Когато говорим за млади изпълнители на народна музика, очакваме фактите в биографията да отбележат тяхното специализирано обучение. Съвременността обаче ни предлага интересни щрихи от развитието на днешните музиканти, изменя представите за оформянето им като професионални артисти. И това се потвърждава от цялостното изпълнителско развитие на младата солистка на Националния ансамбъл „Филип Кутев” – Дарина Златкова. Без да се е обучавала професионално, певицата е носител на съвременната народна песен с подчертано присъствие в българската етномузика. При нея липсата на музикално образование не е недостатък, напротив – възможност да търси широки хоризонти за натрупване и усвояване на певчески знания. Вероятно на това се дължи вокалното й усъвършенстване и интересния репертоар от песенни образци. Ако трябва да говорим за стила на Дарина, ще започнем от това – върху основата на традиционни източници, тя създава почти авторски песни, в чиито мелодии се преплита старинния музикален диалект с елементи от модерната звучаща среда; песни, които подчертават широкия гласов диапазон и певческа дарба.
Дарина Златкова е родена в Златоград. От тук интересът към родопските песни е обясним. „Първата среща с народното пеене стана благодарение на моята майка. От нея съм научила голяма част от песните в детските ми години, а семейната среда беше изпълнена с много музика”, казва певицата. Активно се включва в дейностите на местната певческа група към читалището, изявява се по съборите-надпявания. За начало на своята професионална дейност счита участието в Националния конкурс „С песните на Надежда Хвойнева” в с. Левочево, където печели първа награда. Разказва за този вълнуващ момент: „Надежда Хвойнева е моята любима народна певица. В нейния глас съм открила качества, които ми допадат – тембъра, звукоизвличането. Участието в конкурса беше истинско преживяване. Тогава нямах собствен костюм и дъщерята на Хвойнева ми даде костюма на майка си. Цялата тази емоция и наградата, която получих ме накара да открия един нов свят”.
Вече 15 години Дарина е хорист в Националния фолклорен ансамбъл „Филип Кутев”. С работата в състава певицата овладява класическия сценичен репертоар, изпълнява солови партии в хорови обработки – „Стани ми, майчо, откачи” (обр. Кр. Кюркчийски), „Какво ми се чуе” (обр. Г. Генов) и др. Нейните качества подчертава диригентът на хора Георги Генов: „Дарина Златкова е завършена певица. В развитието си тя постигна широк диапазон, справя се с всякакви партитури и е много ценна за нашия състав. Има универсален глас, с който изпълнява песни и стилове от различни краища на страната. Нейното бъдеще е в нашата музика и тези качества, които притежава й дават възможност да пее всичко”.
Част от своята изпълнителска работа Дарина Златкова посвещава на вокален квартет „Юдит” (заедно с Таня Митева, Ивелина Димова, Юлия Гатдерова) – една сбъдната мечта. Неотдавна издаде солов албум в акомпанимент на китариста Петър Миланов. Just feel (2017) е авторски проект на двамата музиканти, създаден върху традиционни мотиви от непознати родопски песни, достъпни за днешната аудитория. „Знам, че никога не мога да повторя големите родопски певици и нямам това за цел. Харесвам автентичния вид на старите песни, но смятам, че един съвременен стил има своето място. Той не преповтаря, а оставя своята следа”, казва младата родопчанка и добавя – В албума целенасочено включихме образци от сборник, които никой не е записвал до сега. Когато виждам една нотирана песен, най-интересният момент се случва отвъд нотите, тогава влагам душата си. Отвъд нотите се крие моята гледна точка, моето вдъхновение, за което нямам обяснение как се появява и предпочитам така да остане. За въображението много е важно да си представиш и това съм искала – да си представя, да бъда себе си”.
Няма да звучи пресилено ако кажем, че Дарина Златкова е многопластов изпълнител и търсещ творец. През последните години тя е вокалист на група Irfan – популярна етно формация в клубните среди и младежките арт пространства. Електронни публикации отбелязват, че Irfan e една от най-интересните български уърлд-фюжън/етно групи, която преплита звуци и песни от различни култури. Музиката на състава неведнъж е представяна на престижни фестивални сцени по света. В края на 2018 г. излезе четвъртият албум на Irfan – Roots („Корени”). Още в самото заглавие изпъква силното присъствие на Дарина. И тук тя изненадва слушателя с вокални интерпретации и авторски мелодии, основани на българските музикални кодове. Въобще във всички свои изяви Дарина Златкова успява да докосне публиката, а композицията Rusa в новия албум на Irfan дава заявка за един успешен етно хит.
Цялото интервю с Дарина Златкова и нейни изпълнения можете да чуете в звуковия файл.
Последната творба на Офенбах оживява отново на сцената на Метрополитън опера. След като придобива известност като оперетен композитор Жак Офенбах се насочва към сериозен сюжет. Основата, са три истории – едновременно дълбоки, зловещи и смешни, от романтичния немски писател Е.Т.А. Хофман, който става главен герой в тях. Всяка от историите разказва..
Повече от три (направо почти четири) години минаха, откакто излезе дебютният албум на живеещия между Амстердам и София перуански перкусионист и композитор Пиеро Епифания Осамбела Miles, los amigos , така че можем логично да наречем новото издание Psicodelia Afroperuana дългоочаквано. То е ЕР (тоест, кратък албум) от четири пиеси – първа част..
Концерта "Вишеградски традиции" ще представи Симфоничният оркестър на Българското национално радио. Двама словашки музиканти ще гостуват на Радиооркестъра. На диригентския пулт ще застане Растислав Щур, а сред солистите на вечерта ще бъде младата изпълнителка на блокфлейта Айна Марош. Началото ще даде българско произведение. С изпълнението на..
1 март Свири Симфоничният оркестър на Полското национално радио в Катовице с диригент Нестор Байона. 3.00 часа – Фредерик Шопен (1810-1849), Концерт за пиано № 1 в ми минор, оп. 11. Солист: Шимон Неринг (пиано). 3.42 часа – Ференц Лист (1811-1886), Сватбен марш из "Сън в лятна нощ" от Менделсон. 3.47 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Делфийските танцьорки..
Операта е по едноименната пиеса на Жул Барбие и Мишел Каре, базирана върху приказки на Е. Т. А. Хофман Либрето: Жул Барбие Световна премиера (без действието "Жулиета"): 10 февруари 1881, "Опера Комик", Париж Първо изпълнение в България: 9 март 1922, София Място и време на действие - Нюрнберг, Германия; Венеция, Италия - началото на ХІХ век..
Изборите в Германия приключиха и те имат своите добри и лоши страни. Със сигурност от тук нататък това, което ще се случва в Германия, от която се очаква..
След определението на Конституционния съд за преизчисление в национален мащаб на резултатите от произведените на 27 октомври 2024 г. избори за народни..
Двудневна културна програма, посветена на народните обичаи – Кукеров ден и Сирни заговезни, организират в Поморие в първите дни на март. "От..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg