В „Студио музика“ ви въвеждаме с една ключова реплика от „Малкият принц“ на Екзюпери – „Възрастните са наистина много чудновати!“
Тя може да се отнесе към автора на едноименната опера Румен Бальозов, с която той се дипломира като композитор в Българската държавна консерватория. Няколко сцени от нея публично се представят в зала „България“ през 1976 г. на петия преглед „Младото композиторско творчество“ и успехът му дава крила.
Освен музикален, Румен Бальозов притежава таланта на вечно търсещите и експериментиращи в играта „изкуство“. Живееше с предизвикателствата, които поднасят едни или други артефакти, не само като ги опознава, но и като се „намесва“ (той слага заглавие „Намеси“ на свои творби) и дръзко се заиграва, показвайки своето въображение, своето присъствие в това неспирно многообразие на стилове, почерци, модели. Той не търсеше упорито свой стил, беше достатъчно умен и знаеше, че за това е нужна различна дарба. Но пък имаше своите вдъхновени находки, очароващи нестандартни хрумвания, в които можеше да смесва изкуства, жанрове, нагласи, реплики, не толкова да предизвиква, колкото да забавлява по независим, интелигентен начин. Затова и повечето от произведения му изискват и повече интелигентни усилия от самите изпълнители, както и от публиката, макар в повечето случаи да афишира намеренията си още в заглавието като Контрария (по Кейдж) или Moz-art a la Schnitke. Една от идеите ни за предаване за която неведнъж се уговаряхме с Румен и „трупахме материал“ в съзнанието си, беше за представяне на творби, които имат в заглавието си „а ла“ и са нещо като реплика на един композитор към стила на друг, вид артистично поклоничество. Никой друг не би изнамерил така старателно такива творби и не би представил така страстно такава поредица, която уви, остана нереализирана.
Румен Бальозов се намираше в младите си композиторски години в едно много силно обкръжение от талантливи свои връстници и малко по-големи музиканти – Емил Табаков, Юлия Ценова, Стефан Драгостинов, Владимир Панчев, Александър Кандов, Пламен Джуров, Божидар Спасов. Но той, както и останалите, успяваше да запази своята индивидуалност, следваше даже много упорито своята природа и може би единствен реши да отстоява себе си без никакви компромиси, каквото и да му струва това. Беше смело и дръзко от негова страна, но и сигурно наивно, особено след политическите и икономически промени след 10 ноември 89-та, които преобърнаха ценности, модели, обществени нагласи в областта на културата. Беше си избрал да бъде редови оркестрант в групата на виолончелите, да свири коректно музиката на другите композитори и същевременно да има време сам да композира.
В началото на годината, малко преди своята 70-годишнина, Румен напусна този свят, чийто правила той до края не възприе, и дълбоко скри огорчението си, че заобикалящия го свят също не възприе неговия безхитростен, възторжен, своенравен по детски порив сам да създава и да се радва на това, което създават другите в изкуството. Последното се среща много рядко в света на възрастните. Но те наистина са много чудновати.
вторник, 17 септември от 19.20 часа
1 октомври Свири Германският симфоничен оркестър с диригент Андрис Пога. 3.00 часа – Лили Буланже (1893-1918), "В една тъжа вечер" (D'un soir triste). 3.12часа – Анри Дютийо (1916-2013), Концерт за виолончело "Tout un monde lointain" (Цял един далечен свят). Солист: Анастасия Кобекина (виолончело). 3.40 часа – Владимир Кобекин (р.1947), Gaillarda..
Васил Казанджиев е една от най-ярките фигури на съвременната българска музикална култура, чието творчество е вдъхновение за поколения музиканти и ценители на изкуството. Забележителният български композитор, диригент и педагог ще бъде почетен с концерта "90 години Васил Казанджиев", който ще се състои в рамките на международния фестивал "Софийски..
С постановката на Клаус Гут, Виенската държавна опера празнува 100-годишнината от рождението на композитора със звезден състав – Асмик Григориан като Турандот и Йонас Кауфман като Калаф сред други. Главната роля е дебют и за двамата изпълнители. "Психологическият подход на Клаус Гут и великолепното дирижиране на Марко Армилиато се разгръщат във..
Фрий джаз концертът на годината – нещо невиждано за плахата и почти девствена за тази музика София (*на Акира Саката & Entasis в разгара на изтеклото вече лято) – вдъхнови екипа на "Аларма Пънк Джаз" през октомври да покани и друг от първопроходниците на японския авангарден джаз (от 60-те, че дори още от края на 50-те, та до днес!), а именно -..
Перкусионистът Георги Ценов е роден в София и започва музикалното си образование от ранна възраст. Завършва Националното музикално училище "Любомир Пипков" и печели множество международни награди, сред които трето място на "Млади виртуози" през 2006, второ място на Международния конкурс "Пендим" награда на публиката на Международния конкурс за ударни..
Едва ли са много хората, които ще кажат, че не се вълнуват как ще се представят и какво впечатление ще създадат за себе си при първа среща. Още по-малко..
София събира международни артисти от независимата сцена за иновативно изкуство "180 градуса". Със своето 11-о поредно издание фестивалът ще предложи..
Станаха ясни първите трима, които печелят в конкурса за кратко видео на тема "Медийната грамотност е...", организиран за втора година от Фондацията..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg