На 2 август във Верона легендарната дива Райна Кабаиванска получи наградата „Мария Калас“. Церемонията по връчването е кулминацията на събитията от фестивала „Мария Калас“, провеждащ се под егидата на фондация „Арена ди Верона“, община Верона и регион Венето. Учредената през 2013 г. награда се присъжда на италиански творци в областта на оперното изкуство с исторически принос за славата на „Арена ди Верона“. Дебютът на Райна Кабаиванска в най-прочутия в света античен театър е през 1970 г. в „Манон Леско“. Партнира ѝ Пласидо Доминго, диригент е Нело Санти, режисьор Натаниел Мерил. През 1997 е последното излизане на Кабаиванска на Арената, заглавието е „Мадам Бътерфлай“, диригент Даниел Орен.
Постановката на Бени Монтресор е сътворена единствено за българското сопрано. 20 000 зрители изпълват театъра всяка вечер. Добавят се две извънредни дати. Последният спектакъл е сбогуването на Кабаиванска, тогава на 63 г., с ролята на Чо Чо Сан. След финала му, приемайки от сцената аплаузите на публиката, Кабаиванска вдига ръка към небето и казва: „Посвещавам го на теб, Мария.“
Райна Кабаиванска е първата неиталианка, която взема голямото отличие. Сред досегашните лауреатите са режисьорът Франко Дзефирели, баритоните Ренато Брузон и Роландо Панераи и др. На церемонията по награждаването учениците на Кабаиванска Рейналдо Дроз и Киара Изотон изпълниха арии и дуети от опери на Верди и Пучини.
От 11 до 28 септември ще се проведе ХIХ международен майсторски клас на Райна Кабаиванска организиран от Нов български университет. Срокът за записване е 6 септември. Изискванията към кандидатите са да имат музикално образование или в момента да се обучават в музикално висше училище или академия, да са на възраст до 32 години и да имат подготвени пет арии по техен избор.
Прослушването ще бъде на 10 септември. Традиционно майсторският клас завършва с гала концерт, който тази година ще бъде на 29 септември в залата на Софийската опера. На този концерт Райна Кабаиванска ще обяви кои от участниците и какви стипендии и награди ще получат. Диригент ще бъде Найден Тодоров, а програма „Христо Ботев“ традиционно излъчва директно събитието.

През 2014 година младия актьор и певец Виктор Ибришимов завършва бакалавър "Класическо пеене" в Националната музикална академия "Панчо Владигеров" в класа на доцент Велизара Караянкова. През 2015 е приет магистратура "Музикален театър" в Кралската музикална академия в Лондон. След завършването си през 2016, Виктор работи следващите три години в..
С три концерта именити музиканти почитат годишнината от раждането на Лудвиг ван Бетховен , като откриването е тази вечер в Малката базилика на Филипопол в Пловдив. Поредицата от концерти носи името "БЕТОВЕН ФЕСТ ПЛОВДИВ" и е част от културния календар на Община Пловдив , в партньорство с Академията за музикално и танцово изкуство, Института..
Гергана Костадинова ще представи новия си албум "Мечтания" в неделя, 23 ноември от 20.00 ч. в Sofia Live Club. Вратите отварят в 19.00 часа. Албумът включва 11 авторски композиции, вдъхновени от любовта, природата и българския фолклор. Водещото в албума са неравноделните размери, преплетени в джазови хармонии. започва да свири..
На 9 ноември 2025 г. от този свят си отиде една от обичаните български оперни прими, покорила световните театрални сцени от Европа до Северна и Южна Америка, с изключение на Австралия, както самата тя се шегуваше – Стефка Евстатиева. Носителка е на награди от няколко престижни певчески конкурси: от конкурса "Чайковски" в Москва (1974); от..
"Музикални контрасти" за пиано и флейта ще звучат от Мартина Табакова и Гергана Иванова в зала "България" на 25 ноември, вторник, от 19.00 часа. “Неслучайно сме нарекли програмата "Музикални контрасти", тъй като от емблематичното за романтичната музика произведение на Цезар Франк, което е емблематично и за цигулковия репертоар, а сега е направено в..
Дебютната изложба "Ло̀но" на Йоана Ангелова-Тодорова е част от 15-ото есенно издание на Международния фестивал, посветен на хартиеното изкуство – София..
През последните години навлизането на дигиталната среда в живота на децата се превърна в централен обществен въпрос. Нови изследвания очертават тревожна..
Човешкото сърце не е просто анатомия или орган, то е нарицателно, метафора, често експлоатирано в поезията, в литературата, в киното. Много пъти бива..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg