, което говорят..
За адвокатурата, която празнува своя празник на 22 ноември , съдебната реформа, избора на нов главен прокурор, Висшия съдебен съвет, Закона за..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg