Съчетаваме копненията на Шака Кан, Васил Найденов, формацията „Тото“ и необузданите рок-джаз-нео-суинг автомобилни мечти на Томас Долби (Thomas Dolby)… с чувствената лежерност на бароковите любовни въжделения в творби на Клаудио Монтеверди (Claudio Monteverdi). Италианският майстор успешно съчетава ролите на теоретик и практик, за да се включи в учението за афектите. В предговора към своите военни и любовни мадригали от 1638 година Монтеверди описва средствата, способни да изразят трите основни афекта на човека – ярост, умереност и смирение. Веднага е последван от негови колеги музикални теоретици (Андреас Веркмайстер, Фридрих Вилхелм Марпург) и композитори (Йохан Матезон, Йохан Йоаким Кванц).
Добре е да се знае, че обяснявайки или практикувайки теорията на афектите, авторите от тази епоха не търсят толкова универсалността, колкото доказателство за безграничната власт на музиката! Йохан Матезон (Johann Mattheson) пише по тази тема: „С обикновени инструменти може много добре да се представи величието на душата, любовта, ревността, мечтата, страстта. Могат да се предадат без думи всички сърдечни увлечения чрез прости акорди и тяхното свързване, така че слушателят да схване и разбере развитието, съдържанието, мисълта на музикалната реч като че ли е действително изговорена“. Но Монтеверди държи на благотворния синтез между слово и музика като вниманието му към инструменталните тембри се допълва и чрез играта с тоналностите – мажорни и минорни.
По отношение на ритмиката забелязваме неговия стремеж към премахване на поредицата от равни, пулсиращи стойности, за да нюансира движението и да създаде неочаквани акценти и гъвкави синкопи. Именно това е т.н. прочут „монтевердиев“ стил Кончитато (възбуден, трепетен). Практика, впрочем, останала до наши, активно използвана в популярния жанр, в музиката, която все още наричаме „рок“.
Вторник, 11 юни, 23.00 часа
Музикалният редактор Албена Велева се включи по телефон от Банско, за да сподели впечатления и да очертае акцентите в програмата на джаз фестивала, който ще продължи до 10 август. По думите ѝ, днес е осмият ден от събитието, което събира любители на джаза от цялата страна и предлага богата палитра от стилове и изпълнители. Велева разказа, че..
За първи път в историята си и за всеобща радост, тази година Банско джаз фестивал продължава 10 дни. В 28-oто му издание от 1 до 10 август участват близо 200 български и световни джаз изпълнители, включително от САЩ, Япония, Канада, Франция и Швеция. Джаз академията на фестивала вече носи името на Милчо Левиев. В града звучи музика от три..
Тази година в програмата на Банско джаз фестивал се открояват няколко забележителни "първи пъти" – легенди на джаза, които по една или друга причина не са имали досега среща с българската публика, а сега са част от пъстрата програма на фестивала. Такива са, например, Nils Landgren, Catherine Russell, Anat Cohen и John Beasley (като лидер на трио),..
Шведската китарна легенда Ингви Малмстийн ще отбележи 40 години на сцената със специален концерт в София. Събитието ще се проведе на 10 август в клуб Joy Station и ще бъде част от световното му юбилейно турне, посветено на четири десетилетия безкомпромисно влияние в рок и метъл музиката. Бах. Антонио Вивалди. Джими Хендрикс. Пражката филхармония. И..
Warm Waves/"Топли вълни" е сантиментален албум, който включва теренни записи от пътуването на експерименталния музикант Мирян Колев до Малайзия през 2024 г. Записани в обекта на ЮНЕСКО Джорджтаун и околностите на остров Пенанг, те улавят топли спомени в звук. Градските улици, плажовете, религиозните храмове, цикадите в джунглата, звуците на..
Какво следва за Украйна след срещата между специалния пратеник на САЩ за Близкия изток Стив Уитков и президента на Русия Владимир Путин в Москва? Защо..
"Аз избрах професията на геодезиста, защото има движение, а работата на бюро не ме привлича. Свързването със земята е нещо, което ми е присърце, сподели..
"Времето на редактора" в петък, на 8 август, е посветено на 80-ата годишнина от рождението на германския режисьор Вим Вендерс. Вим Вендерс е един от..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg