Eмисия новини
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

„Вива ла мама или Театрални удобства и неудобства” – опера в две действия от Гаетано Доницети (съдържание)

БНР Новини
Снимка: operamusica

Либретото е на Доменико Гелардони, по пиесите „Театрални удобства“ на от 1794 г. и „Театрални неудобства“ от 1800 г. на Антонио Симеоне Сографи

Действащи лица

Мама Агата – майка на Луиджа, баритон
Дариа Гарбинати – примадона, сопран
Проколо – съпруг на Дария, бас
Луиджа Кастрагати – млада певица, сопран
Гулиелмо Антолстойноф – първи тенор, немец, тенор
Бискрома Страпавишере – композитор, баритон
Чезаре Салсапариля – поет, баритон
Пипето, мецосотран
Импресарио, бас

Времето на действието е 18 в. в малък италиански провинциален театър.

Първо действие:

Местна и доста посредствена оперна трупа репетира нова творба „Ромул и Ерсила“, но артистите са изправени пред много препятствия. Диригентът Бискрома Страпавичери и поетът Чезаре Салсапариля се стараят импресариото да хареса творбата им. Дария Габинати играе Ерзилия, а немецът Гулиелмо Антолстойноф – Ромул. В пиесата има и роля определени за Луиджа Кастрагати, но тя е по-малка роля. В началото нещата се развиват добре. Дария репетира своята ария - „E puoi goder, tiranno,“. Останалите участници в спектакъла също иска – рондо, романс ария с тромпети. Диригентът отпраща мераклиите към поета, който обяснява, че трябва да се спазва либретото. Генералната репетиция е насрочена за пет часа. Но ситуацията са усложнява след като пристига мама Агата – майката на Луиджа. Тя настоява за солова ария за нейната дъщеря и дори задава подробни указания каква да бъде арията – „Mascalzoni! sfaccendati! più creanza, più rispetto“. После настъпва спор кой, къде да бъде поставен на различните рекламни материали. Тук също се включва мама Агата, която припомня миналото на примадоната и нейния съпруг. Проколо веднага скача, за да защити жена си – „Che credete che mia mogliesia di quelle canterinemediocri, anzi a dozzine?“ Мама Агата иска да бъде изпълнен дуетът на Луиджа и Дариа, но Примадоната отказва. Двете си разменят обиди и то на доста висок тон и с грозни слова.

Идва лоша вест. Кастратът е избягал. Агата решава да замести избягалия тенор кастрат, но първият тенор отказва да пее с нея и напуска. Композиторът е отчаян. Тогава Проколо решава да го замести. На финала на действието идва инспекторът и кани всички на репетиция.

Второ действие:

Отново сме на сцената на театъра. Мама Агата отново поставя въпроса за заплащането на артистите. Импресариото отказва да заплати. Междувременно се завръща примадоната. Мама Агата решава заедно с композитора да изрепетира своята ария, която е от операта на Росини „Отело“ - „Assisa a' piè d'un sacco“ – песента за върбата на Дездемона. След нея своята ария пее и примадоната Дариа. Репетицията продължава с триумфален марш, но Проколо никак не може да изпълни своята ария. Следващата сцена е траурен марш, по време на който водят мама Агата пред победителя окована като робиня.

В този момент диригентът прочита във вестника новината, че градският съвет няма да отпусне средствата за постановката. Всички са отчаяни и единственият изход е всеки да се спаси, както може.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!  
Акцентите от деня са и в нашата Фейсбук страница. Последвайте ни. За да проследявате всичко най-важно в сферата на културата, присъединете се към групата БНР Култура.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Севилският бръснар" на живо от Метрополитън

"Севилският бръснар" или закачливата, но и реалистична музикална комедия на Джоакино Росини се появява отново на сцената в ексцентричната постановка на режисьора Бартлет Шер в сезона на съботните матинета на "Метрополитън опера" – Ню Йорк на 31 май 2025 г. Мецосопраното Айгул Ахметшина, която триумфира миналия сезон като Кармен на Бизе, сега се..

публикувано на 31.05.25 в 08:30

Програмата на Еврокласик ноктюрно от 1 до 15 юни 2025 г.

1 юни Свири Националният симфоничен оркестър на РАИ с диригент Андрес Ороско-Естрада. 3.00 часа – Антонин Дворжак (1841-1904), Концерт за виолончело в си минор, оп. 104. Солист: Пабло Ферандес (виолончело).  3.42 часа – традиционна каталунска, El cant dels ocells (Песента на птиците). Изпълнява Пабло Ферандес (виолончело).  3.46 часа – Рихард Щраус..

публикувано на 30.05.25 в 16:15
Част от компакт диска „Веризъм“ на Анна Нетребко

Звездно откриване на сезона в "Ла Скала" с Шостакович

Красимира Стоянова, Анна Нетребко, Елина Гаранча и Хуан Диего Флорес са сред звездите в новия сезон на Миланската Скала. Откриването на 7 декември е с операта "Лейди Макбет от Мценска губерния" на Дмитрий Шостакович . За първи път от десет години насам сезонът се открива с музика на композитор, който не е италианец. Изненадата тази година..

публикувано на 29.05.25 в 16:44

"Кварто квартет" с концерти на Античния стадион в Пловдив и в зала "България"

На 29 май "Кварто квартет" представят в Пловдив музикалния спектакъл "Гласове и струни", заедно с хор "Мистерията на българските гласове", с авторската музика на Георги Андреев и Калина Андреева (контрабас).  На сцената на Античния театър с тях ще излязат група "Молец" и Скилър. Българските зрители ще аплодират продукция, която вече имаше успех по..

публикувано на 29.05.25 в 13:12

Български музиканти представят албум и видео, посветени на психичното здраве

Утре, 29 май, в бар "Петък" ще се състои официалното представяне на новия албум и видео проект, създадени от български музиканти с фокус върху темата за психичното здраве. Вокалистът и китарист на група "Последно повикване" – Цветан Андреев, сподели подробности за инициативата в ефира на Lege Artis. По думите на Цветан идеята за албума не е била..

обновено на 28.05.25 в 14:31