На 18 май се навършват 105 години от рождението на прочутия ни бас Борис Христов. В негова памет ще звучат архивни, студийни и документални записи от негови изпълнения на световната оперна сцена.
В книгата на Карло Курами и Маурицио Модуньо за великия българин четем част от неговото артистично верую: „Днес е почти невъзможно да успееш да запазиш собствените си технически средства независимо от съблазните на кариерата. А още по-невъзможно е да запазиш свежестта си. Аз съм изпълнявал безброй роли в операта, но в крайна сметка запазих петнадесетина от тях.
Мислите, че това ме е направило щастлив? Да пееш не значи да завладяваш, значи повече да се отказваш. Трябва да се каже също, че пеенето не е всичко. Че то трябва задължително (да, задължително!) да премине в нещо друго. Да разучиш нова роля не значи само да запомниш нотите, да сложиш нотите в гърлото си и да си избереш героя. Значи още да познаваш всяка страница, всяка подробност на либретото. И да си проникнал в психологията на всички останали герои.
Да си в състояние да ги изживееш всичките, ако не да ги изпееш. Аз ги вземам със себе си на път, виждам ги как живеят около мен, налагам лицата им около лицата, които срещам всеки ден. И това продължава не месец или два, а с години. Моят „Борис” или моят „Дон Карлос” живеят с мен вече повече от 20 години. Те узряха и остаряха, различни са от това, което бяха вчера, и вероятно от това, което ще бъдат утре. Никога няма да ме чуете да кажа „Стигнах до „Борис” или до „Дон Карлос”, както ги искам”.
Всеки път човек вярва, че е стигнал и всеки път му се изплъзват. Голямата радост, дълбокото удоволствие се изпитват, когато, след като човек си почине от тази мъчителна идентификация, се върне отново към партитурата. Тогава всичко се осветява от нова светлина. И в този момент виждаме собствената си суета на изпълнители през тайната на музикалните шедьоври. Истината е в тях, трябва само да се намери ключът. По-точно ключовете, защото най-завършените опери са именно тези, в които се крият повече възможности за прочит.
По образ и подобие на човека и в тях има хиляди противоречия, които не се унищожават взаимно, а предават трепета си и оставят отражението си в голямото приключение, наречено живот. Питам се дали пеенето не е просто начин на живот!” – думи на Борис Христов.
Ще чуем пълен документален запис от 17 май 1968 година на един от спектаклите от Майските музикални тържества във Флоренция, в който участва Борис Христов – операта „Роберт Дявола” с музика на Джакомо Майербер и либрето на Йожен Скриб и Жермен Делавен.
Изпълнителски състав:
Роберт Дявола – Джорджо Мериги
Бертрам – Борис Христов
Изабела – Рената Ското
Алиса – Стефания Малагу
Рембо – Джанфранко Манганоти
Албер – Джовани Антонини
Хор и оркестър на Майските музикални тържества във Флоренция
Диригент - Нино Сандзоньо
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg