В „Студио музика“ ви въвеждаме с една ключова реплика от „Малкият принц“ на Екзюпери – „Възрастните са наистина много чудновати!“
Тя може да се отнесе към автора на едноименната опера Румен Бальозов, с която той се дипломира като композитор в Българската държавна консерватория. Няколко сцени от нея публично се представят в зала „България“ през 1976 г. на петия преглед „Младото композиторско творчество“ и успехът му дава крила.
Освен музикален, Румен Бальозов притежава таланта на вечно търсещите и експериментиращи в играта „изкуство“. Живееше с предизвикателствата, които поднасят едни или други артефакти, не само като ги опознава, но и като се „намесва“ (той слага заглавие „Намеси“ на свои творби) и дръзко се заиграва, показвайки своето въображение, своето присъствие в това неспирно многообразие на стилове, почерци, модели. Той не търсеше упорито свой стил, беше достатъчно умен и знаеше, че за това е нужна различна дарба. Но пък имаше своите вдъхновени находки, очароващи нестандартни хрумвания, в които можеше да смесва изкуства, жанрове, нагласи, реплики, не толкова да предизвиква, колкото да забавлява по независим, интелигентен начин. Затова и повечето от произведения му изискват и повече интелигентни усилия от самите изпълнители, както и от публиката, макар в повечето случаи да афишира намеренията си още в заглавието като Контрария (по Кейдж) или Moz-art a la Schnitke. Една от идеите ни за предаване за която неведнъж се уговаряхме с Румен и „трупахме материал“ в съзнанието си, беше за представяне на творби, които имат в заглавието си „а ла“ и са нещо като реплика на един композитор към стила на друг, вид артистично поклоничество. Никой друг не би изнамерил така старателно такива творби и не би представил така страстно такава поредица, която уви, остана нереализирана.
Румен Бальозов се намираше в младите си композиторски години в едно много силно обкръжение от талантливи свои връстници и малко по-големи музиканти – Емил Табаков, Юлия Ценова, Стефан Драгостинов, Владимир Панчев, Александър Кандов, Пламен Джуров, Божидар Спасов. Но той, както и останалите, успяваше да запази своята индивидуалност, следваше даже много упорито своята природа и може би единствен реши да отстоява себе си без никакви компромиси, каквото и да му струва това. Беше смело и дръзко от негова страна, но и сигурно наивно, особено след политическите и икономически промени след 10 ноември 89-та, които преобърнаха ценности, модели, обществени нагласи в областта на културата. Беше си избрал да бъде редови оркестрант в групата на виолончелите, да свири коректно музиката на другите композитори и същевременно да има време сам да композира.
В началото на годината, малко преди своята 70-годишнина, Румен напусна този свят, чийто правила той до края не възприе, и дълбоко скри огорчението си, че заобикалящия го свят също не възприе неговия безхитростен, възторжен, своенравен по детски порив сам да създава и да се радва на това, което създават другите в изкуството. Последното се среща много рядко в света на възрастните. Но те наистина са много чудновати.
вторник, 17 септември от 19.20 часа
Поредица от концерти "Духът на испанската и латиноамериканската музика" ще бъде открита днес в Националната музикална академия "Професор Панчо Владигеров" в София от 18.30 ч. Тя предлага богата програма, изпълнявана от изявени китаристи, както и уникален концерт, който съчетава традицията на класическото пиано с фолклорната музика. Всички..
В петък (11 април) от 19 ч. в зала "България" е концертът "Размисли преди Великден" на Симфоничния оркестър на БНР. Константин Илиевски , главният диригент на Радиосимфониците, представя в "Артефир" програмата на празничния концерт, в която са закодирани дълбоки послания, свързани с предстоящия празник. "Програмата е типична за..
Коулман Мелет (27 май 1974 – 12 февруари 2009) е американски джаз китарист и вокалист, който загива трагично в самолетна катастрофа на 12 февруари 2009 година. Във фаталния ден е пътувал за турне, където трябвало да свири с Филхармоничния оркестър на Бъфало, Ню Йорк, като член от групата на тромпетиста Чък Манджионе. Приближавайки се до Бъфало,..
В 24-тото издание на своя Великденски музикален фестивал Държавната опера във Варна поднася 16 събития в различни жанрове – опера, оперета, балет, концерт и мюзикъл и спектакли за деца. Началото беше поставено през март с представления на оперите "Бохеми“ и "Макбет“, детския мюзикъл "Мечо Пух“ и първия от концертите "Лицата на НМА "Проф. Панчо..
През далечната 1981 година едно име нахлу с гръм и трясък в рокаджийските класации на цяла Европа и предизвика удивени възгласи. Проглуши дори британските фенове и славещата се със своя шовинизъм критика на Албиона не успя да затвори очите си пред факта, че Германия е родила група от класата на "Деф Лепърд", "Айрън Мейдън", "Саксън" и..
"…И продължавах да рисувам сама“ е изложба-пътешествие, което отбелязва 150 години от рождението на Елена Карамихайлова. В нея се въвеждат низ от..
Проблемите в българската психиатрия продължават да се трупат, но този път сякаш се вижда лъч надежда. В ефира на предаването Lege Artis, д-р Цветеслава..
В ефира на медицинското предаване Lege Artis проф. д-р Атанас Темелков – дългогодишен анестезиолог в МВР-болница – коментира трагичния случай с..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg