Сезон 2018-19 на директните предавания от Метрополитън завършва с „Диалози на кармелитките“. Яник Незе-Сеген, музикален директор на Метрополитън, дирижира разтърсващата опера на Пуленк за орден на монахини, които стават мъченици по време на Френската революция. В главните роли са звездите Изабел Ленард и Ейдриън Печонка, съответно на Бланш дьо ла Форс, млада аристократка, която влиза в манастир; и на новата матрона на манастира, Мадам Лидоан. Карита Маттила изобразява Мадам дьо Кроаси, първата матрона, която умира в мъки след дълго боледуване. Съставът включва също Карен Каргил като Майка Мари; Ерин Морли като Сестра Констанс, Дейвид Портильо като брата на Бланш Шьовалие дьо ла Форс и Жан-Франсоа Лапоант като Маркиз дьо ла Форс.
Мецосопраното Изабел Ленард изпълнява партията на Бланш в Метрополитън също и в сезона 2012-13. Дебютът ѝ там е като Стефано в „Ромео и Жулиета“ от Гуно през 2007, а по-късно се връща в роли от опери на Моцарт: Керубино в „Сватбата на Фигаро“, Церлина в „Дон Жуан“ и Дорабела в „Така правят всички жени“, както и като Розина в „Севилският бръснар“ на Росини, Миранда в „Бурята“ от Томас Адес и Шарлота във „Вертер“ на Масне. По-рано през този сезон тя изпълнява Мелизанда в „Пелеас и Мелизанда“ от Дебюси, под палката също на Яник Незе-Сеген, както и в ролята на Марни в едноименната опера на Нико Мюли, прожектирана по цял свят като част от поредицата на Метрополитън „Наживо в HD-формат“. Предстоящите ѝ изпълнения включват Детето в „Детето и чудесата“ от Равел в концертен вариант със Симфоничния оркестър на Сан Франсиско и Анджелина ва „Пепеляшка“ от Росини в дебюта ѝ с Холандската национална опера. На трети юни ще пее на концерт с Оркестъра на Метрополитън в Карнеги хол дирижиран от Яник Незе-Сеген.
Сопраното Айдриън Печонка е изпълнявала партията на Мадам Лидоан в Холандската национална опера и в Канадската опера. В Метрополитън дебютира през 2004 г. като Лиза в „Дама пика“ от Чайковски, а след това на същата сцена се появява като Зиглинда във „Валкюра“ от Вагнер, Амелия в „Симоне Боканегра“ от Верди, Хрисотема в „Електра“ от Рихард Щраус и Леонора във „Фиделио“ от Бетовен, роля, в която се появява след това и в Баварската държавна опера. През идния сезон Печонка ще изпълнява главната роля в „Ариадна на Наксос“ във Виенската държавна опера и Зиглинда във „Валкюра“ в Театро реал в Мадрид.
Сопраното Карита Маттила дебютира като Мадам дьо Кроаси в Метрополитън през този сезон. След дебюта си в Метрополитън с ролята на Дона Елвира в „Дон Жуан“ тя има около 150 изпълнения в Метрополитън в роли като тези на главните героини в „Тоска“ и „Манон Леско“ от Пучини; „Саломе“ от Рихард Щраус; „Катя Кабанова“ и „Йенуфа“ от Яначек; както и Ева от Нюрнбергските майстерзингери“ от Вагнер, Лиза от „Дама пика“ и Елза в „Лоенгрин“ от Вагнер. По-рано през този сезон Маттила изпълнява Чуждестранната принцеса в „Русалка“ от Дворжак в Парижката опера и Костелничка в „Йенуфа“ в Баварската държавна опера. Сред предстоящите ѝ изпълнения са ролите на Бегбик от „Възходът и падението на град Махагони“ от Курт Вайл на Фестивала в Екс-ан-Прованс и дебютът ѝ в ролята на Ортруд в „Лоенгрин“ в Баварската държавна опера.
Мецосопраното Карен Каргил добавя нова роля в репертоара си за Метрополитън като Майка Мари. На тази сцена тя дебютира като Валтрауде в „Залезът на боговете“ през 2012 г., роля, която изпълнява и през следващия сезон. Връща се отново в Метрополитън като Ана в „Троянците“ на Берлиоз и като Магдалена в „Нюрнбергските майстерзингери“. През настоящия сезон тя пее също Ерда в продукцията на Метрополитън на целия „Пръстен на нибелунга“. Сред неотдавнашните ѝ изпълнения са на Валтрауде в „Залезът на боговете“ в Ковънт гардън и на Жьонвиев в „Пелеас и Мелизанда“ на фестивала в Глайндбърн.
Сопраното Ерин Морли отново се появява като Констанс, роля, която тя изпълнява в Метрополитън през 2013 г. Завършила Програмата на Метрополитън за развитие на млади артисти „Линдеман“, в Метрополитън тя се появява също и в ролите на Софи в „Кавалерът на розата“ от Рихард Щраус, Воглинде и Горската птица в „Пръстена на нибелунга“ от Вагнер, Феята Роса в „Хензел и Гретел“ от Хумпердинк и Олимпия в „Хофманови разкази“ от Офенбах. През настоящия сезон в Метрополитън тя отново се появява като Горската птица в „Зигфрид“, както и в ролята на Памина във „Вълшебната флейта“, а през идния сезон ще се върне с ролята на Софи във „Вертер“, също под палката на Яник Незе-Сеген. Сред бъдещите ѝ ангажименти са Титания в „Сън в лятна нощ“ от Бритън във Виенската държавна опера, Джилда в „Риголето“ от Верди в Баварската държавна опера и Маргарита в „Хугеноти“ от Майербеер в Немската опера Берлин.
Тенорът Дейвид Портильо дебютира в ролята на Шьовалие дьо ла Форс. Дебютът му в Метрополитън е през 2015 г. като Граф Алмавива в „Севилският бръснар“ от Росини, последван от изпълненията на Едуардо в премиерата на Метрополитън на „Ангелът разрушител“ от Томас Адес, Камий дьо Росийон във „Веселата вдовица“ от Лехар и Жакино във „Фиделио“. Сред другите му изпълнения през настоящия сезон са на Тамино във „Вълшебната флейта“ от Моцарт на фестивала в Глайндбърн във Франкфуртската опера, Идаманте в „Идоменей“ от Моцарт в Театро реал в Мадрид и Паскуале в „Орландо Паладино“ от Хайдн в Баварската държавна опера. През идния сезон в Метрополитън Портильо ще изпълнява Тамино във „Вълшебната флейта“, както и Щойерман в нова постановка на „Летящия холандец“ от Вагнер.
Канадският баритон Жан-Франсоа Лапоант прави дебюта си в Метрополитън през настоящия сезон именно като Маркиз дьо ла Форс, роля, която вече е изпълнявал в Холандската национална опера. Сред скорошните му изпълнения са на Форд във „Фалстаф“ от Верди в Операта на Монте Карло, Голо в „Пелеас и Мелизанда“ в Страсбургската опера и Националната опера в Рен, Ирод в „Иродиада“ от Масне и Родриго в „Дон Карлос“ от Верди в Марсилската опера. Наесен ще играе Жермон в „Травиата“ на Верди в Парижката опера.
От началото на настоящия сезон Яник Незе-Сеген е музикален директор на Метрополитън. От дебюта му на тази сцена през 2009 г., когато дирижира нова постановка на „Кармен“ от Бизе, канадският маестро се връща всеки следващ сезон, ръководейки изпълненията на „Парсифал“ и „Летящият холандец“от Вагнер, „Електра“ от Рихард Щраус, „Дон Карлос“ и „Отело“ от Верди, „Фауст“ от Гуно и „Русалка“ от Дворжак. През настоящия сезон той дирижира новата постановка на Метрополитън на „Травиата“, както и изпълнения на „Пелеас и Мелизанда“. Дирижира широк репертоар в много от водещите световни оперни театри като Виенската държавна опера; Миланската скала; холандската национална опера; Залцбургския фестивал и Ковънт гардън. Чест гост-диригент е на Берлинската филхармония; Виенската филхармония; симфоничния оркестър на Баварското радио; Лондонската филхармония и Камерния оркестър на Европа. От 2012 г. той е музикален директор на Филаделфийския оркестър. Също така е музикален директор на монреалския „Оркестр Метрополитен“. На 3 юни маестро Незе-Сеген ще дирижира Оркестъра на Метрополитън в Карнеги хол в програма от френски творби с Изабел Ленард като солистка във „Времето и часовникът“ от Анри Дютийо и „Шехеразада“ от Равел, заедно с „Морето“ от Дебюси и Сюита № 2 из „Дафнис и Хлое“ от Равел. Следващата седмица той ще се върне с оркестъра и мецосопраното Елина Гаранча като солистка в „Песни по Рюкерт“ от Малер. Програмата включва още и Симфония № 7 от Брукнер.
Съдържание на операта „Диалози на кармелитките“ от Франсис Пуленк
"Във Funkallero сбъднах мечтите си откъм мелодии, които са били в главата ми от много време. Музикантите, с които свирим се влюбиха в тази музика и в това, което правим. Най-хубавото нещо за един творец е да имаш хора, които са на твоя страна и да приемат твоята музика като тяхна си." Това сподели композиторът, пианист, аранжор и бенд лидер Васил..
A сега да станем! Шапки долу! Защото влиза един ритащ същински хард рок колос, класик. Казват, че жив класик бил онзи, дето като го срещнеш, си викаш: "Божичко, тоя още ли е жив!". Да, жив е гигантозавърът, гордо носи името Глен Хюз . Голям приятел на България и герой, който си сверява часовника с миналото в името на бъдещето. А той още го има...
В понеделник, 17 февруари, от 18 часа в концертната зала на Националната музикална академия в София ще се състои официалното представяне на наскоро издадената книга с новооткрити писма на Любомир Пипков до неговите родители от Париж. Писмата датират от края на 20-те и началото на 30-те години на ХХ век, когато големият български композитор е живял,..
С последната, четвърта част – "Залезът на боговете", завърши представянето на монументалната тетралогия "Пръстенът на нибелунга" на Рихард Вагнер в Кралския театър "Ла Моне" в Брюксел. Огромно начинание, започнало през ноември 2023 г. Продукцията ще остане в историята на операта и с факта, че тя бе реализирана сценично от двама режисьори...
73 сезон на Оперния фестивал в Уексфорд, Ирландия се откри на 18 октомври 2024 г. със спектакъл на опера, определяна като "типично италианска" – "Маските" на Пиетро Маскани. В предаването ви предлагаме пълен запис от залата на Националния оперен театър в Уексфорд с участието на солисти и оркестъра на Уексфордския фестивал под диригентството на..
След поредния четвърти опит на "Възраждане" да прокара в Народното събрание законопроекта си за регистрация на чуждестранните агенти, а пък ДПС-Ново начало..
Режисьорът и създател на една от най-успешните театрални формации "Кредо" Нина Димитрова е навъртяла стотици хиляди километри с турнета и фестивали по..
"Два века изкуство в България" е нов цикъл с популярни лекции, който обхваща културните и художествени процеси в страната от началото на XIX век до..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg