Съчетаваме копненията на Шака Кан, Васил Найденов, формацията „Тото“ и необузданите рок-джаз-нео-суинг автомобилни мечти на Томас Долби (Thomas Dolby)… с чувствената лежерност на бароковите любовни въжделения в творби на Клаудио Монтеверди (Claudio Monteverdi). Италианският майстор успешно съчетава ролите на теоретик и практик, за да се включи в учението за афектите. В предговора към своите военни и любовни мадригали от 1638 година Монтеверди описва средствата, способни да изразят трите основни афекта на човека – ярост, умереност и смирение. Веднага е последван от негови колеги музикални теоретици (Андреас Веркмайстер, Фридрих Вилхелм Марпург) и композитори (Йохан Матезон, Йохан Йоаким Кванц).
Добре е да се знае, че обяснявайки или практикувайки теорията на афектите, авторите от тази епоха не търсят толкова универсалността, колкото доказателство за безграничната власт на музиката! Йохан Матезон (Johann Mattheson) пише по тази тема: „С обикновени инструменти може много добре да се представи величието на душата, любовта, ревността, мечтата, страстта. Могат да се предадат без думи всички сърдечни увлечения чрез прости акорди и тяхното свързване, така че слушателят да схване и разбере развитието, съдържанието, мисълта на музикалната реч като че ли е действително изговорена“. Но Монтеверди държи на благотворния синтез между слово и музика като вниманието му към инструменталните тембри се допълва и чрез играта с тоналностите – мажорни и минорни.
По отношение на ритмиката забелязваме неговия стремеж към премахване на поредицата от равни, пулсиращи стойности, за да нюансира движението и да създаде неочаквани акценти и гъвкави синкопи. Именно това е т.н. прочут „монтевердиев“ стил Кончитато (възбуден, трепетен). Практика, впрочем, останала до наши, активно използвана в популярния жанр, в музиката, която все още наричаме „рок“.
Вторник, 11 юни, 23.00 часа
Международният фестивал "Софийски музикални седмици" е най-старият културен форум у нас, който не е прекъсвал своите издания през 55-годишната си история, въпреки многобройните трудности и сътресения. Фестивалът се радва на хиляди съмишленици и ценители на класическата музика от цял свят, които следят с интерес концертите и събитията през годините...
Световноизвестният българо-американски оперен бас, дългогодишен солист в Метрополитън опера в Ню Йорк и вокален педагог – маестро Валентин Пейчинов е в България по повод новите Майсторски класове, които организира в родината. Тази година събитието е част от програмата на 55-ия Международен фестивал "Софийски музикални седмици". Маестро Валентин..
През 1992 година родителите на Виктор заминават за Аржентина, където основават класически оркестър. Там се ражда Виктор, който като дете говори само испански и английски език. След завършване на средното си образование той идва в България и решава да остане тук. Защо? За аржентинския фолклор, "двете различни Аржентини", тангото, китарата, певеца,..
"Неделният следобед" на 30 юни бе посветен изцяло на оперното изкуство. Поводите са два: новата постановка на "Лоенгрин" в Софийската опера и 110 години от рождението на изтъкнатия български оперен режисьор Михаил Хаджимишев. И между двата повода има пряка и много тясна връзка, защото предпоследната постановка на Вагнеровия шедьовър "Лоенгрин" в..
1 юли Изпълнения на Алина Ибрахимова (цигулка) и Седрик Тибергиан (пиано). 3.00 часа – Хавергал Брайън (1876-1972), "Легенда". 3.08 часа – Еужен Изаи (1858-1931), Елегична поема за цигулка и пиано, оп. 12. 3.23 часа – Цезар Франк (1822-1890), Соната за цигулка в Ла мажор. 3.53 часа – Лили Буланже (1893-1918), Ноктюрно. 3.56 часа – Цезар Франк..
Протест в цялата страна на собственици на аптеки поради предложените промени за начина на отпускане на лекарства по НЗОК, с което се намаляват..
Пътешествие из улиците на София с трамвай, нарисуван от учениците на 51-во средно училище "Елисавета Багряна". Той е част от съвместния проект "Разкажи ми..
В това издание на Lege Artis говорим за репродуктивното здраве. Доц. д-р Мария Юнакова , акушер-гинеколог и специалист по репродуктивна медицина с над..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg