Есенното европейско турне на „музата на режисьора Дейвид Линч“ Криста Бел и нейния квартет започва тази седмица, като още третата дата от него е в София – този петък, на 8 ноември, в Голямата зала на клуб *Mixtape 5* (бул. „България“ 1, подлез „Галерия“). Датата в София е и единственият концерт на Балканите, ако не броим Атина, а организатор е радиофестивалът „Аларма Пънк Джаз“ на БНР, който този месец чества 11 години от създаването си. Както и преди две години (през 2017, годината на новия „Туин Пийкс“), така и сега, през 2019, годината, в която Линч беше удостоен с „Оскар“ за цялостно творчество, неговото голямо откритие за световната музикална сцена Криста Бел ще представи на софийската публика музика както от съвместните си два албума с него, така и от новото си творчество.
Тази пролет излезе и четвъртият ѝ пълнометражен албум „Feels Like Love“, на песен, от която носи името ѝ настоящото ѝ турне „Time Never Dies“. Криста Бел, която изигра специален агент Тами Престън в третия сезон на „Туин Пийкс“, започва музикалната си кариера през 90-те с джипси-суинг формацията от родния ѝ Остин, щата Тексас, „8½ Souvenirs“ (име, почитащо както Фелини, така и Грапели). Първата ѝ по-сериозна работа с Линч е във филма „Inland Empire“ (2006) – неин е разтърсващият глас в песента „Poilish Poem“. Следват албумите „This Train“ (2011) и късометражният „Somewhere In The Nowhere“ (2016), където Линч освен съавтор и продуцент, е още и китарист. С тях Криста Бел се нарежда сред плеядата от удивителни женски гласове във вселената на Дейвид Линч (ще споменем само още имената на Джули Круз и Ребека дел Рио и това ще е напълно достатъчно). Съвместната работа на двамата продължава в киното, докато със следващия си албум („We Dissolve“ от 2017, който също беше изсвирен в своята цялост в София, пак по покана на „Аларма Пънк Джаз“ преди две години) Криста Бел пое в една малко по-нова посока – там продуцент вече беше дългогодишният сподвижник на Пи Джей Харви Джон Париш, а в записите участваха Ейдриън Ътли от Portishead, Джеф Даунс от Yes и Asia и Стивън О‘Мали от Sunn O))).
В новия албум „Feels Like Love“ сякаш преднамерено няма звездни гости от тази величина, като в деветте песни се дава много повече пространство и свобода за изява на собствените магични сили – на Криста Бел и на музикантите в оригиналния ѝ квартет – Кристофър Смарт (басист и съавтор на повечето от песните в последните два албума), Джейсън Олтман (барабанист) и Джон Санчес (когото ще гледаме за първи път на българска територия) – китари. Три от песните вече познаваме и от късометражното издание, излязло няколко месеца след първия ѝ концерт у нас – това са „52 Hz“, „Everest“ и вдъхновената от „Туин Пийкс“ „Blue Rose“. Сред безспорните хитове в албума са още „Time Never Dies“, заглавната „Feels Like Love“ и финалната „Vanish“, въпреки че в този албум сякаш няма песни, които да не са хитови… Оставяме си място и за изненада в петък, разбира се: нали помните как преди две години съвсем неочаквано изсвириха на бис „Do You Love Me?“ на Ник Кейв?
Вратите на Голямата зала на клуб *Mixtape 5* отварят точно в 21.00 ч. В 21.15 вечерта започва с подгряващия артист Mytrip – дарк-дроун-ембиънт амплоато на музиканта-композитор-продуцент Ангел Симитчиев, откривал за всеобщи любимци като Lamb и Nadja, записвал с Иван Шопов и Тим Холхаус и създател на лейбъла за авангардна електронна музика Amek. Квартетът на Криста Бел ще излезе на сцената точно в 22.00 ч. Афтърпартито започва в полунощ в „Габа Бар“ и ще продължи до зори.
Билети има онлайн в системата на EpayGo и физически на касите на EasyPay в цялата страна.
Криста Бел пред българските медии:
- „В музиката, а и като цяло в изкуството, винаги има страхове за преодоляване. Част е от процеса. А променящата се природа на музиката днес просто допълва драмата“ – „Дневник“ (из интервю на Светослав Тодоров)
- „Понякога си ги представям – всички идеи в ума ми стоят прави с питиета, като хора на някакво парти, но изведнъж виждат светлинния сигнал на Батман и се втурват, гмуркайки се в подсъзнанието ми и изоставяйки рязко своите небрежни разговори. Трансцеденталната медитация е онова, което ще те подготви да приемеш всички тези идеи. Не съм уверена как точно действа, но е абсолютно сигурно, че го прави“ – „Програмата“ (из интервю на Никола Шахпазов)
- „Всяко място, всеки град си има своя собствена енергия. Въпросът е дали присъствам в достатъчна степен, за да усетя това, когато имам само тези кратки прозорци от време. Това научих като пътуващ артист: да получавам максималното от всеки момент на ново място. Дори понякога това да значи твърде малко сън, малко време и енергия. След като правиш това дълги години, се научаваш да изцеждаш есенцията от един град за краткото време, което имаш“ – „Портал Култура“ (из интервю на Цветан Цветанов)
- „Мечтая да съм като Тами – с нейната праволинейност, всеотдайността ѝ да достигне дъното на дадено нещо. Като Криста Бел аз съм старателна, но се забърквам в толкова много неща. Тами има способността наистина да се фокусира. Да не се разсейва. И това е прекрасно качество – способността да се фокусираш е ценно качество. Но е и лукс за мен. Като работещ музикант, трябва да мисля за толкова много неща“ – Българско национално радио (из интервю на Цветан Цветанов)
В дните до концерта очаквайте и нашите интервюта с Криста Бел – на 5 ноември (вторник) от 15 часа в „Любими до болка“ по „Хоризонт“ с водещ Веселин Димитров, на 6 ноември (сряда) от 21.30 ч. в „Аларма“ по програма „Христо Ботев“ с водещ Радослав Чичев и на 7 ноември (четвъртък) на страницата на платформата Бинар.
Две от късните реформаторски опери на Кристоф Вилибалд Глук бяха изпълнени в две водещи белгийски музикални институции – във Фламандската опера в Антверпен се игра "Ифигения в Таврида", а в концертната зала Bozar в Брюксел зрителите видяха "Орфей и Евридика". През XVIII век в оперния жанр се установява традиция вокалните партии да са подчертано..
На сцената на Държавната опера във Варна зрителите ще имат възможността да се насладят на опера-мюзикъла "Калас и Онасис". Вдъхновен е от необикновения живот и любовта между оперната дива Мария Калас и корабния магнат Аристотел Онасис. Сюжетът е изграден върху действителни факти. В спектакъла има силни страсти, повлияни от..
"Чувствам се спокойна. Нищо не дължа на никого. Това, което съм – благодаря на майка си и баща си… Господ ме е помазал, че ми е дал някакъв талант, аз не съм злоупотребила с това, напротив, доразвила съм го, за да Му благодаря по някакъв начин" – това заявява една от легендите в българското оперно-изпълнителско изкуство у нас и по света –..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре , Амаду и Мариам и Салиф Кейта , а пътят му в музиката е достоен за филм. Започва като един от най-обещаващите футболисти на Мали ( интересно съвпадение е, че и днес, като напишете "Boubacar..
1 декември Свири Филхармонията на Арговия с диригент Рюне Бергман 3.00 часа – Клод Дебюси (1862-1918), Анри Бюсер (аранжимент), Малка сюита. 3.15 часа – Йозеф Хайдн (1732-1809), Концерт за тромпет в Ми бемол мажор. Солист: Уле Едвард Антонсен (тромпет). 3.31 часа – Джузепе Тартини (1692-1770), Ейвинд Уестби (аранжимент), Концерт за тромпет в Ре мажор...
Усмихнат, непринуден, дружелюбен, безкрайно земен и джентълмен – такъв видяхме Начо Герерос по време в първата му публична поява у нас. Известният испански..
Бубакар Траоре (р.1942, Кайи) е истинска легенда на музиката в Мали, а оттам – и в световен мащаб. Името му нареждаме до тези на Али Фарка Туре ,..
Тази година на 30 април беше обнародван един нов Регламент 1183 на ЕП и на Съвета, който влезе в сила и с него се измени регламентът относно електронната..
Ел. поща: hristobotev@bnr.bg